Deppig?
Hur vet man om råttan blir deppig?
Min råttas bror har sprungit bort utomhus, så han kommer nog aldrig tillbaka 😕Hur vet jag om jag ska skaffa en till råtta?
Han bråkade väldigt mycket med sin bror och det kom blod överallt då så han verkade inte direkt kärleksfull mot honom. Men nu springer han runt mig och knastrar sådär gulligt så än så länge har han inte tagit någon skada, men kommer jag märka att han blir deppig? Isf får jag skaffa en till hane…
aaaaaaaaaaaangelina
Ett tecken kan vara att han går ner i vikt pga minskat matintag. Men hur gamal är han?
//Nike
#1 han är endast ett halvår
#2 okej, ja vi får se om han blir dålig
aaaaaaaaaaaangelina
#3 Är han så ung så borde du köpa en kompis! :)
//Nike
#5 Jo, det är dom, och det är lag på att man ska ha dom i grupp, om det inte vid speciella tillfällen visar sig att en råtta passar bäst som ensamråtta.
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
#7 Då är det ju konstigt hur alla andra på det här forumet klarar av att ha tio råttor i en bur utan att dom bråkar.
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
#7 Busar gör dom. Helt klart. Men dom behöver inte slåss. Mina pojkar funkar superbra ihop. Råttor är flockdjur.
#3 Tycker du ska skaffa en kompis till honom och hoppas att introduceringen går bra! Min ena hane funkar bara med sin bror och inte med andra hanar tyvärr, så om hans bror går bort kommer han att få vara ensam. Men du måste prova en introducering. Råttor är som sagt flockdjur och det är lag på att ha dem minst två och två. Dock kan de vara ensamma om det är aggressiva mot andra råttor.
Fanny Kandell
#7 Du har nog blandat ihop det där med något annat djur, för råttor ska vara minst två av samma kön om inte (som Kaiia skrev) det finns någon väldigt speciell anledning.
#5 nu har du nog missuppfattat allt vad råttor är! De är flockdjur och mår oftast otroligt dåligt av att vara ensamma. Att man som människa håller på mycket med dem hjälper inte, de måste vara med artfränder. De ska vara med andra råttor av samma kön, alltså hane och hane och hona och hona. Det går jätte bra! Att ha hona och hane leder till massa ungar och ofta en stressad hona som får kull på kull. Såvida inte hanen är kastrerar vilket är ett väldigt riskfyllt ingrepp. Tror du behöver läsa på lite mer om råttor innan och om du skaffar några fler. :)
#11 Råttor och andra flockdjur kan faktiskt t.o.m dö av sorg!
Kan tala om att när jag först skaffade mina två råtthonor efter många års uppehåll så läste jag på ordentligt (tog nog saker och ting lite för bokstavligt om jag ska vara ärlig) och satte därför båda två i karantän. (Dom kom inte från samma ställe)
Så där fick dom sitta i varsin bur. Ena tjejen var glad och social och verkade klara av ensamheten rätt ok. Den andra var också glad, nyfiken och social. Men efter två dagar burrade hon upp sig och satt i ett hörn med nosen inåt hörnet. Hon slutade att äta. Och jag läste på lite till för att få reda på vad som kunde vara extra gott. Jag flyttade vattenflaskan till hennes "hörn" och radade upp fina goda bitar av råttors favvomat. Hon åt inte och hon ville ingenting. Så jag läste på lite till och när jag läste om att råttor kan bli deprimerade så ramlade kronan ner så att säga. Så jag beslöt mig att karantän kunde kvitta totalt och satte ihop tjejerna.
Dom lekte, skuttade och sov tätt, tätt ihop. Sen åt dom mat och busade lite till och helt plötsligt var lilltjejen nyfiken, glad och social igen!
Nu är hon en fin flockledare av en flock med sammanlagt 4 råttor.
Så JO, råttor kan definitivt bli deprimerade! Och JO, dom är flockdjur.
Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Domina666, en liten video som kanske kan förklara bättre för dig. Jag beklagar att du haft sådan otur med aggressiva djur, råttor ska verkligen inte vara det…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#14 blir alltid lika tårögd när jag ser den där videon! SNYFT😭
Det är intressant det där, hade ju två råttor så skulle jag vara hos min flickvän i två dagar, visstnog hon bodde också i Hjo så jag åkte hem och pysslade om råttorna, men när jag kom hem den tredje dagen så blev Nuffs jätteglad medan Gulle bara låg där.
Det tog två dagar innan hon blev på sitt eget humör igen, så även med partners så kan de bli deppiga om de har knutit sig till en människa.
Trodde hon var sjuk så försökte muta henne med allt möjligt, men det gick inte.
#17: Är man inte intresserad av tamråttor eller att ta hand om de djur man ändå valt att skaffa, oavsett om de är till djurmat eller annat, så kanske man ska avstå från att uttala sig? Allt du säger är nämligen mer eller mindre helt felaktigt. 🙂
En tamråtta är förövrigt en tamråtta oavsett om de är till foder eller som sällskap. Den ändrar inte art bara för att den blir mat. 😉
#17 Då har du dessvärre kommit till fel forum :)
Vänliga Hälsningar
Malin
Wow sånt där vill nog ingen läsa i detta forum…
Domina666 jag förstår din synpunkt och accepterar den men jag har den helst inte på mitt forum. 🚬 Dock kan jag inte förstå hur råttorna kan lukta mer än illrarna, om man städar till dom så är dom ju rätt luktfria.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#21 Förmodligen har hon inte städat ordentligt. För jag håller med, illrar luktar mer än råttor. Tvärt om om man inte städar.

Mvh Stephanie 

Finns de här som har fler än 10, själv har jag haft 10 råttor allt i allt under samma tid.
Så har nog mer att göra med hur man städar och vissa lukter sitter även hur man rengör.
Som sagt, ormmatsuppfödare som föder upp i grossiststil är inget jag uppskattar på detta forum. Detta forum är till för dom som har sällskapsdjur. Jag måste be dig att hålla din livsstil och dina råttors lidande till dig själv. Du vill bevisligen provocera och har ingen som helst hänsyn eller minsta lilla kunskap i hur man har råttor som sällskap så vi behöver inte dina sarkastiska kommentarer om hur dina råttor uppför sig när du verkligen inte bryr dig om våra sällskapsdjur.
Jag ber dig därför att gå till reptil eller iller så du kan tala om dina favoritdjur.

#27 Håller med och ber er att hålla er till tråden.
Jag tycker att du kan skaffa en till råtta! Går dom sen absolut inte ihop så får du lösa det genom att kanske t.ex. omplacera vidare den nya råttan till ett annat kärleksfullt hem! :) Om du tar hem en ny råtta, se till att kolla till dom emellanåt så att dom ser okej ut när du släppt ihop dom! :)
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

Säger detta bara en gång till: VÄNLIGEN HÅLL ER TILL TRÅDEN
Moderator : kan du ta bort inlägg 2 (gärna även 5 och 7) som är så fullt av felaktigheter, det vore tragiskt om någon trodde det låg något i det hon påstår. Möjligen stämmer det för möss, men det är totalt vansinne om råttor. ---------- Edit: åh, tack. Bra jobbat.
If you fight love, you're always a loser
JoySurrender, om det är ett psyk.test igen så får dom finna sig i att jag kräver info om det innan.