spinn-off från kickans diskus!
#24 [](javascript:void top.ShowProfile('Lollo86') "Visa personlig sida för Lollo86.")
Lollo86
2008-05-30
14:26
#18 visst är sverige ett fantasktiskt och jag är glad att jag föddes här.
men pengarna som går till försvaret verkar då inte hjälpa så bra för vårat försvar är väl ett av det sämta försvaren.. vi skulle aldrig klara av ett krig här.
Nu vill dom ju höja bensinen också till 27 kr.. men det kanske inte kommer gå igenom? men iallafall.. dom VILL det.. hur sjukt är inte det? Dom ger folket skuldkänslor om att miljön inte ser bra ut.. men vilkas fel är det?? jo politikernas.. Allt är ju så gott som medians fel för det är så jäääkla mycket bilreklamer att man ska köpa den och den för att vara den modernaste typ..
sen höjer dom priserna på tåg och buss också så då blir man ju ändå snål och tar bilen istället för man tycker att det är lika dyrt det.. inte så men jag tror inte detta kommer sluta bra om en 10-15 år..
människan jobbar som robotar också.. allt handlar om jobb nu för tiden, vem som har jobbat mest och vad man jobbar med.. Man verkar vara mera värd då.. nånting som man kan skryta med. men om man är arbetslös så tycker folk så synd om en. men det är ju så här att vissa kanske tycker att det är jobbigt att jobba 8a timmar om dagen. jag själv skulle gärna vilja gå ner så man fick jobba 5-6 timmar varje dag. förstå så mycket mer företag kunde anställa människor. och man skulle få så mycket mera frihet.
TV'n är ju den värsta fienden men den kan vi tala om nån annan gång ;P
#25 [](javascript:void top.ShowProfile('Freke') "Visa personlig sida för Freke.")
Freke
2008-05-30
14:39
Det var just det…..
Regeringen anser ioch med ned läggningarna att sverige inte är värt att försvara, och där igenom inte värt att satsa på…
Varför har du en ytterdörr till din Lgh/hus?? om du inte har något av värde kan du ju ta bort den? Det är ju så regeringen gör just nu??
Tar bort den dörren som vi haft…
#26 [](javascript:void top.ShowProfile('Lollo86') "Visa personlig sida för Lollo86.")
Lollo86
2008-05-30
14:49
#25 helt sjukt ju.. varför blir det så här? varför ska vi vara så fega för.. då tycker dom väl att det är skönt med EU då så dom kan hjälpa till å skydda oss..usch vad jag avskyr eu.. den största skiten som vi gått med i.. sen visst det är väl skönt att vi får hjälp.. men det är så mycket annat som är dåligt med det.
Ja det är precis vad dom gör. dom tar bort våran dörr och sliter ut oss på arbete eller på förnedrande arbetarkurser för man måste absolut göra allt för att få ett arbete. det är var hela ditt liv handlar om.. om att ARBETA!! du ska arbeta för att du ska kunna få pension när du är 65 år. Jag lever hellre livet nu än när jag är 65 år. då skiter jag i om jag är död.. men nu är jag ung och vill göra massa roliga saker.. jag vill kunna minnas tillbaka på att jag har gjort nånting kul med mitt liv än att jag har arbetat hela livet. hur kul är det då när man ligger på dödsbädden? "vad jag jag gjort med mitt liv? jag som ville göra så massa andra saker"
allting ska ju kosta så mycket okcså så man har ju knappt pengar till att hitta på saker ens..
vart har våran stolthet tagit vägen??
#27 [](javascript:void top.ShowProfile('idaleck') "Visa personlig sida för idaleck.")
idaleck
2008-05-30
14:50
#24 Fast jag måste säga att jag tycker det är bra att vi inte lägger så mycket pengar på försvaret. Sverige har inte varit i krig på hur länge som helst, vi har inga uttalade fiendestater och inget hot riktat mot oss. Politiken i krig de senaste 100 åren har lydit "Sverige är neutralt i krig och allianslöst i fred". Sverige håller låg profil och det ska mycket till för att vi ska gå ut i krig. SKULLE det mot förmodan hända så har vi ju Nato-Norge vid vår sida och för att inte tala om EU som har en egen armé. Så inte tror jag att vi skulle stå försvarslösa om det blir krig.
Sen kanske många kommer vilja slå på mig nu, men jag tycker det är bra att man vill höja bensinpriset, FÖRUTSATT att buss-och tågpriser sjunker rejält. En ordentlig höjning får nog de flesta människor att tänka till när det gäller miljön, och biltillverkarna får ännu fler anledningar till att komma på alternativ till bensindrivna bilar.
Ang. arbetsdag så håller jag helt med dig, Lollo86. Nu jobbar jag visserligen natt, men innan det jobbade jag dag. Jisses vad slut man är när man jobbat 8-10 timmar/dag i fem dagar. Jag förstår inte hur ni som har barn orkar! Jag har fullt schå med sambo och råttor :P 6-timmars arbetsdag vore perfekt!
#28 [](javascript:void top.ShowProfile('idaleck') "Visa personlig sida för idaleck.")
idaleck
2008-05-30
14:54
#26 Vad mer är dåligt med EU? Bara nyfiken..
Du klagar dels på att du måste arbeta och även på att du inte har råd med något? Förstår inte riktigt hur det hänger samman. Det är väl inte direkt någon nyhet att man måste arbeta för att få en inkomst?

oj det blev lite konstigt det där..hmm. men aja! =)
fritt fram att diskutera skatt och försvar och straffsatser!
#24 jo det är ju skönt på så vis. men det vore ju skönt att ha ett bra försvar ändå.
okej men det är inte folkets fel att miljön håller på att gå samman. det är all reklam och median att vi ska åka så mycket bil å flyga omkring överallt. folk blir helt enkelt manilpulerade av detta samhälle.
Jag tycker inte att det är bra för det ska ju vara så mycket som är lika. dom ska ju bestämma våra lagar. jag tycker att alla länder ska ha sitt..
gillar inte euron heller då jag tycker det är mycket mer charmigt med att komma till ett land med dens egen valuta. finns så mycket skit omkring detta.
jo men jag menar att priserna höjs så mycket på allt. menar är det inte sjukt när godis blir billigare än frukt? jag säger inte att det är fel att arbeta men vi arbetar för MYCKET! dom höjer ju priserna på allting ju.. nu ska man ju tydligen handla tvaparater för 20 000. menar har inte folk nå annat liv än att titta på tv? man kan ju få värstingresan för den summan hehe.
nu blev det lite flummigt skrivet men men.. hoppas du/ni fattar ;P

Jag tycker det är helt befängt att höja bensinpriset. Visst måste vi göra något för miljön men varför ska Sveriges befolkning ta hela ansvaret när bensin är betydligt billigare i ex. USA? När vi dessutom har en regering som vill att så många som möjligt ska arbeta, varför ska man arbeta när det man tjänar mer på att stanna hemma än ta bilen till jobbet?

#2 Fast är det inte folkets fel att miljön går åt skogen? Vems fel är det om det inte är folket? Knappast djuren. Och politikerna? De är ju folk de med. De är varken bättre eller sämre på att förstöra miljön än du eller jag. Enda skilnaden är att de har en helt annan maktposition och kan kanske förhoppningsvis göra något åt situationen. Sen är det ju upp till oss andra att rösta fram vettiga politiker =)
EU's lagar gäller över länders egna lagar, så är det. Men jag kan i alla fall inte påminna mig att det varit dåligt för oss här i sverige? Däremot så hjälper det folk i andra länder där lagarna fungerar sämre. Visserligen finns det ju EU-lände som skiter fullständigt i vad EU säger ändå, men man får väl hoppas att de kommer till sina sinnens fulla bruk så småningom :) .
På Statoil där jag jobbar kostar lösgodiset 99kr/kg, äpplen 19,90 kr/kg och bananer 22,90 kr/ kg… En marabou-kaka kostar typ 15 spänn vilket blir 150kr/kilot….
Min tv kostade 1900 när jag köpte den ny. Den är stor och bumlig och bara 21". Man måste ju inte alltid ha det senaste och vräkigaste.. ;)

#3 Fast bara för att ett lands befolkning är helt befriat från allt som kan kallas IQ måste väl inte alla andra vara lika dumma? Någon måste ju föregå med gott exempel också.

#5: Och ruinera folk på köpet? Man ska alltså sluta äta för att ha råd med bensin? Eller tycker du att alla ska flytta till Stockholm?
Och när vi dessutom har en regering som vill att så många som möjligt ska arbeta, varför skulle man arbeta när det man tjänar mer på att stanna hemma än ta bilen till jobbet?
det e ganska många som åker bil i det här landet som istället lika lätt skulle kunna åka kommunalt också, kan man inte det så ska man ju förståss ha råd att åka bil till jobbet, men fler borde verkligen välja kommunalt tycker jag, man kan väl dra av på skatten på sånt, jobbresor och så åxå väl?

#6 Det är ju inte direkt tvång på att ha bil. Man kan cykla, gå, åka buss/ tåg (som iofs är för dyrt).
Visst kan man gå hemma och leva på a-kassa om man vill, men då kommer man ju verkligen ingenstans och löneökning är uteslutet. Om man arbetar finns det alltid möjlighet till löneökning och karriärande vilket ger mer pengar i plånkan än a-kassan.

#8: Bor man i Norrtälje kanske man kan det. Men på de flesta ställen i Norrlands inland så går det inte tåg eller bussar och testa att cykla 3 mil i minus 20 så kan vi diskutera sen. =)
#4 det är ju det som är felet.. folk röstade på helt fel parti haha! nej det är absolut inte djurens fel detta ju.
det jag menar är att vi blir så påverkade av all reklam som är.. skogen går ju mycket åt att göra möbler. och det rensas nog bra mycket mer skog nu än det gjorde förr. det är samma med kött.. det skjuts för mycket än vad som behövs.. menar hur mycket kött slängs inte om dagen för att datumet gått ur??
jag tycker det känns som att dom vill ha ETT land för att styra folket.. det är det som dom försöker att fixa. allt ska bli likadant.. ingen som har hört talas om New world order? tror stenhårt på det iallafall ;P
okej då på vissa ställen är det väl billigare.. men jag tycker ändå jag ser att priser höjs på frukt och sänks på godis. tycker inte att ett äpple ska kosta mer än en kr hehe.
nä det är sant men som jag har skrivit ett antal gånger så blir folk mer å mer maniluperade och vill ha det bästa. det är väldigt många som köper tvaparater för 10-20 000. vet flera stycken.
nu skrattar ju folk åt en om man har en vanlig tv som man hade för ca 10 år sen hehe. tycker såna är skitnice :D nu ska man helst ha platt. okej visst dom är snygga å så.. men håller dom lika länge? känns som bara man nuddar vid en sån så ska den gå sönder haha! kasst med wide screen också för då Måste man ju ha sån tv för att se vissa filmer för om man ser en sån film på en "vanlig" tv så blir bilden skitliten.

#7 yes det är avdragsgillt. Man måste dock uppnå en viss nivå och jag vet inte hur mycket det är…men har man tillräckligt långt till jobbet så får man dra av på skatten iaf=)
Kommunalt är fett bra. Vi får hoppas att det blir regeringsbyte nästa gång så att de tar tillbaka de gamla priserna! När jag flyttade till norrtälje för 2 år sedan betalade jag 20 spänn för att åka in till stockholm, nu är det typ 60-70 nånting. Skamligt!

#10 Jag veeet! :P Folk är ibland dummare än vad man tror. Men som sagt jag hoppas stenhårt på regeringsbyte nästa gång:)
Konsumtionen är faktiskt sjuklig, inte bara när det gäller elektronik, kött och frukt… Titta bara på modeindustrin! Min tid som modeslav äro förbi kan jag upplysa om. Det finns så mycket annat jag hällre lägger mina pengar på än kläder och skor. (fast jag lider ändå liiiite av allt jag vill ha, men jag försöker ha karaktär, bara för att!)
Vad är new world order för nåt ? =)

#9 Fast jag har bara bott i norrtälje i 2 år, före det bodde jag i norrlands inland och där åkte vi buss till jobbet
Inte gick dom ofta men de gick i alla fall. Ibland fick man vänta nån timme på bussen, men vad gör man inte för miljön 

Kommer nog inte att bli billigare, precis som med momsen när den ifördes.. Som en tillfällig skatt för att komma ikapp butget underskottet.. och se 40år senare och den är ännu kvar…
Så priserna sjuker knappast..
Istället för att skrota försvaret(gissa varför vi inte har blivigt angripna) Skrota lite politiker… Dom kostar mer och dom behöver inte ens va i riksdagen samt att dom kan få pension efter två mandat?? Tills dom skaffar ett nytt jobb?? Varför skulle dom skaffa jobb när dom får betalt av staten??
Nä---- Polisanmäl och stäm riksdagen och regering för trolöshet mot huvudman.. Svenska folket är huvudmän och regering/riksdag lovar en massa som dom inte håller?? Är inte det trolöshet så säg??
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Vi kan ta ett exempel.
Min mamma jobbar mellan 9-13 varje dag, det tar ca 20 minuter att åka till hennes jobb med bil. Skulle hon ta buss tar det 50 minuter, det går dessutom inga bussar dessa tider så endera blir hon 15 minuter försenad varje dag eller så måste hon 7.12 varje dag, alltså 1 timme och 48 minuter innan hennes jobb börjar!
Bussen hem går 13.21 men denna gång måste hon byta på flera ställen och resan tar 1 timme och 34 minuter. Så istället för att vara hemma 13.20 är hon hemma 1 timme och 35 minuter senare.
Så hennes arbetsdag inklusive transport som vanligtvis är 5 timmar blir istället 7 timmar och 45 minuter.
Så Idaleck, du tycker alltså att det är hållbart? Tillsammans med att aldrig kunna göra några fritidsaktiviteter som gå på krogen, gå ut på bio, gå på stan en lördag och shoppa?
ja då lär det ju bli bil, men alla som åker bil har ju inte som din mamma..

#15 Det låter jättejobbigt och jag förstår problemet. Som sagt, been there done that.
Men, med risk för att låta hård och elak, man väljer själv vart man bor och vilket jobb man har. Det är fördelen med ett fritt land.

#17: Det är inget fritt land om man inte kan överleva där man bor.
Och välja vilket jobb man har? Joo, det finns ju ett sånt överflöd att man kan välja och vraka mellan de som passar busstiderna bäst. Och annars är det ju bara att flytta till Stockholm, har hört att det säljs mycket billiga lägenheter där och lätt är dom att få tag i också. =)
Och nej, tycker inte du låter hård och elak däremot utan insikt vad ett högt besinpris skulle innebära för de människor som redan har det dåligt ekonomiskt och det gör mig ledsen att människor inte har större förståelse för andra.
det tar två timmar ca för mig att ta mig till jobbet och hem, jag åker buss, tunnelbana sen buss igen, hade jag tagit bil kanske det hade tatt en timme bara, men jag sitter å skramlar på tattiga bussar som går sjukt illa med tider och sånt. när jag jobbar 8-16 åker jag 06:30 och är hemma runt 18:00 känns jävligt skönt xD

#16: Självklart har alla inte som min mamma, men det är personer som har det som min mamma som kommer drabbas hårdast av ett besinpris på 27 kronor. Människor som redan har det svagt ekonomiskt och som inte har ett val.
#11 ja modeindestrin är helt sinnessjuk hehe! tycker synd om alla tjejer som känner så stor press på sig idag om att se ut som fotomodeller :S
"Den nya världsordningen, engelska New World Order är en konspirationsteori som hävdar att en hemlig grupp planerar global dominans genom en världsregering. Denna regering skulle göra sig av med dagens stater och skapa en världsdiktatur."
läs och lär gott folk:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_nya_v%C3%A4rldsordningen
*känner att jag kommer få en del påhopp nu* :D
#9 HAHAHAHA yeah, been there done that…å nu måste jag ha mössa på mig så fort det blåser för jag har förfryst mina öron *grrr* inget att rekommendera

#18 man kan alltid flytta dit jobben finns om man vill ha bättre busstider eller närmare till jobbet. Eller så kan man på olika sätt försöka påverka bussbolagen. i sandviken tex så har swebus lagt busstider som passar sandviks skift så alla arbetare tar sig hem med buss vart de än bor i kommunen.
#19 du kan få sova på min soffa så har du halva restiden :P

#20 man har alltid ett val.
#23 hehe du låter som du jobbar på arbetsförmedlingen ;P där måste man flytta annars så får man ingen akassa.. lite kasst om man bor i norrland å ha sin familj å allt där å sen flytta ner till exempelvis skåne.. yääy lixom..

#23 jag vet, jag kanske låter jättehård :S Men då kanske jag kan få jobb där då om det skiter sig på polishögskolan :P Jag lämnar dig som refernes ;P
ja val har man alltid frågan är om det e värt det ? åka bil till jobbet å bli ruinerad eller slita upp rötterna med familjen och flytta till en annan stad bara för att man ska kunna åka buss istället för bil till jobbet :S
#26 *asg*
#26 varför skulle det skita sig på polishögskolan?
aah gör det ;P
men höjer dom benisnpriset så måste dom ju ändra något annat åxå så folk har råd typ att man får mer tillbaka på skatten eller det blir billigare på något annat sätt kanske?
#29 dom kanske går igenom idas dator å hittar förbjudet nerladdad musik xD
#30 antagligen inte. dom tänker bara på sig själv å pengarna dom själv får in på oss folk. bara dom får sin julskinka så blir allt bra ;P
#31 hahaha lätt dom gör :D

#27 jag skulle antagligen hällre ha långa arbetsdagar men kunna bo där jag vill bo.
#29 man ska aldrig ropa hej förrän man kommit över ån ;) Saker kan gå snett, men förhoppningsvis gör det inte det:P
#30 Förhoppningsvis sänker de buss och tågpriserna, det vore guld verkligen. Annars är det ju helt idiotiskt. Man måste ju tjäna på att åka buss, inte tvärtom.

#31 Antagligen! :S Måste sluta med sånt…buäääää
#32 anar jag en liten ton av bitterhet? ;P
#33 nä det är sant.. men det kommer säkert gå bra =)

#33: Isåfall behåll priset på lokaltrafik i storstäderna och använd pengarna till att bygga ut lokaltrafiken i norr. Men då blir det ett jävla ramaskri hos Stockholmarna för att det går pengar till Norrland när man kan lägga ny sten på Drottninggatan. Men saken är den, att Norrland behövs. Det måste finnas människor som bor och jobbar där också, alla kan inte bo i Stockholm. Fast du tror det.
Idaleck, var i Norrland inland bodde du av ren nyfikenhet?
sandviken det vet jag :-P
eller vad det söderhamn kanske, nu blev jag osäker..
behöver kanske inte höja nånstans utan ta bensinpengarna och bygga ut för istället så det blir bättre kollektivtrafik i obygden

Sandviken var helt rätt bullerby =) Fast inte I sandviken utan 15 min utanför (med bil, 30 med buss).
#36 När sa jag att jag trodde att alla måste bo i stockholm? Det ska mycket till för att jag ska flytta dit.
Givetvis måste pengar satsas på norrland, tex för att göra det mer attraktivt så det blir lite högre inflyttning. Förhoppningsvis inser väl snart folk att det är mysigare att bo i en vacker naturmiljö än i betongdjungeln.

Idaleck, jag hoppas du ska bli ridande polis eller enbart patrullera på gatorna för du tänker väl på miljön. ;-)
Förövrigt var det en diskussion om detta idag och enligt uppgift står svensk privattrafik för en promille av världens koldioxid-utgifter. Så nej, jag tycker inte att det är värt att förstöra människors liv. Istället för att höja bensinpriset, sänk priset på kollektivtrafik så kan de som har möjlighet att utnyttja kollektivtrafiken göra det!

#36: Nej, du sa det inte men det är det ett höjt besinpris kommer leda till. Folk kommer inte kunna bo på landet utan tvingas flytta till stan. Det kommer knappast flytta FLER människor till Norrland när det inte går att bo där utan att förlora på det.
#39 fast det är rätt många som bor i norrland ändå. det är rätt dyrt att skaffa lägenheter där.. har en polare som bor i kiruna och där är det inte så lätt att få lägenhet då det är så eftertraktat.
men åååååååååååååååååååååååh
hoppas ni orkar läsa den ändå för jag orkar inte skriva om allting :p
43# Kopierade det åt dig :)
#39 fast det är rätt många som bor i norrland ändå. det är rätt dyrt att skaffa lägenheter där.. har en polare som bor i kiruna och där är det inte så lätt att få lägenhet då det är så eftertraktat.
#44 testade kopiera men funkade ändå inte :(
men tack så mycket :D:D
45# Okej, ingen orsak :D

#41 Fast jag är tämligen övertygad om att ett högre bensinpris i sinom tid kommer leda till en mer utvecklad och billigare lokaltrafik, både norrut och söderut.
Och nej, jag tänker varken bli ridande polis eller patrullerande, tack för förslaget. Jag ska köra utryckningsbil och jaga alla bovar som gör livet surt för till exempel dig. Eller så ska jag bli hundförare, eller kanske kriminalare…hmm…det visar sig! :)

#43, haha jag läste innan jag såg att den fanns längre ner:P
Lägenheter är ju dyrt överallt, fattar inte vad som hänt! Jag kollade lite på lägenheter i umeå när jag inte visste vart jag skulle plugga och det är ju fett dyrt! Trodde att man skulle kunna köpa en för kanske 50-100 000, men det är ju bra mycket dyrare än så. För några år sedan såldes det ettor i sandviken för 20-50 000. Det är vad jag kallar bra pris! :P
Här i norrtälje är det också galet dyrt. Vill man bo mitt på stan får man betala rena stockholmspriserna.
Näe, snart gör jag linda sällskap ute i skogen i ett torp 
#48 förutom här i Fagersta, här är lägenheterna jättebilliga :D köpte nyss en tvåa på 68 kvadratmeter för 5500 kr :D kan få det ännu billigare om lägenheten inte är så extremt fin.
ja det är sjukt dyrt på vissa ställen.. så jävla kasst. om man knappt har jobb så har man ju knappast råd med en liten etta då ju.. inte kul att bo hemma ju.
haha fan va gött å bo ute i skogen :D vill jag också göra nångång :D

#49 Satan vad billigt! (antar nu att du menar 55 000??? :) ) Det inte i närheten av vad vår lägenhet kostade, och då är den på 56kvm! :P Näe det är alldeles för dyrt att leva. Jag förstår mig inte på de som lägger tiotusentals kronor på boende när det finns så mycket annat man kan lägga pengarna på..
#50 hahah nej jag menade faktiskt 5500 kr ;D
nä men det beror ju på. om det ser ut som faaan så kanske man lär fixa. iallafall om man har hus. men det är ju nice att ha det fint i en lägenhet också.

skojjar du?!?! 5 500 kr??!!!??!
för en BOSTADSRÄTT?!
Det är ju sinnessjukt! Jag flyttar på en gång!
Bah…. 5500 kr är inte så billigt som det kan bli… fick en lägenhet en gång för en femma… I Bergsbyn utanför skellefteå… Ah… men det är nog marknadspris :D
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#52 hahaha jajjemen :D skitnice är det ;D dock är ju fagersta inte världens roligaste stad om man säger så.. men det är ju nära till rätt stora städer om man så vill åka bort lite.
#53 ja min kille köpte en lägenhet här för en kr :p den var iofs jättesliten så men reparationsfonden låg på 6000 så det var ju nice som fan :D
jag köpte en lägenhet för 5000 jag med..I FORSBACKA *asg*
har fortfarande inte betalat den iof 
sen så är hästar ganska stora miljöförstörare också hade ju nån räknat ut med deras utsläpp. Jag har en kompis som jobbar i mässen där hos ridande polisen, en dag när dom varit ute så va det en killes häst som blivit rädd och backat upp och satt sig på en ferrari HAHAHA det tyckte jag var helt underbart för jag hatar ju ferrari 
#56 vart ligger Forsbacka nånstans? så dålig på geografi :S
hahaha fan va nice då :D haha var det lollo ferarri eller? ;D haha nä skoja bara.. hon lever ju inte längre så ;P
fast det blir ju lite synd om hästarna också då när så många ska rida på dem. ogillar som fan folk som har piska när de rider.. fast det kanske inte snutar har?
Forsbacka ligger mellan gävle och sandviken typ. Bor mest finnar där av nån anledning, så sprit och knivfester e ganska vanligt där hahaha
ne och det trillar av en i veckan å bryter benet från första till sista veckan typ hehe, dom har oftast inte ridit innan heller tydligen dom som hamnar där. ofta det kommer en häst springandes me lösa tyglar som saknar ryttare hihi.
visste ni att det var en flygplansarkitekt som designade lolo ferraris kupa :-P
#58 åfan, tufft!
oj då ska jag inteflytta dit då :S pga knivkvällarna alltså ;P
haha oj nä det är ju inte så bra det heller! oj varför är det så för då? det måste dom ju lära sig innan tycker man på nån kurs eller så.
hahaha det vore kul å se :D freeeedom!!!!

Hihi, forsbacka är en riktig håla! :D
Näe ridande polis känns inte som nåt jättekul jobb. Min bild av deras vardag är typ att de rider runt där det är kravaller och får gatstenar kastade på sig/hästen. Så nja, nej tack! (Fast det är klart, om nån kan bevisa att det är ett kul jobb så kanske jag skulle kunna tänka mig att prova…men det ska mycket övertalning till! :P)
bensin kan väl gå upp, men det borde finnas flera drivmedel till bil typ sopor å bajs - jag tycker om att åka bil!!!
jag tycker det har blivit så jäkla dyrt att äta sig mätt… jag får inte mera pengar i månaden, men de försvinner mkt fort… riktigt SMÖR är uppe i 30 kr i Stockholm nu… *tycka fördjävligt*
#62 ja det är sinnessjuk.. en 10krona är inte värd nånting idag. man får ju knappast ett brödpaket för det.. knappt en mjölk heller för den delen :p
#63 jag funderar på vad jag kan sälja mer, men har inget av värde kvar, utom min kropp och den får jag inga pengar för… organ ska man skänka… förr i tiden fick man i a f betalt för hår och tänder… *s*
#64 hahaha fick man betalt för det då? va synd att man itne får det längre :D
du får åka till nån gruva och försöka gräva upp lite guld.
själv satsar jag på att vinna 35 miljoner på lotto :S

#47: Det var inget förslag, tänkte bara eftersom du värnar så om våran miljö bör du ju inte åka bil i jobbet heller. Förrutsatt att polisbilarna inte går på Etanol. 
Fler skulle köpa miljövänligare bilar om det var billigare också. Har man inte råd med bensin har man inte heller råd med en ny bil så fler altenativ innan man höjer bensinen mer.
Umeå är en stor studentstad, det är rätt självklart att bostadspriserna är höga där.

#66 Om de gick på etanol skulle jag nog överväga att bli ridande polis:P Etanolindustrin är vidrig. Då åker jag mkt hellre bensinbil.
Jag tror att man, om kanske 10-15 år, har kommit långt i utvecklingen vad gäller dels andra drivmedel än bensin och även utvecklingen av miljöbilar. Ju större efterfrågan - ju större tryck på tillverkarna. OCH, givetvis, bättre priser så småningom.
#67 mja… det tror ju inte jag, eftersom oljeshejkerna inte vill ha konkurrens… vem vet, kanske bilen som går på vatten, potatisskal, avföring, kompost, löv, hushållssopor etc redan är uppfunnen men uppköpt av oljeshejker…
sorri för min pessimism… vill ju självklart ha en bil som går på avföring o skräp från mus-å råttburarna

#68 Haha, intressant konspirationsteori ;) Det vore perfekt om det fanns en bil som gick på råttbajs!! Då borde ju elias gå med på att ha en hel HÖG med råttor som ligger och pluppar ut drivmedel! Och tänk vilken status råttan skulle få.

idaleck visst bussar å sånt är skitbra men hur gör man i obygden då?? där jag är uppväxt går de tex buss två gånger om dagen till en vän, en klockan 12 och en klockan 17.. nu bor min mamma cenrtalt så vi har affären nära (Typ 5 minuter o gå) men min killes mamma har 1 mil o ingen buss går där förutom skolbussen.. och innan alla småbyar i norrland har fått acceptabla bussturer så har vi antagligen svultit ihjäl..
däremot bor man i en storstad så finns det ingen ursäkt till att åka bil i onödan!! som nu när jag bor i sthlm så behöver ja inte bil alls!! fast sl är skitdyrt, fattar inte varför!! de borde man ändra=)
de snackade ju om bilförbjud i innerstan, låter helt perfekt tycker jag!! om biljettpriserna går ner naturligtvis..
Qui dormit, non peccat

#70: Idaleck vill inte att folk ska bo i Norrland och förstöra miljön när de åker bil till jobbet. Åka bil på jobbet det förstör dock inte mijön. =)

Idaleck kan gärna prata för sig själv, tack, *Girlie*!
Idaleck älskar Norrland och förutom att hon själv växt upp där så har hon hälfen av sin släkt i jämtland.
Idaleck levde sina 19 första år i en liten liten by utanför Sandiven som tillhör södra norrland. Där gick det 3 vanliga bussar om dagen in till stan, ville man åka med någon av de andra ca 6 turer som fanns att välja på fick man ringa efter taxi som körde till närmsta lite större by och därifrån ta bussen.
Idaleck åker mer än gärna bil på jobbet om ändamålet helgar medlen.
Idaleck tycker att *girlie*s attityd börjar bli lite jobbig och ber henne tona ner en aning nu.
Idaleck ber slutiligen om att få framföra sina åsikter själv så att inga missförstånd uppstår.
Tack !

#72: Vad du säger och vad du förespråkar går stick i stäv med varandra. Då du till och med tycker att folk ska flytta från Norrland istället för att klaga över höjt besinpris. I din värld skulle att bo på landet vara enbart för de rikaste.
Utöver det så förstår jag inte hur det helgar medlen mer att åka bil på jobbet än att ha möjlighet att överleva på sin inkomst. Men vi har helt enkelt olika åsikter om vad som är viktigt, för mig går människor före.
Det är jätte trevligt att du gillar Norrland, men tyvärr sätter det inte mat på bordet hos de som bor där.

Spelar väl ingen roll om det är gratis att bo? Om du inte hittar något du trivs med att fördriva din tid med? Jobb eller annat.. Och personligen skulle jag aldrig kunna bli bidragstagare.. strider fullständigt mot min livsfilosofi.. Har än aldrig varit inskriven hos AF fast jag varit arbetslös.. det är ju bara att flytta dit jobben finns.. Har aldrig varit och kommer nog aldrig bli så rotad att jag inte kan flytta spelar ingen roll om familj, vänner eller billigt boende..
Finns det inget vettigt att göra, fyttar jag..
Slott eller Koja? Bor hellre dyrt och har jobb än billigt utan jobb.
Och Världen är till för att utforskas, IRL inte via Discovery Channel
Hälsn. Freke

jadu freke det är din åsikt.. men alla kanske inte har lust att flytta?? visssa tycker om att se världen o andra inte.. jag är helt tvärtom faktiskt!! fast ja vägra gå på af fast ja var arbetslös, för nå bidrag vill jag inte ha!! nu hamna jag i sthlm ändå för att bo med min pojkvän..men de är inte värt att bo här egenligen!! allting är skitdyrt o mer jobb finns det då inte här iaf!! fast de e ju bara min åsikt
nee norrland de är livet de..ska bara få min kille att fatta de!! men problemet återstår ju att småbyar försvinner, medans storstäderna är överbefolkade..så satsa mera pengar på obygden!!
Qui dormit, non peccat

#73 Jag har iofs aldrig sagt att man ska flytta fån norrland. Man kan flytta några mil INOM norrland om det behövs. Sen finns det ju carpooling också. Man kanske är ett gäng i en liten by som jobbar i samma stad, ungefär samma tider, varför inte åka bil tillsammans då? Det går ju in 5 pers i en vanlig personbil och då blir det både billigt och miljövänligt. I 80% av alla bilar som går in till stockholm varje dag sitter det en person. Och då går det även bussar var 15e minut bara från Norrtälje. Det är långt ifrån försvarbart.
Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något!

#75 Säger samma sak tillbaka..
Men du bör nog utforska Stockholm lite mer, innan du sågar stockholm helt..
Är själv hitflyttad från Gotland och har bott från Övre Kalix ner till Göteborg, anser mig rätt runtflyttad i Sverige.
Har rest Jorden runt 3varv. Varit i världens största städer och hur man än reser, lever så även om jag verkligen älskar Gotland över allt annat..
Så finns det ingenting som slår Stockholm tidigt på morgonen gå upp på Fjällgatan och njut..
Vad du än anser om Stan så är det en av världens absolut vackraste städer… förhållande vis ren, ingen större fattigdom.. relativt trevliga innevånare..
Sen är allt relativt vad man anser dyrt?. Åk till Tokyo och köp ett grönt vanligt äpple… Det är dyrt… 70SEK för ett vanligt grönt äpple..
Hälsn. Freke
#77 Jag förstår inte riktigt vad det har med diskussionen att göra, egentligen? Det finns jobb i Norrland också, och bara för att DU tycker om stockholm finns det inget som säger att alla gör det?
hahaha jag måste bara länka till denna video http://youtube.com/watch?v=WSF2bJWwDCQ
vårat underbara sverige hihi

#78 ??
Stanna i norrland du då… eller läs #73 .. så ser du vad jag svarade på…
Hälsn. Freke

#77jag har bott i sthlm nu i snart ett år.. och jag har varit mer elle rmindre över hela sthlm i mitt jobb.. kan inte påstå att betongdjungel är vackert oavsett om solen skiner eller inte.. enda fina här är gamla stan och skärgården är rätt mysig! stan är inte vacker!! utbyarna är bättre dock.. finns inget som slår att sitta hemma på min ö o se ut över en stilla sjö en ljummen sommarkväll när fåglarna kvittrar.. o inte en människa på 2mil!! du kanske förstår att jag inte gillar vare sig folk eller bebyggelse.. men det var inte det diskussionen handlade om..
Qui dormit, non peccat

#80: Jag skrev 73 och jag förstår inte ens vad du svarade på?
#76: Fast allt du säger görs redan, alla jag känner försöker i största möjliga mån välja andra altenativ. De jag pratar för är folk utan altenativ och min mamma är ett bra exempel. Självklart önskar jag som dotter att hon ska kunna överleva utan att behöva lämna hus och hem.
Vad folk gör i Stockholm är en helt annan femma, för där är kollektivtrafik faktiskt ett altenativ.