Orolig!!
Igår kväll städade jag min råttbur och ändrade inredning.
Då lade jag in en ölkartong med strimlat papper, mina två råttor älskade det och låg där hela kvällen, tror även de låg där i större delen av natten. Idag har jag inte varit hemma, och när jag kom hem öppnade jag buren och kollade till dem, då såg jag att stora delar av det strimlade pappret var rödfärgat. Jag blev orolig och tog ut allt ut ölkartongen.
Färgen är inte blodröd, och jag vet att tårvätskan, salivet och snoret är rödfärgat, så antagligen är det väl det? Det som oroar mig är att det är så himla mycket, och på vissa ställen är det stora klumpar som sitter fast på pappret, i klumparna ser det ut att vara 2-3 gula frön (ca 1 mm stora kanske?) vad kan det vara för något? Jag hör heller inte mina råttor nysa mycket, och har aldrig sett nått liknande i buren tidigare..
Vad kan det vara? Är det farligt?
Ska lägga in två bilder med i kommentarsfältet. Det är dock dålig kvalité…
Fanny Kandell
Stig Elvis Rufus Långsvansar <3
Det är ju inte riktigt blodfärgat.. Mer vinrött lixom.. Men jag har ingen aning.. Eftersom jag inte varit hemma idag :(
Fanny Kandell
Det är inte någon i din familj som gett dina råttor jordgubbar idag? Tänkte på att dom är röda, och har gula små frön… Bara en tanke som slog mig när jag läste en annan tråd. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
De har ingen mat i buren som varit rödfärgat? Typ jordgubbar?
Dekanske är kiss om du gett dom röbetor eller något?
//Nike
men gud! Tack så mycket, att tanken inte slog mig… Haha, tack, nu slipper jag vara orolig!
Fanny Kandell
Skönt att mysteriet har löst sig. :-)
Jag läste någonstans om små skyltar man kunde sätta upp på buren, för att påminna sig själv, eller inte oroa andra familjemedlemmar när man gett råttorna något rött, typ jordgubbar hallon mm. "Fed red" 😂
Haha vad smart! 😃
Fanny Kandell