Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 710 ggr
inokin
0

råttor + katt?

hej  jag har två stycken råttor och funderar på att skaffa en katt eftersom min mammas katt har fått en kattunge som dom inte kan ha kvar själva. har ni några tips om hur man ska göra för att dom ska gå  ihop ?

WarMinerTool
0

Det är olika, vissa katter och råttor kan vara vänner. Vissa katter mördar råttan direkt!

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

[Nigatsu]
0

Som #1 säger, det är väldigt olika. Jag har två katter och den ena ligger gärna och kollar när råttorna leker och tycker om att pussa på dom. Den andra hade definitivt ätit dom till lunch om han kunde. 😉

inokin
0

okej :) har du något tips på hur man ska vänja dom med varandra?

:')
0

Vet att det finns 10000 liknande trådar som denna, ett tips är att leta runt lite :)

Jessiegirl1811
0

Om man vänjer en kattunge redan vid tidig ålder så kan det väl gå?

http://ask.fm/JessicaReips

inokin
0

ja det var lite så jag tänkte oxå :)

hund_katt
0

risken är ju att om man vänjer den som kattunge att inte jaga råttorna är att den inte jagar de som är ovälkomna sedan, om man vill ha katten som musjägare då.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Apootie
0

#8 Men om katten är innekatt är det ju inga problem 🙂

Och dessutom brukar många katter känna av skillnaden på råtta och råtta om du förstår vad jag menar 🙂

hund_katt
0

ja, det förstås. jag är inte så 'inne' i katter, även om jag älskar dom och skulle inte tveka att vilja ha en, men… ja.

Apootie
0

#10 Jag har själv två utekatter, som båda jagar. Den ena är livrädd för mina tamråttor, och den andra är för dum för sitt bästa och tror att de vill leka med honom… (eller att de är någon sorts mat, jag har ingen aning då han ändå inte får komma in i deras rum. Han är så knäpp 😂)

hund_katt
1

haha. har också en knäpp katt… han är en jägare och kan dra med kaniner in i källaren.. vi hittade en kanin utan huvud ligga framför trappan ner till källaren en gång..
men ibland när han sover så sätter jag min ena råtta jämte… katten märker INGENTING ;)

min gamla katt som blev skjuten var nog kompis med dom sedan efter att hon kom för nära med svansen så min råtta som nu är död med drog in svansen in i buren mellan gallret… vilken fart det blev på henne då… haha. men sedan var hon inte så 'jakt' intresserad av dom mer. hon var mer rädd.

[Emelie321]
0

Våran katt är innekatt, och hon var nästan 2år gammal när råttorna flyttade in här. Dom springer runt fritt i hela lägenheten, och hon har aldrig rört dom, och hon springer oftast bort om dom kommer för nära eller petar på henne.

Men hon älskar att titta på allt vad råttorna gör, och ibland äter dom kattmat bredvid varandra i köket på golvet. Så länge råttorna inte rör henne är hon glad ^^

Men som andra skrivit så är det är ett lotteri. Allt beror på kattens personlighet :\
När jag bodde hemma hos pappa hade vi en utekatt som aldrig fick komma in i mitt rum, och vi hade satt upp en extra nätdörr för säkerhetsskull, eftersom hon brukade sitta och passa direkt utanför min sovrumsdörr. Utan nätdörren hade jag aldrig vågat gå in och ut ur mitt rum eftersom råttorna var ute jämt. Hon såg inte råttorna som något annat än mat.

AliciaRing
0

Låta katten förs vänja sig vid det nya hemmet och inte träffa råttorna så snabbt in på så ska det nog gå bra.

Stig Elvis Rufus Långsvansar <3