Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 1125 ggr
Melissa V
1

O: Kasterad hane

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
  • födelsedatum: 9 Januari 2013

• färg, teckning o hårlag: Agouti, irish, Slät, toppörad

• kön: Hane, 600gram

• kullstorlek vid födsel o vid avvänjning (4v): 6 av 5

• faderns namn, födelsedatum, vikt: Min Polare Per, 8/9 2011, 800g

• moderns namn, födelsedatum, vikt: Doris, 25/12 2011, 350g

• syfte med parningen el om det är omplacering, anledning: Jag har inte all tid denna grabb behöver, allt måste tas i myrsteg och träna honom, han är smart och han gör alltid sitt bästa men ibland kommer gamla vanor in och man måste avbryta innan det. 
    Jag har kämpat hårt med honom nu på min semester och det har gett resultat. Han har inga problem med honor, mina hanar har jag inte testat med men fina flickor funkar som är mjuka till sättet och har massa massa tålamod till grabben som nog tappat språket lite längst vägen. men introduceringarna måste tas långsamt med massa massa kärlek och tålamod. 
    Det är här det knivar sig, jag jobbar ständig natt 10-11 timmar vardagar, helger röddagar, schemat är spritt och nu börjar de igen, jag hade hoppats på att Sheldon vid detta laget var inne i flocken men man får absolut inte stressa honom så med gråten nära när man skriver detta så letar jag de där kärleksfulla mysiga hemmet till honom som han absolut förtjänar. 

• omplacering- hur råttan/råttorna är i karaktär, i flock etc: Funkar med honor, hanar vet jag inte. Men dom ska vara lugna, bestämda och vara snälla nog att kunna lära upp en liten grabb som inte längre pratar ren råtta, människosvenska kan han ypperligt dock

• pris och om råttorna är reg i SRS eller annan klubb: Hemmet viktigare

• ort där råttan/råttorna finns: Jönköping, kan tas till Hässleholm 15-16 (mellanlandar antingen Alvesta el Nässjö), Nyköping/Gävle den 30e (Mellanlandar INTE)

• telnr, epost och alternativa kontaktsätt: vintazuppfodning(at)gmail.com 

• Om annonsen ska vara låst eller ej: Ej låst, INGA OT diskussioner (sker detta så lås tråden)

Sheldon fick en tuff start tyvärr, han skulle transporteras över 100 mil och det vart många mellanhänder, tyvärr även introduceringar längst vägen med nya råttor, nytt folk, resande fot flera dagar. Troligen detta som gjorde att denna flocksmarta, trogna, lugna och förtroendefulla lilla kille plötsligt inte litade på någon längre, varken råttor eller djur. 
    Han tokmarkerade allt, muckade med alla, slog flera av mina andra hanar blodiga oprovocerat. Vi gick tillbaka till steg ett, tyvärr hjälpte inte det. Det gick så långt att han även bet oss. Vi gav honom en till chans och kastrerade honom, detta innebar dock ytterligare en mellanhand plus en veterinärdag men detta verkade han klara bättre. 

Han vart som förbytt denna kille, åter igen fick han glimten tillbaka, man kunde busa med honom utan att han vart förbannad. Han är sprallig och inte längre misstänksam mot någon eller något utan kan slappna av och även gosa ner sig i knät där han älskar att man stryker honom med hela handen över hela hans kropp, då njuter han till fullo. 
    Han är med mig överallt och är mer som en liten hund, kommer på inkallning och säger man strängt hans namn så slutar han tvärt med sina små hyss (tex gräva blomkrukor, sno tändare, leksaker eller käka upp kläder, dvs typiska råttbus) 
    Han verkligen älskar livet just nu och är sådan stark personlighet att man blir glad av att bara se honom. 

Utseendemässigt är han otroligt fin i färg och kroppstyp men jag föredrar nog att han blir en hemmaråtta så han slipper flänga runt på stressiga utställningar även om de nog blir frestande. 
Han blir en stor grabb, växte snabbt och växer fortfarande men det är enbart muskulatur på honom

Hans säljtråd: LÄNK

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

ÖrjanLax
3

På vilka sätt "pratar han inte råtta" mer exakt? Nu efter kastreringen alltså.

Han bodde ju hos mig några dagar innan han kom ner till dig. Dom dagarna var han helt underbar. Inga som helst tecken på stress pga resa, han fick bo själv då jag inte har hanar, så inga nya råttor för honom, men han var ändå ute i sängen med oss och myste nästan hela tiden. Han var så himla totalchill att han till och med fick följa med på en filminspelning jag ändå skulle åka på en av dagarna han var här med min hona, och dom scenerna hon inte orkade göra gjorde han galant, inte ett dugg stressad trots massa människor och maskiner och nytt ställe, han njöt att uppmärksamheten. Han lyckades även locka ut henne när hon smet och gömde sig i stora lagerhuset, doften av hans råttpung lunde hon inte motstå!

Vet inte vart mer han var under resans gång förutom mig som hämtade upp honom på centralen och sen lämnade ifrån mig honom på utställningen för att åka ner till dig, men hos mig var han en liten ängel, så hittar du inte någon annan är han mer än välkommen att bo med mina honor.

Xristina
0

Jag vart väldigt sugen nu när jag såg tråden :) Har ett bra tag gått och funderat på att ha pojkar igen, men tycker det är för jobbigt med två flockar i nuläget. 

Jag har en flock med 6 väl fungerande flickor :) Är sugen på en sista nykomling (på ett bra tag iaf) och tror att en omplacerad hane kan vara precis vad jag letar efter. Han skulle få flytta in med mina flickor i en sprillans ny bur (sorten är inte bestämd än, men den blir stor och bra)

Han skulle få ett livslångt liv hos mig, inga fler omplaceringar eller liknande :) Du får jättegärna höra av dig om jag är av intresse :) Jag bor i Sundsvall, och kan komma ner till Gävle och hämta honom utan problem.

Melissa V
0

#1 Ja han var helt underbar hos Fjordell också men när han väl kom till mig mådde han inte bra alls psykiskt. 
Jag vet ju han var underbar innan och det ser man nu också då det börjat titta fram igen efter kastreringen. 
Men när han kom hit var helt tom i blicken, frustrerad, utåtagerande och sköt ifrån sig alla som ville komma han nära. 

Han förstår inte riktigt vad de andra råttorna vill.
Ett Exempel så när andra blir lite less på honom och mjukt och lugnt puttar bort honom så förstår han inte vad han gjort för fel, blir först förvånad - gör om -de samma sak igen - blir han frustrerad - gör om -  mer frustration och den andre råttan tappar då ofta tålamodet. Han vill så gärna vara dom till lags och ha den där närheten men han förstår liksom inte riktigt hur han ska bära sig åt.
Nu har han träffat Vanilj som är lugnet själv och tålamod utan dess like som gett honom en hel del. 
Om man ska tala i mänskliga termer då.

Melissa V
0

#2 Livslångt är verkligen ett måste, och att man har den tiden till honom för han kräver tid för att få in i flocken. Längre än det nog tar i vanliga fall.

Känner du dig manad så kan vi ju alltid spåna vidare helt klart :) 

Det som är fördelen med kastrat, att de som vill ha hanar men har honor kan få både och i en flock. Speciellt denna grabb som är rena tjejtjusaren :D

Xristina
0

#4 Jag har både tid och vilja :) Jag pluggar hemma på distans, så har massa tid för alla mina små pälsklingar :D Tålamod för lång introduktion finns också, hos både mig och sambon :)

Saknar mina smågrabbar som var de sista ur mina kullar som såldes för några månader sedan :) Älskar mina flickor, men pojkar är lite speciella tycker jag :)

Fjordell
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller att tassar och tummar jag kommer åt för denna vackra herre. Jag hade själv mer än gärna tagit mig an honom, men ännu en 100 mil lång resa är nog knappast vad han behöver.

Han kommer att kunna bli världens trevligaste och goaste lilla grabb för den som har tid att ge honom, det kan jag garantera. Innan han flyttade från mig var han allt man kan önska hos en råtta, helt fruktansvärt go och social, mellanhög i rang och busade med allt och alla. Oerhört vacker är han också. Det gjorde verkligen ont att höra hur han förändrats under resans gång då han var en sån där WOW!-grabb redan från dag 1.

En 2 veckor gammal Sheldon❤️

Xristina
0

#6 Åh han var ju för bedårande! :)

Fjordell
0

#7 Det var han! En riktig liten knubbis… det var svårt att inte bli helt förälskad!

Melissa V
2

Han kommer bli underbar igen med kärlek, tid och engagemang. Han har kommit långt redan till att återvända till sitt gamla jag även om de vart bebissteg 

Haha knubbis är han inte längre, nu är det rena muskelpaketet kan jag lova, magnus Samuelson kan ju slänga sig i väggen här kommer Sheldon

Zolah
0
Inlägget är låst för nya kommentarer