Honor eller Hanar?
Hej!
Vad är "bäst"? Honor eller hanar? För- och Nackdelar?
Någon som luktar mer eller mindre? Väsnas någon mer eller mindre?
Fakta och gärna erfarenheter. :)
MVH Malin
Hanar luktar starkare och är lugnare…
Sök på trådar, det finns en ganska exakt sån här tråd där svaren står i ounkt form med för och nackdelar :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

Svårt att svara på, överlag så är ju hanar lugnare än honor, medan honor kan vara lite spralligare och vill undersöka allt ex. Men det kan ju självklart variera, jag har en hane som är mer som en hona faktiskt. Lugn? Knappast.
Jag tycker att det är en fördel att hanar är större (oftast), för då är det mer att "ta i", men det är ju en smaksak. Mina hanar luktar lite mer än honorna, men det beror ju också på hur många du har. Har du ex. 2 hanar så luktar dem inte särskilt mycket mer 2 än honor.
Väsnas? Råttor gör ju inte särskilt mycket ljud ifrån sig, mer än att hoppa från hylla till hylla, riva sönder tidningspapper, och skaka i gallret :P Haha, detta är nog också från individ till individ, men jag har erfarenhet av att honor boar betydligt mer än hanar.

Honor är som sagt spralligare & hanar lungnare, fast det finns motsatser, Som min ena hona är kanske bara 10 månader & har varit lungn i hela sitt liv! :)
Honor luktar inte så jätte mkt, därimot tycker jag att hanar luktar mer, pluss att dom skvätter lite här & var, så jag gillar bäst honor.
Mina hanar har alltid varit lite äckligare om man uttrycker det så. De kissar i sin säng och luktar urk efter ett tag. Fattat inte varför de envisas med det :/
dom markerar revir, därmed kissar dom överallt där dom själva ligger eller inte :) min ena hona är rena sprallfian den andra är lugn som en filbunke..
// Vanessa
Ja men det e ju ett läbbigt beteende
läbbigt ? skulle säga normalt..
// Vanessa
Ja att revirmarkera är normalt men varför måste de ha det i pälsen så hela råttan blir kladdig. (om man inte rengör väldigt ofta)
Jag tycker inte det spelar någon roll. Frågan är vad du vill ha för råtta, vad du förväntar dig, hur stor flock du vill ha, om du är säker på att ha råttorna hela deras livslängd etc.
Vill du ha stora eller små råttor?
Har du träffat både honor och hanar? Vad säger ditt hjärta?
Hur stor flock vill du ha? Vad gör du om en råtta dör? Skaffar du en ny liten vän och hur mycket introducering orkar du med?
Är du säker på att du kan ha råttor i 2-3 år, så länge de lever, om INTE så bör du skaffa honor, om någon råtta alls - då hanar har svårt att byta hem på äldre dar.
#11 oj va bra att du skriver sånt!
Kan försöka svara på så mycket som möjligt och så kanske ni kan hjälpa mej med "vad som passar mej bäst" :)
Jag vill ha så lite råttor som möjligt. Allra helst av allt vill jag egentligen ha en som man kan ägna all tid o kärlek åt. Men nu ska dom ju vara två..så då får de bli två stycken isåfall. inte fler.
Jag vill ha SNÄLLA råttor, absolut inga som bits eller gör mej osäker. Storleken spelar ingen roll alls sålänge dom är snälla. Men stora råttor hade ju varit skoj kanske?
Jag jobbar i djuraffär och där har vi bara hanar så de är de enda jag stött på i närkontakt. och dom är väldiggt snälla och bits inte :)
Om en av råttorna dör så får man ju skaffa en ny? om dom nu måste vara två. spelar ingen roll hur lång tid de tar ellernått sånt bara dom kommer överenns till slut.
Jag har hamstrar(lever ca 2 år) och marsvin (lever ca 7 år) så jag kommer nog kunna ha råttorna deras livslägnd ut , ja. Djur är ett måste i mitt liv.
Varför är de svårre för hanar än för honor att byta hem?

- Hanar är lugnare
- Honor är mer aktiva och rörliga
- Hanar blir större och tyngre än honor
- Honor luktar ofta godare
- Hanar är renligare
- Honor kan få barn
- Hanar får en stor och synlig pung och revirmarkerar mer än honor
- Honor har ofta mjukare päls
#12 hur aktiv vill du att råttan ska vara? vad vill du göra med dina råttor?
Hanar är så starkt bundna till sin flock och sitt revir att det blir mkt påfrestande och stressande för dem att flytta (byta revir, miljö och ev även byta flock samt husse/matte) när de är vuxna.