Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 722 ggr
zider
0

Näsblod i mängder!!

Min ena råtta på snart två år har fått näsblod och det slutar inte blöda:( Det har blött i nästan ett dygn snart och jag fattar inte varför det inte slutar. Är det någon som har någon aning om varför det inte slutar?

Emmieline
0

vetrinär!

Apootie
0

Min råtta började blöda näsblod, men det gav sig efter en stund (blödde några gånger under dagen) och berodde med stor sannolikhet på värme i kombination med att han nös för hårt.

Men om din råtta är så pass gammal kan det vara något mer allvarligt, min fick komma in akut dagen efter, och tur som var visade det sig att det inte var något farligt.

Apootie
1

#3 För min råtta var det verkligen blod. Det rann och rann och jag smakade till och med på det för att vara säker…. 😐

:')
0

#4 Oj, men varför händer det och hur förhindrar man det?

Apootie
0

#5 Min råtta blödde troligtvis av att han nös för hårt (för de har som oss fina små kärl i nosen som kan gå sönder. Han verkar ha blött tidigare under dagen då också) och i kombination av att det var lite för varmt för honom. (var där i början när det började bli varmt och jag hade fönstret stängt pga att det var kallt på morgonen)

EDIT: För mig gäller det att se till att det verkligen är lagom varmt för mina råttor. Men vissa kan blöda pga luftvägsinfektioner eller andra allvarliga saker.

:')
1

#6 Okej bra att veta!

Men tillbaka till tråden. TS, du borde nog åka till vet.

zider
0

#3 Jagär helt säker på att det inte är porfyrin. Mina råttor har haft det förut rinnande ur nosen men den här gång är det blod och mycket mer. Jag ska försöka få en tid hos en veterinär!

Apootie
0

#8 Vet precis hur du menar. Man märker skillnaden. Vad bra att du ska försöka få tid. Lite svårt just de här dagarna, men som du antagligen kommer göra, håll lite extra koll på din gulleplutt!

JoySurrender
1

Hoppas du får tag i en veterinär! Visst är det ett elände när sånt här händer på midsommarafton?

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan