älsta avelshane
Hur gammal var den älsta hanen som ni har använt i avel. Hur länge kan man använda en hane i avel enligt er. ? Skulle vara jätte kul och höra lite åsikter i detta ämne.
Det var nån tjej här för inte så länge sedan som hade använt en treårig hane vet jag. Varga kanske? Annars brukar dom väl i snitt vara mellan 1-2 år.
Visst är det önskvärt att dom är så gamla som möjligt om man tänker ur ett rent arvsmässigt sett, är det en hane som lever ett långt bra liv vill man ju föra vidare den egenskapen. Dessutom brukar man ju sätta 1-årsgränsen just för att många hanar kan bli bråkiga och jobbiga under tonåren, och avlar man då inte innan 1 år kan man hinna se och välja bort dessa hanar.
Men - samtidigt är det ju precis som med människor så att kvalitén på sperman försämras med åldern. Så det är ju alltid en risktagning att ta en väldigt gammal hane. Och så måste man ju se till att han är pigg nog att orka också. Så det är mycket att ha i åtanke, och sunt förnuft är viktigt!
dålig sperma, blir det inte bara svårare för honan att bli med ungar? eller försämrar det avkomman också?
Påverkar inte avkomman mer än mindre kullar inland men hälsa temperament etc påverkas inte
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Kan inte komma ihåg på vad den äldsta hanen är somjag andvänt. Vet att ladugårdens lånade in två hanar från min acdc kull när de var över 2½ år. Minsinte exakt hur gamla de var. Senaste gamling jag avlat på var iaf 2,7 år vid första och ende kullen. Blev en normal stor kull.
Jag tycker det är okej att använda en hane även om han är riktigt gammal. Hänger helt på hur han är i hälsan och psyket. Verkar han må bra och orka med det hela så varför inte.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag tog en kull efter min älsta hane. 2år 8mån. Så han är den älsta.

2,2 år vid parning
Mia//