Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 837 ggr
FannyKandell
0

Dominant hane.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Precis som rubriken lyder, jag har en väldigt dominant hane vid namn Mowgly.

Han funkar ihop med sin bror Whisky. Men tar jag in nya hanar i kullen så blir de drabbade av stor köttsår.. Mowgly spöar på varenda ny som kommer. Så jag har inte kunnat ha fler råttor… Vill väldigt gärna ha fler. 

Så till min fråga, vad gör man åt en dominant hane? Hur får man bort det?

(På bilden vaktar Whisky över nykomlingen Woopsi. Som jag verkligen med sorg i hjärtat var tvungen att sälja vidare… Då Mowgly var riktigt hemsk mot honom..)

Fanny Kandell

Zolah
0

Hur gamla har dom andra råttorna varit? bäbisar eller vuxna?

Ibland kan det hjälpa att kastrera, men det medför stora risker och kan tom ibland inte ens funka.

Har sett råttor som inte accepterar andra än dom som dom varit med, så det kan hända att du får antingen vänta tills Mowgli går bort eller införskaffa en till bur med en separat flock.

men det är verkligen jätte svårt med sådant här, så jag hoppas det löser sig för dig.

FannyKandell
0

Den senaste var tre månader. Så inte bebis direkt. Har bara testat en till och han var två månader tror jag. 

Vill helst inte skaffa en till bur, då jag vill kunna ha alla ute samtidigt och att alla ska funka ihop såklart.. 

Mowgly och Whisky själva är bara 7 månader, och jag vill inte heller vänta tills han går bort.

Sen har jag även funderat på vad som händer om Whisky går bort, då jag inte kan skaffa en till till Mowgly eftersom han är aggressiv mot andra? På något sätt måste det väl gå att lösa att han slutar vara dominant. Eller?… :/

Fanny Kandell

Zolah
0

Du kan ju testa unga råttor, för ju yngre dom är… ju mindre 'hot'.

men då är det ju ett annat problem om han nu skulle bli arg iafl på nykomlingen och skada honom. Om man är större kan man ju försvara sig bättre tänker jag :/

Finns ju också alternativet att du kollar på hur du har gjort introduceringen , om den har varit för snabbt för Mowgli och därmed gjort att han har reagerat som han gjorde. Eftersom råttor har rangordning så kan det ju vara att dom andra råttorna kom bra överens för att din andra hanne är av låg rang och tillät den andra att vara högre, medans Mowgli tycker att han ska vara störst bäst och vackrast och därmed säger ifrån. ( fast för mycket då ?)

Kan faktis inte personligen tänka ut så mycket mer än vad jag har nämnt

kan du kanske berätta hur du introducerade den andra hannen?

FannyKandell
0

Jag och min pojkvän satt och klappade på Mowgly och Whisky, med min parfym på handen, sedan klappade vi på nykomlingen med samma parfym. Lät dom nosa på varandra och träffas och så där ute. Och det gick alldeles utmärkt. Problemet var i buren. Vi var tvungna att ringa veterinär och kolla hur vi skulle göra, för den nye fick så många sår. Ett riktigt, riktigt djupt i nacken. det löste sig, och han fick sitta i en liten "sjukbur" inuti den stora buren över natten. Nästa dag var såret nästan läkt, så vi släppte ut honom i stora buren igen. Och Mowgly spöa honom. 

När vi prövade att ha alla tre ute tillsammans gick det bra. Då gjorde Mowgly aldrig nått. Det var i buren. Den nya skrek så fort Mowgly kom nära, han var jätte rädd, så han var inte något större hot.. Blödande sår varje dag, jag försökte så mycket jag kunde i tre veckor. Men det gick inte. De slogs så mycket att jag vaknade på nätterna, fick städa buren flera gånger om dagen, den nya var så rädd att han bajsade diarré överallt, han vågade inte röra sig någonstans i buren och var jätte rädd.

Det var så jobbigt att ge vidare honom, för han var världens snällaste och mysigaste råtta. Den enda jag haft som faktiskt ligger still hos mig och vill gosa och pussas!

Fanny Kandell

Zolah
3

Man brukar ha något som heter 30 minuters regeln, vilket jag iafl gör med små råttor som ska komma in i min flock. Då rengör jag ett bord så inga lukter från råttorna finns kvar, sedan ställer jag fram nånting mumsigt. Sedan tar jag den jag antar är Alfan och låter träffa den nya, om det går bra så hämtar jag ännu en råtta. Sedan sitter jag och tittar på TV medan dom nosar/äter/ignorerar  varandra. Om det går bra så ställer jag in dem alla i buren

MEN, jag ser till att buren ska vara rengjord innan och nymöblerad. För då finns det inga lukter kvar / revir som gör att råttan vaktar mera.

Sedan låter jag dom vara där under 30 minuter och jag håller dem under uppsikt.

Sedan så är det avklarat, kan bli lite bråk om den nya inte vill bli undersökt men det är normalt. Men däremot om något sår blir gjort, så tar man ut råttan på en gång. Man brukar säga om blodsvite uppstått så skall man inte försöka igen, spec inte på vuxna då dom kan slåss tills en är död.

Om man ska introducera äldre råttor så finns det en bra guide i artiklarna, jag har dock aldrig lyckats sätta ihop vuxna individer med varandra ( inte försökt allt för många gånger heller då det bara skett 2 ggr ). Så var beredd på arbete

http://rattor.ifokus.se/articles/4d71651db9cb4622330736a2-introducering-av-tamrattor

FannyKandell
0

Att buren ska vara rengjord visste jag, jag gjorde även rent den innan.

Kan tänka mig att Mowgly på något sett anser att buren är hans. Eftersom det gått bra ute annars med de nya råttorna…

Jag håller på att bygga en ny bur. Om jag skaffar två hanar, och sätter dom i buren, och sedan tar in Mowgly och Whisky i en helt ny bur, tror du det kan funka? Eller kommer han fortfarande vara dominant? Om han kommer in sist, blir "den nya", och det är en ny bur tänker jag.. 

För som sagt, ute på golvet har det gått bra (det var även i ett rum varken Mowgly eller Whisky tidigare varit i).

Fanny Kandell

StillaSinnet
1

Jag har en hane som är dominant men han går med 6 hanar och jag har introducerat två ungar på 6 veckor precis nu vilket funkade kanon. Men när jag skulle introducera en ny hane på 4 månader rusade han på honom och den nya hanen blev jätterädd. Hans rädsla gjorde att han inte vågar underkasta sig. han spjärnar emot, flyr och skriker vilket gör den dominanta hanen blir vansinnigt irriterad på honom. Den rädda hanen bosatte sig i en hängmatta som han försvarade och släppte till slut inte in någon alls där. Han var spänd, litade inte på någon och flydde från mig också till slut. Jag delade av min bur som har två vångingar och lät en snäll, ung hane gå med den rädda i några månader men det har inte hjälpt. För några dagar sedan valde jag att sätta den rädda hanen i egen bur. 

Vilken skillnad det blev! Den rädda hanen är inte längre rädd. han är lugnare, inte så spänd och tolererar mig bättre. han äter mer och sover öppet.

I den dominanta hanens bur öppnade jag upp våningarna på och den snälla, unga hanen som han inte gått med på två månader skulle nu återintroduceras plus att jag fick hem de två 6 veckorsbröderna, men detta funkade för alla tre visade tydlig underkastelse och den unga, snälla hanen har bara blivit rejält tiltuffsad EN gång vilket slutade med ett nyp i svansen. inte djupt alls.

Vad jag vill säga är att det inte alltid behöver vara en enas fel att två inte kommer överens. Kanske var det så att din nya råtta inte var signalsäker nog eller precis som i mitt fall, var för rädd vilket kan ha triggat till attackerna?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

FannyKandell
0

#7 Jo, det skulle ju kunna vara att han blev rädd. För han var verkligen JÄTTE rädd. vågade inte röra sig i buren. 

Det jag funderar lite över är ju som sagt att det gick bra att ha dem utanför buren.. Då gjorde Mowgly aldrig något utfall mot den nya. Även fast den nya var rädd då med…

Fanny Kandell

StillaSinnet
0

#7 utrymmet utanför buren kan vara en trygghet. Att bli trängd in i ett burhörn, sputnik eller hängmatta är naturligtvis läskigare och ett starkt utsatt läge som ger en större rädsla och fler panikrusningar

FannyKandell
0

#9 Jo, men han var väldigt rädd ute med. Sprang och gömde sig i hörn..

Fanny Kandell

StillaSinnet
0

#10 ibland funkar det inte helt enkelt