Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 418 ggr
cissi_1993
0

gammla råttor

hej!

jag har två gammal råttor dom är 2år och 3 månader och för en månad sen ungefär blev dom gammla på riktigt dom kan inte klättra i handdukar längre i buren går de bra en så länge men jag har fått ändra lite. 

en av dom går ner i  vikt också. 

jag undrar hur jobbigt är dehär för dom? jag tycker ju de är jätte jobbigt då jag är rädd att dom ska ramla när dom är och klättrar på mej eller bara när dom ska utforska en liten låda som är på golvet. 

är dom "plågade" av dehär. 

jag har hört från dom som inte har råttor att man kanske ska börja fundera på att avliva dom och undrar väll om de ligger något i vad dom säger?

tack på förhand

[[Mellebelle]]
1

Jag har två gamlingar som blivit rejält bakbenssvaga.. Men dom åt bra osv och hade klara ögon och inte verkade störas av det så mycket. Men nu börjar dom bli magrare och segare.. Så jag har iallafall bestämt att hjälpa dom att få vandra vidare. Men innan dom blev så här kraftlösa så fixade jag en pansionärsbur tog en kanin bur och gjorde så att dom hade lätt att komma till maten, vattnet massa hjälp metoder så dom tar sig fram. Brukar även he in i buren varma vatten flaskor som dom kan värma sig på för att hålla igång blodet. Brukar även massera tassarna och magen för att hjälpa dom. :) men som sagt tycker dom kan få leva i lugn och ro med lite hjälp så klart, tills du märker själv då det är dags.

cissi_1993
0

tack de var de jag ville höra att dom inte behöver hjälp att avlivas i alla fall. 

tack så mycke jag ska ta ner kanin buren och fixa den med varmvatten flaskor och hängmattor 

tack

[[Mellebelle]]
0

#2 dom kan behöva ha lite hjälp att somna in om det börjar bli alldeles för jobbigt för dom tyvärr. Men om dom äter, dricker och mår bra just nu så kan du låta dom få leva vidare med lite hjälp ett tag till :)

cissi_1993
0

jag ska hjälpa dom så gott jag kan