Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 413 ggr
zickan
0

det där med råttkostnader

Söker men kan inte hitta tidiare trådar. Vad kan två råttor kosta i mat och bottemnaterial under 1 vecka och samt ungefär 1 mån?
Lite svårt att beräkna när jag köper big pack av allt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
0

http://www.rattor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=c15a3fe3-5005-4e04-a5a1-343ee069d0c2

här är en tråd iaf=) hmm två råttor i bottenmaterial o mat kan inte kosta mycket.. beror på vad du köper för bottenmaterial ioför sig=) men säg att du använde toa-lätt, en påse a 55l för 175kr räcker i 6 månader lätt till två råttor. 6 månader=24 veckor= en veckokostnad på 7,29 kr sen räknar du på maten, vilket är mycket svårare!! menom råttorna ska få barnmat i burk så kostar en stoor bur ca 10 kr o den räcer i två dagar.  en 1kg musliblandning kostr 12 kr tror jag o den räcker i 1 månad iaf.  får råttorna samma mat som du sj äter istället för burkmat så blir de mycket billigare, kanske nån krona om dagen=)

beroende på mat så kostar alltså två råttor kanske 15 kronor i veckan o då har de fått godis med oxå=) jag räknar på att mina pojkar (när de var två) använde bottenmaterial o åt för ca 50 kronor i månaden.

får jag fråga varför du vill veta kostnaden?? blev lite nyfiken=)

Qui dormit, non peccat

zickan
0

Jag hjälper till med två till hanar att ta hand om för att tjejen inte kunde ha dom hemma. Men vi kom aldrig överens om nått pris.
Jag kör på toalette.  Även kattsand på hörnmuggen. Jag kör nästan enbart på vanlig mat och mûsli,  men vi har ju bara ica affär här ute och de är väldigt dyra. Brukar kunna åka med en kompis bil ca 6mil in till stan för att storhandla. Så bensinen ligger på ca 100-200:- per handel.  Så då passar man på att köpa billig müsli.  Annars ligger det på ca 22-30kr för 1l beroende på vad man vill ha i.
Eftersom affären är svin dyr så blir det mest att köpa färsk frukt etc när man storhandlar. Annars är det mest äppel från min egen gård.
Så vad kan man begära för 2 grabbar på ca 5-600gram i mån kostnader?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
0

med tanke på alla omkostnader så anser jag att åtmisntonde 100 kr i månaden för två råttor är rätt lagomt. för du har ju andra djur oxå så du skule ju iaf resa in till stan för att storhandla även om du inte tog hand om hennes två råttor! då har du själva matdelen och bottenmaterialet täckt iaf..  men de beror oxå på hur nära vän du är med tjejen..är det en kompis så säger iaf jag att står du för maten o bottenmaterialet, så fixar sig resten. är det nån utomstående som "hyr in sig" hos dig så har jag sett annonser på blocket där de tar 500 kr i månaden.. så de är upp till dig hur du känner de=) men 100 kr tycker jag du kan ta iaf=)

Qui dormit, non peccat

Maliceangel
0

Hm.. Fast till mej skrev du 120-200:- per råtta.. Nu blev jag förvirrad. Vill du ha 120-200:- per råtta eller för båda råttorna?

Maliceangel
0

Det där hade jag ju iförsej kunnat ta över PM.. Tungan ute

Molle08
0

Jag har ju hanar som sagt..två st kostar mig bara150-200 kr i månaden för 55 L TOASTRÖ räcker typ 2 månader. plus egenblandad musli o lite gnagarmix,, bara grön och orange.. knapriga.. som finns gnagarfoder sen va det saker som råttorna kanske har gnagt sönder.

Sen extra mat är barn burkmat så det tar väl något 30-50 kr i veckan.. som jag räknar med ca 200 kr.