Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 7949 ggr
Terato
3

Skillnader mellan språk och dialekter

Jag råkade spåra ur lite i Girlies tråd Råttungar säljes.. så fortsätter här istället:

Nationalencyklopedin skriver:

Språk och dialekter. I vardagslivet använder vi orden "språk" och "dialekt" utan att finna dem särskilt problematiska. Vi anser t.ex. att engelska och svenska är olika språk och att skånska och dalmål är dialekter av svenska. Men det har visat sig mycket svårt att avgöra när två olika språkformer skall räknas som två språk och när de skall räknas som dialekter eller varianter av olika språk. Ett kriterium som ibland föreslås är "ömsesidig förståelighet". Om två språkformer utan vidare kan förstås sinsemellan, skulle de enligt denna princip vara dialekter av samma språk. Det leder emellertid till att t.ex. svenska och norska borde vara dialekter av samma språk, vilket ju strider mot vad man vanligtvis brukar anta. Omvänt finns det många dialekter av svenska som knappast är förståeliga för riksspråkstalare, t.ex. dialekterna i övre Dalarna.

I själva verket har de kriterier man i praktiken använder när man skiljer mellan språk och dialekter inte så mycket med språken själva att göra som med deras roll i de samhällen där de används. En inte helt allvarlig definition som ofta citeras (och som faktiskt ger önskat resultat för de problematiska exempel som just nämnts) säger att "ett språk är en dialekt med en armé och en flotta". Den allvarliga kärnan i denna formulering är den att de språkformer som vi normalt kallar "språk" är de som är officiella i någon mer eller mindre självständig politisk enhet. Detta sammanfaller i stor utsträckning med de språkformer som har en skriven form och används i undervisningen, näringslivet och politiken.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
0

Det finns till och med språkforskare som anser att vissa svenska dialekter skulle kunna vara egna språk! :O

Det som håller ihop språken är rent politiska medborgarskap och skrivreglerna. Hade vi inte skrivit lika i hela Sverige hade förmodligen språken glidit isär ännu mer!

teratos.r8or.se

niffen
0

Dö internätt säjvs dä sveedisch språk!
Tur att många spenderar mycket tid vid datorn, chattandes med folk från hela landet, i sånna fall!   :D

Terato
0

Ja, faktiskt! Men ibland kan internetspråket vara förödande för svenskan! :P

Fast på RiF är det väldigt god svenska överlag, tycker jag! :)

teratos.r8or.se

Kleverin
0

#3 förödande.. språk utvecklas och förändras, internet kommer (och har redan) skapa en hel del nya ord och framförallt förkortningar.

skulle gärna fortsätta och tala om detta, tycker det är extremt faschinerande. Sammlar på dialektala ord som betyder olika lite överallt. Men jag har jobbat natt så mitt huvud känns som kola.. återkommer när jag har sovit..:-)

Så länge kan ni fundera över vad ordet "Le" betyder.. (jag har tre förklaringar)
Och borde inte skånsk egentligen räknas till danskan?? *s*

Allamej
0

Le här uppe är lat, dum av vad jag kan komma på…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Pandae
0

#4 varför ska skånskan räknas till danskan? den skånska dialekten må vara grötig , men inte i närheten av danskarnas grötighet och absolut inte samma språk:P

hus-musen
0

man kan le, alltså flina, och man kan vara le, alltså elak eller lat!

#6 ja inte kan ja då kalla skånska för svenska iaf! låter mer som en blandning av danska eller väldigt ful tyska!

Qui dormit, non peccat

Pandae
0

#7 då tror jag aldrig du har hört en dansk eller en tysk prata..>_<

Terato
1

#4 Ja, språket ska förändras! Eller det gör det ju vare sig vi vill det eller inte. Ett språk som inte förändras dör. Det jag menade var givetvis inte att internetspråket kommer att innebära svenskans förfall utan att det kan vara förödande för dem som ska lära sig skrivregler. Vi lär oss genom det vi läser. Däremot tränar man sig på att uttrycka sig genom att skriva mycket i vilken form det än är!

teratos.r8or.se

Terato
0

Ja, just det, vi skulle ju fundera på ordet le!

Detkan betyda att man flinar. Det kan också betyda att man är elak, le. Sen tror jag att det kan betyda less eller sur också i vissa dialekter..

Berätta, Kleverin! :)

teratos.r8or.se

hus-musen
0

#8 min sambos släkt på hans fars sida kommer från skåne, jag pluggade tyska i skolan o hade studiebesök av äksa tyskar! så nog har ja hört alltid=)

Qui dormit, non peccat

Pandae
0

#11 men jag som är skånsk och inte alls kan tyska kan garantera att de inte är ett dugg lika;P

Terato
0

#12 Fast förmodligen hör du det inte själv i så fall!

Jag har inte riktigt hört likheterna mellan tyska och skånska. Men danska och skåska hör man ju tydligt. Franska är ju också ganska likt.

teratos.r8or.se

Kleverin
0

Le… *ler* Jodå, terato, du hade alla tre rätt faktiskt. Det är de tre jag har hittat i alla fall. Le här i närke är elak, le i oskarshamn är less och le i göteborgsområdet är just.. le. Roligt att du och fler med dig, visste att le betyder elak.. trodde det var bara urnärkingar som visste det. När mormor pratar kan det låta "E I le ve re?" Är jag elak mot dig. Fast vad vet jag ni kanske är urnärkningar?

#9 mmm, ska bli spännande att se hur språket utvecklas. en och ett till exempel, det finns det väl inga regler har jag för mig. Min kompis har ett Wii(spel). och så har hon en bräda till, fit. är det en fit eller ett fit…? om man säger fit-bräda så är det en. men om man bara säger fit då?? svårt…

#12 Måste berätta.. jag har en vännina som är språkexpert. Polska till ursprunget, magister i svenska och duktig i tyska, engelska latin, italienska.. osv. I alla fall, första gången hon hörde danska utbrast hon "det var den starkaste tyska brytningen jag har hört på en svensk!!" Höll på at skratta ihjäl mig. jag förstod inte vad han sa, hon gjorde det eftersom hon kunde svenska och tyska.

och till alla som störde sig på  min kommenar angående skånskan.. *ler* jag var inte fullt allvarlig. brukar säga det till min vännina i skåne. till henne brukar jag iofs även säga att jag ska gå med i GBS och att hon får byta till teckenspråk när jag inte förstår hennes dialekt…

Några från småland här?? När jag bodde i oskarshamn höll jag på att bli knäpp.. de sa ofta saker som "ger du mig nyckelen" och likanande. la lixom på lite extra på slutet. nått ni gör eller? när ni talar med mormor/farmor/nån annan "gammal" kanske??

Girlie
0

#14: Le som i någon som är retsam eller irriterande finns även i Norrland (i alla fall i den del av Norrland jag hör till).

Andra bra ord är he, nåk, nalta, gatt eller jett, åten, mylta, ids m.m.

Kom att tänka på ord som sno, kan det betyda skynda även i resten av Sverige eller är det också norrlänskt? Eller maka som även betyder flytta? Ge dig i betydelse av Sluta?

I övrigt så älskar jag språk och främst dialekter, tycker det är väldigt charmigt. Lite synd med internet och att man märker att fler och fler verkar stava sämre och sämre med ett mindre ordföråd.

Nu menar jag inte att jag själv stavar perfekt, absolut inte! Men det är ändå skillnad på människor som anstränger sig och folk som bara struntar i hur de skriver. Detta är dock bara min åsikt. :)

hus-musen
0

nu när det ändå finns en sån här tråd,så skulle ja vilja veta hur många som vet vad flurig är!! de är norrländska/ hälsingemål, o folk brukar titta på mig som om ja vore knäpp när jag använder det ordet!! har de nån mer betydelse ja inte vet om??

sno, man kan sno på alltså skynda på eller man kan sno något (ta något) och man kan oxå sno, alltså tvinna ett snöre tex!

de här var en riktigt skojig tråd det!!

Qui dormit, non peccat

Girlie
0

#16: Flurig har jag nog aldrig ens hört så jag skulle nog också kolla konstigt på dig. Skrattande

Terato
0

Oj vad mycket skoj det fanns att kommentera här!

#14 Nej en och ett finns det regler på! Le och La i franskan handlar om feminima och maskulina ord.

Ja, du ser! Det är inte så lätt för en skåning att själv höra!

På nationsgränserna är det ju inte mer än naturligt att språken glider mellan varann och blir mer eller mindre lika varann. Det är skriftspråket som håller dem isär.

#15 Jo, sno känner man ju till att det kan betyda skynda dig.

Fast jag ångrar lite att jag uttalade mig om att internet skulle förstöra svenskan. Det gör det inte alls! Internet berikar svenskan. Men det kanske ställer till det lite för ungdomar som håller på att lära sig Skrivregler. :P Det är därför det är viktigt att få barn att läsa böcker så att de lär sig att se vad som är korrekt skriftsvenska. Då förstår man också att internet och litteraturen har olika språk.

Men just att språket får nya funktioner på internet är ju spännande. Och vi dömer varann på ett annat sätt på internet än i verkligheten. Tydligen blir vi också ärligare och hårdare mot varann vilket är lite intressant och spännande.

Sen vill jag poängtera att många som skriver slarvigt på nätet är fullt medvetna om det men struntar i det. Man uppfattas ju som mer seriös om man skriver "riktigt". Men vissa kanske itne vill bli uppfattade som seiösa!

Att ordförrådet skulle bli sämre av internet kan jag inte heller tro. Ett ordförråd kan aldrig krympa. Man lär sig ord överallt. Frägan är bara om man själv vill använda dem! :)

Det viktigaste att veta inom språket är egentligen att man måste kunna slänga sig med olika språk för olika tillfällen och kunna göra sig förstådd!

Därför är det bra att kunna skriva regelmässigt för att kunna få vara med på just den arenan där ett sånt språk behövs.

Fast jag har också frågat mig: Har verkligen alla ett behov av att kunna skriva regelmässig svenska?

När man pratar om talad svenska blir dock reglerna mycket mera flytande. Egentligen kan inte någon säga vad som är korrekt talsvenska. Inte någon! Men man kan påpeka om någon använder ett ord i ett konstigt sammanhang där det helt enkelt innebär en massa missförstånd. Min lillasyster sa att hon skulle köpa en limpa som extraknäck. hon hade helt missuppfattat ordet och jag berättade vad det hade för betydelse.

teratos.r8or.se

Terato
0

Har förresten ingen aning om vad flurig är!

teratos.r8or.se

Anett Lindbom
0

På tal om dialekter, jag har flyttat mycket & hör jag ngn dialekt från  någonstans där jag har bott tidigare då tar det inte lång stund förrans jag pratar som dom. Från början är jag ifrån Stockholm, sen har jag bott bla i dalarna, småland & norrland. En dialekt som är svår att förstå det är Älvdalskan, och hur svårt är det inte då att prata med dom när dom själva inte alltid kan allt på riks-svenska. Fast jag gillar Älvdalen fast nu är det ju många år sedan som jag var dit.

Jag är inte infödd Bollnäsbo så ibland har jag lite svårt att förstå vad dom menar, som till exempel Dallerpölsa, vad är det på vanlig svenska, hus_musen vet du vad det är? jag gör det inte, du var väll från Bollnäs? Flurig har jag hört men kommer inte ihåg vad det är.

Terato
0

#20 vet du vad det betyder, Hedbrandt? Att du är en väldigt socialsmart människa! Du har ett behov av att visa människorna i din närhet att ni hör till samma grupp, därför tar du efter deras dialekt! Förmodligen är du också en medlartyp som vill vara vän med alla.

Det har också med musikalitet att göra. Musikaliska människor har ofta lätt att härma dialekter. MEN det kan också vara väldigt undergivna och fjäskiga människor som tar efter dialekter. Jättespännande sånt där.

Jag tar efter jättelätt. Och jag är en typisk medlartyp som vill att alla ska vara en hel stor familj! :P

Haha, vad sjutton är Dallerpölsa?

Jag vet att Bollnäsbor kan böja verb lite roligt, typ "Jag har dammsuga hela dagen". Lite lustigt.

teratos.r8or.se

Allamej
0

Flurig har jag inte hört men kan det månne ha något med att flura att göra? (flura = fundera)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Anett Lindbom
0

Jag vet inte alls vad dallerpölsa betyder, men det hade varit kul att veta det.

Att jag tar efter dialekter gör jag omedvetet, jag brukar komma på mig själv efterråt att jag har gjort det, om jag är en medlartyp vet jag inte, fast det kanske jag är omedvetet eller så är det av ngn annan orsak som det blir så.

Ja det här med dialekter & språk över huvudtaget är himla intressant..

Terato
0

#23 Ja, givetvis händer det inte medvetet!

teratos.r8or.se

RatLover
0

Ja, det här med dialekter kan vara roligt! Om jag skulle komma till stockholm tex och prata pitemålet/pitebonska (stavning? xD) skulle dom tro jag var från ett annat land ;P "hördödu, vogär du ida da?  du hava it iten pärona?" typ :P

Kleverin
0

#15 Ids använder vi med, jag ids inte. jag orkar inte/har ingen lust. Även de övriga orden du har i nästa stycke (orka skriva ner alla!!;-) använder vi i den betydelsen som du nämner…

#18 I franskan ja, men i svenskan? ta två djur (nu kan jag inte franska, får förlita mig på tyskan) På tyska är det der hund (maskulint(hunden)) och die kitze (feminint (katten). på svenska är det en hund och en katt…

#21, läskigt, då är jag oxå en sådann.. medlartyp. bara suger åt mig dialekter, kan inte hjälpa det!!!

KickanW
0

Att man lätt tar efter dialekter tyder på att man har språksinne, och det är ofta sammankopplat med musikalitet också! Så det är något positivit, man är inte bara lättpåverkad :P

Terato
0

#26 Ja, det hade med genus det att göra från början. Men tyvärr kommer jag inte ihåg på vilket sätt. Ska se om jag hittar det i några av mina bäcker som jag har kvar sen jag gick språkstruktur och språksociologin.

#27 Precis, det kan bero på en väldig massa saker! Vi är ju såna, vi människor. Kan tänka mig att det är himla svårt tat vara psykolog just pga det. Saker och ting kan ju yttra sig på så många olika sätt och av så många olika anledningar. Säkerligen är det flera anledningar på samma gång. Men min lärare på språksociologin sade att medlarmänniskor och människor med social begåvning enligt en studie har större benägenhet att ta efter dialekter! :)

Det beror också på en massa saker hur stor benägenhet man har att hålla fast vid sin egen dialekt eller brytning eller hur bred dialekt/brytning man har. Det mesta handlar om identiter och attityder.

Förresten ska jag också säga att det inte finns någon fastställd rikssvenska! Det är coolt, tycker jag.

teratos.r8or.se

Kleverin
0

#28 ja, gör det, det vore roligt!!! Älskar att lära mig sådanthära, tyvärr har jag en värdelös svenskalärare just nu.. får lära mig själv! :-)

sockerrattan
0

Kan fortfarande inte prata dialekten som talas här, eller målet som de säger , efter över 20 år. Får fortfarande höra att jag ska flytta hem till Stockholm. Medans jag växte upp i Norrtälje fick jag däremot höra att jag var en lappdjävel.

Har nu extremt svårt för språk, men förstår nästan allt som sägs här. Bodde häruppe hela sommrarna under uppväxten. Men många här vet inte hur de ska förklara ett ord på riksvenska.

Mia//

Terato
0

#29 Å, jag vill rekommendera dig att läsa lite kurser på högskolan! Inom lärarprogrammet finns det superroliga kurser. Jag gick svenska för lärare men hoppade av av olika anledningar. Men just språksociologi rekommenderar jag dig verkligen att läsa!

#30 Du ser.. I stockholm låter du förmodligen som en norrläning och i Norrland som en nållåtta! Skulle vara skoj att höra vad du har för dialekt. Jag bor ju i Gävle så det är ju långt ner i norrland så jag kanske blir något mellanting. Jag har nog väldigt lite dialekt, tror jag. Men mina kusiner från stockholm tycker jag pratar jättetydligt gävlemål!

teratos.r8or.se

sockerrattan
0

# 31 Man hör ju det främmande för sin egen dialekt! Skulle tro att du pratar ungefär som syrran som bor i Söderhamn.

Mia//

Terato
0

Hihi, ja! Jag skulle vilja att någon kunde härma min dialekt så kanske man hör. Det skulle vara kul att veta hur svenska låter för utlänningar också!

teratos.r8or.se

sockerrattan
0

#33 Mina kompisar i Storbritanninen ville att jag skulle prata svenska så de fick höra ifall jag hade samma sjungning på svenska som jag hade när jag pratade engelska!

Mia//

Terato
0

hihi! ja de säger ju att vi sjunger!

teratos.r8or.se

hus-musen
0

#20 nja bollnäsbo är ja då inte, bodde 6 mil ifrån bollnäs i ljusdal! dallerpölsa har ja hört folk kalla gäddhänget, men annars vet jag inte!

#22 ja flura har den betydelsen att man funderar på något, men det har inte den betydelsen hemma! men nästan iaf=)

haha ingen som vet vad flurig är?? då är de ett knepigt ord=) om man är flurig, är man helt enkelt ruffsig i håret! kommer antagligen från att när man flurar som allamej skrev så tänker man och kliar sig i huvudet! så har folk spunnit vidare på flura o sen vart man flurig=) det är inte norrländska o inte hälsingemål utan ett dialektord mittemellan!

Qui dormit, non peccat

Girlie
0

Jag önskar faktiskt att jag pratade mer dialekt än jag gör, tycker som sagt att det är väldigt charmigt.

I Göteborg tycker de inte jag pratar göteborgska. I Norrland tycker de inte att jag pratar norrländska. Min mamma säger ofta att jag betonar ord "felaktigt". När jag bodde i Umeå undra någon varifrån jag kom och när jag sa det fick jag svaret: Men du är inte född där? Du har inte alls den dialekten! Senast jag var hemma fick jag också frågan och endast för att damen tyckt att min dialekt påminde om hennes dotters som var från Norrköping. Fundersam

sockerrattan
0

# 37 Min pappa försökte alltid få mig att prata rikssvenska så mycket av dialekt har och har aldrig haft

Mia//

hus-musen
0

har fått höra att jag pratar ganska grovt ljusdalsmål (hälsingemål) och jag tycker det är bara bra! förstår inte varför en del skäms över att ha dialekt! de visar ju bara vart man kommer ifrån och det ska man vara stolt över!

#37 vart i norrland bor du då?? de är liksom halva sverige ungefär och det skiljer ruggigt mycket på dialekter! pratar jag men nån från tex jukkasjärvi så pratar de mycket "grövre" eller vad man ska säga än vad jag gör!

Qui dormit, non peccat

sockerrattan
0

# 39 o upp mot finland pratar de slääääpigt

Mia//

hus-musen
0

#40 haha ja verkligen!

Qui dormit, non peccat

[Castaway]
0

Tillhör inte flurig rikssvenskan? xD Jag trodde alla visste vad det betydde ;) Trodde att hus_musen hade en annan benä,mning på flurig eftersom att ingen visste vad det var x)

Själv har jag ett jävla dalmål enligt min släkt i norrland ("speciellt när du är arg!" säger min morbror, härmar mej och asgarvar), men folk i dalarna tycker inte jag har speciellt mkt dialekt ;) Tar alltid efter dialekter, så när jag har varit i jämtland hela sommaren och kommer hem tycker alla jag låter som värsta norrlänningen, när de här uppe tycker jag pratar värsta dalmålet ;P

Jag har en kompis här uppe i jämtland som verkligen pratar jamska, och hon och jag har lite svårt att förstå varandra ibland.. speciellt när vi var små x) Hon frågade en kväll "Va ta klocka po å e?" och jag såg ut som ett levande frågetecken… Samma kväll sa jag nåt i stil med "Fan varu tjålar!" och jag vart verkligen chockad när hon inte för sitt liv kunde förstå vad tjåla betydde.. :P

Girlie
0

#39: Jag bodde i Västernorrland och självklart skiljer det mellan olika delar. Norrländskan som dialekt existerar egentligen inte. Det jag ville få fram är väl att jag tydligen inte "passar in" någonstans på hur jag pratar.

#38: Mamma försöker snarare få mig att prata den dialekt hon har. :)

zickan
0

haha.. försök förstå er på en mamma som helt plötsligt börjar snacka riktigt gutamål.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

sockerrattan
0

Min mamma börjar direkt prata norrlänska när hon pratar med nån härifrån!

Mia//

[Castaway]
0

Min mamma också x'D Så fort vi kommer till jämtland börjar hon med världens dialekt x)

Kleverin
0

#31 Jodå, brukar läsa en kurs här och var, men nu är det ganska mycket i min skola så sista kursen jag försökte mig på, akademiskt skrivande, fick jag hoppa av. gick inte att studera 175%. Men pedagogik A har jag läst, då höll jag bara 150% studietakt. tar kurserna på distans så det går att kombinera med min skola. men den kursen du tipsade om lät bra.. ska jag kolla upp.. tack för tipset.

#några stycken.. När jag bodde i göteborg gnällde de på att jag talade så mycket närkingska när jag varit uppe och när jag var här uppe så gnällde de på göteborskan. Nä jag bodde i göteborg jobbade jag på äldreboende och det gör jag nu som sommarjobb med. mina arbetskamrater har då upptäckt en rolig sak. När jag talar högt med någon som hör dåligt talar jag urnärkingska (som jag talar med mormor) om jag talar med en som hör bra talar jag göteborska. och när jag talar med kollegorna talar jag modern örebrodialekt. De har skrattat åt mig i natt kan jag säga.. *ler*

#45 Min låtsaspappa är från Övertorneå… När han talar med sina föräldrar talar han svenska med extrem dialekt i typ 4 meningar, sedan glider de över på tornedalsfinska.. Försök förstå det om man kan! *ler*

hus-musen
0

#42 haha tydligen inte!!^^ men de är ett skojigt ord!!

#43 nee de var därför jag tänkte att du kanske passar in nån annanstans i norrland eftersom det finns så mycket olika dialekter!=) undrar ibland hur "norrländska" låter då de finns så mycket att välja på, är det längre än nån mil emellan så låter språket helt annorlunda! men de fixar du, jag bor i sthlm nu och jag kan lova att här pratar de då inte nån form av norrländska! snacka om att sticka ut ur mängden ibland!

#47 oj tornedalsfinska! där hänger man inte med om man inte är uppväxt med det=)

Qui dormit, non peccat