Sele av gummiband
Någon som har provat att bygga en 8-sele med ett gummiband och vet om det funkar, om det är några risker.
Eller något annat som kan gå fel.
Har inte provat men tänk på att en råtta har ju päls.
Pröva sätt en gummiband på din arm och rulla försiktigt fram och tillbaka.
Tror att en gummiband skulle göra illa råttan.
Grejen med ett 8sele är ju att det går att justera och ett gummiband expanderar bara vilket betyder att det sätter största möjliga tryck.
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
Då har jag byggd en vanlig sele av ett snöre från en gammal sovsäck pluss att jag har bandet från den riktiga selen jag köpte i en djuraffär.
(den var för krånglig, egentligen inte men den passar inte om man har en råtta som inte står 100% stilla eller spratlar lite.)
#1 man kanske kan prova med hårsnoddar?
Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram
#3 Det är ju inte bra med ett elastiskt band som spänner åt runt halsen; där skall inte ligga tryck!
Såatteh.. Nej!
#4 men det är ju olika storlekar så ett riktigt stor band ville inte lägga för mycket press.
Och trycket hamnar ju inte på halsen, utan på nacken.
#5 Jag fattar inte vitsen, om det är elastiskt kan man ju krångla sig ur det? Speciellt om det skall vara så slakt att det inte lägger tryck på djuret.
#6 det lägger ju tryck, men inte så mycket att det skadar, trycket hamnar ju precis bakom frambena på råttan samt där man häktar ihop linorna bakom huvudet.
(första inlägget var lite fel var tvungen att tänka efter lite)
Men om det är vanligt gummiband utan någon form för skydd tror jag därimot det kan lugga endel.
#7 Du förklarar fortfarande inte poängen med att det skall vara elastiskt :)
Det låter obekvämt att springa runt med tryck på ryggen, nacken och sidorna av halsen, kan tänka mig att det blir lite som att släpa på en dålig ryggsäck. Lär vara oergonomiskt också? En sele skall vara väl anpassad till kroppen och liksom inte ge sig till känna, det får du redan i t.ex. en helt vanlig 8-sele.
#8 Ergonomisk är den ju, mestadels av trycket hamnar ju på bröstet och på axlarna precis som en ryggsäck.
Poenget var mer om man inte hade annat än ett gummiband.