Stressknaster?
Vi har några råttor här hemma som ganska ofta blir väldigt geggiga kring ögonen. De ska till veterinären nu nästa vecka för att undersökas, och förhoppningsvis få lite medicin.
Men när vi tvättar bort geggan (mycoplasman?) så börjar de knastra, även om de uppenbarligen inte uppskattar att vi gör det. Så jag tänker mig att det egentligen inte är knaster, utan något annat, men vad kan det vara? För låter precis som de gör när de myser.
Hur många gånger har ni tvättat dem? Har de gjort de varje gång eller?
Mina råttor kan knastra lite nu och då. Till exempel när de är runt och går, kollar runt och nosar, och även när jag ser att de är lite mer stressade. En sak jag har märkt att de ofta gör det när de är trötta och då spelar de ingen roll var de är någonstans, de är som att det är en instinkt som bara kommer vare sig de ligger eller går. Kanske har med det att göra, att de är trötta alltså?
För de är ju konstigt att de "mysknastrar" när de är i ett tillstånd långt ifrån mys lixom..
Nej inte varje dag, utan mer 2-3 gånger i veckan nu de senaste 3 veckorna. De har alltid haft lite, men då det bara är mina två äldsta, och den enas dotter som har så, så tror jag att det beror mycket på dålig gener.
Nej alltså, jag tror inte att de mysknastrar, det är därför jag frågar :) Knastrar gör alla mina flickor, speciellt när vi klappar och kliar dem, eller när de bara sitter på axeln eller i luvan. Jag tror inte att de är trötta heller, för det händer varje gång vi tvättar ögonen, och även tidigare idag när vi klippte klorna på dem höll några av dem på med knastrandet. Jag blir så förvirrad, förstår inte alls varför de gör det.
Min pojk som varit omöjlig att introducera med andra råttor knastrade alltid när han var i närheten av andra råttor. Fast det låter ändå annorlunda än vanligt mysknaster. Mer energiskt. Så en gissning från min sida är att det kan vara irritation?
#3 Ja det kan det nog vara! Jag tror att det stämmer som du säger, det låter lite högre och liksom mer hetsigt än det mysiga axel-knastret.
#4 Precis! Mer som en varning än.. lugnt och gosigt.
"Knastrande/Tand smattrande
Påminner om knastring hos en nöjd råtta. Den uppretade råttan gnisslar tänderna mot varandra. Ofta kan denna form av tandgnisslande vara mer stark och intensiv än mys knaster. Man brukar även se att råttan är upprörd/arg. Vanligen förekommer även irriterad svans viftning och ibland även ruggig/burrande päls"
Hittade detta under Vanliga råttfrågor :)
Åhå, se vad man kan, bara man tar sig tid att leta lite, haha. Tack så mycket :)
Inga problem ^^,