Vilken färg har Barney?
Flyttad från tråden Caramell & Coffee
Babbett
2008-04-07
18:00
Länkar till bilder på min Barney…finnarna säger ruby eyed blue och danskarna säger platinum…om samma råtta.
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=292804&gid=1226361 src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
zickan
2008-04-07
19:07
#29 blev också nyfiken på de två färgerna.. har en tant utan stamtavla som ser på pricken ut som din barney fast rex och röda ögon. hade inte tänkt regga henne men om jag skulle ha gjort det kan man skriva tex red/ruby eyed blue på regg papper?..
hur får man en ruby eyed blue?
Grodan
2008-04-07
23:59
#29 Din hane ser ut att vara en Blue eller Lilac Beige: aabbggrr, aaggmmrr el dyligt. Men mockmink kan ju även ligga där eftersom han har mkt ljus färg och ljust rubinröda ögon.
Det är inte samma sak som rubinögd Coffee. Rubinögd Coffee har mörkt mörkt rubinröda ögon eftersom de är heterozygota för r-genen, dvs endast har EN R-gen: aabbmmRr och aaggmmRr.
Han kan alltså vara blue beige (eller annan beige-varianter)!!!
ELLER, om han är pp, Silver eller pinkeyed Lilac etc…
putt
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Pütt!
Hvad farve er Barneys forældre??
Jag tycker han ser beige ut… Kanske lite blå men jag har aldrig sett en blue beige så jag vet inte hur det ska se ut.

#3 Barneys mor är samma färg som honom, pappan är okänd. Har ingen stamtavla…
#4 Om man jämför med beige så är det rätt stor skillnad i verkligheten. Jag tycker din Salve liknar lite på avstånd…fast på nära håll blir det fel.
Jag har visat upp honom för finska domare, de säger ruby eyed blue.
Jag har visat upp honom för en dansk uppfödare (samt andra danska uppfödare via nätet) de säger alla platinum…
Er hans øjene ruby?
Jeg tænker lidt Apricot
#5 jag har en tjej med exakt samma färg fast lite ljusare ögon.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
slänger upp ett foto här på honom - från Babbetts sida där på zoonen - så att vi lättare kan se grabben…
frågan är hur mkt ljuger detta foto? hans ögon ser ju röda ut och inte rubinröda… rubinröda är ju mkt mörkare… mörkt rubin… hur mycket färg har hans päls?
jag tror att en Blue Beige skulle ha mörkt rubinröda ögon och isblå/nästan vit/ pälsfärg, men jag vet ju inte säkert då jag inte sett någon, har bara sett Russian Blue Beige och Graphite Beige och dessa har varit beigevitsilveraktiga i färgen samt haft mörkt rubinröda ögon. Men jag har sett Blue Champagne, aaggpp, och skulle tro att aaggrr blir nästan identisk den i pälsfärgen men med mörkare ögon. En Blue Champagne liknar inte Champagne så mkt då den blir offwhite, isblå
Blue är en variant som bleks mkt så fort ett till anlag finns med. Ex en Powder Blue är ju enligt mig en aaggRr - enbart ett anlag för r-genen bleker den så att den blir ljusblå och även ögonfärgen till mörkt rubin. En Blue med två r-gener skulle alltså bli MYCKET ljusare.
Därför funderar jag på om Barney enbart har en r-gen, alltså Rr, men sedan en del andra anlag som varje bleker färgen ytterligare, ex aaggrbrbRr…
Det finns en liten Lilac-ton i färgen som gör att jag blir förvirrad…

Surfade lite… kom fram till att det finns flera olika Platinum… En som jag tror Barney är:
Mockminkbaserad: aaggmm (Amerikansk mink=mockmink), beskrivs som en ljus blå färg med mörkt röda ögon (mockmink bleker ner ögonen). Kan ha en gul/guld ton.

Barney skimrar nästan i grönt…
Grodan tittade på honom i Kallhäll en gång och sa platinum…ev. russian silver, fast det sista är uteslutet.