Nakenråttor är såå underbara!!!
Jag kan inte fatta hur alla gnäller på nakenråttor!! Dom är ju helt underbara och min avling på dom har fungerat jättebra i flera år..ok, dom lever inte så länge, men dom lever bra i allfall!
dom lever väl lika länge som vanliga råttor ;-).. min äldsta dog på 2,9år. resten lever iof ännu så jag vet itne var de hamnar
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Nää dom lever kortare har inte en aning om varför men strunrsamma, sen så kan man ju ta mer betalt för en nakenråtta ju. dom är ju inte så vanliga utan hår och färg.

För att dom har fel på kroppen?? Avsaknad av thumnyskörteln etc..
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Ja men spela roll, dom lider ju inte ellerhur!?

Det här kan säkert Grodan mkt om, hon har haft nakisar..
// Emma, aka Althea
undrar varför den här sidan drar till så mycket idioter 
vad vill du att vi ska säga lövlaijf? vad kul för dig?
om hårlösa råttor lider? ja, när de blir sjuka så lider de och de blir lätt sjuka i rossel, hudåkommor o annat.
Jo det gör dom. Rena nakenråttor har inget immunförsvar. Undrar hur du skulle tycka om du saknade det… Och den andra versinen får fel på njurarna i det närmaste utan undantag.
Zickan, var din en ren nakenråtta eller en dubbelrex? Rätt stor skillnad på dubbelrex och de som är helt nakna.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Inte mina iallafall, hudproblem??? Då har dom väl blevet smittad av ägaren!! Hur annars Idioter ja ni är många här, men då vi bilda klubb..ja är lita galen ja med ibland
Om jag avsaknade hår? öhh det gör jag redan totali clean, thats my stile.. hi hi ovh jag mår bra gött
#5 bara två stycken ju… sedan någon dubbelrex, men det räknas ju inte…
förresten emma, varför svarar du inte på mina pm? 
vi har en annan tråd i ämnet där det står intressanta saker…
vadå annan tråd?.. jag är ju här
Hårlösa råttor *foto-tråd* <--- där kan du ladda upp foton på dina "nakenfisar"
debatt om naken råttor <--- läs o lär
Varför nakenråttor? <--- samma där
Jag blir inte påverked av sådent, jag vet att många gnäller och hittar på saker om nakisarna, men jag kan redan allt om dom så det stemmer inte allt som står

#9 håller me du!!
Coola råttor, och dom som vi har har klarat sig bättre ifrån förkylningar och rossel än dom andra håriga vanliga… Där finns också Råttor ifrån kända uppfödare som blivit förkylda men nakisarna har klarat sig?? Men dom blir ju så sjuka ojoj va sjuka dom blir*smile*….
Det må vara genetiskt fel på dom, men det är det på Staffisar och Pittisar, som saknar smärt receptorer..
F_n det är nog fel på en annan oxå som saknar lite empati.. Måste vara avels fel?? Hade människor som föräldrar..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

LEVER INTE NAKENRÅTTOR LIKA LÄNGE SOM HÅRIGA?! :O :'/ </3 jag har en nakenråtta.. men hon får inte dö!
hon kommer inte dö! lyssna inte på den skiten
gogogo, nej det gör dom inte… sorry… rena nakenråttor är inte häftigt och det är inte coolt, dom lider och sen dör dom en för tidig död pga. sina medfödda problem.
Lovelife, du verkar vara en riktigt rolig en du… När blev du utskriven?
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

bra.. :/ :'(
Hur kunde du veta det, jaaa du e hon med det långa håret, då blev vi ju utskriven samtidigt!! Jag är hon som rakade mig där..
vad intressant att du vet precis ALLT om nakenråttor
haha
lovelife: du säger att du kan ALLT om nakenråttor!
Ursäkta men det tror jag inte ett dugg på.
du kan säkert lära dig mycket mer än vad du redan…ehm.. tror att du kan… är det verkligen riktiga nakenråttor du har?
nån bild?
Ska se om ja hitta bilden på hon som ja rakade, ja gillar INTe håriga råtter hon blev skitfin, vänta

:o man kan väl inte raka en råtta bara sådär?! :o
Varför inte??? Om man tycker dom åär fianre så då gör de väl inge… det gör ju inte ont för hon o bli rakad hon bara piper lite
Denna tråd är bara skapad för provocera, skapa dålig stämning.. Varning för troll.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Precis min tanke Mymlan..
// Emma, aka Althea
Va pratar ni om troll hele tiden för..? Vad er det?
Hallå!! Vad er troll????

Mata inte trollen…!

alltså, en råtta som är född med päls kan ju inte må bra av att inte ha päls lixom, man rakar ju inte bort allt hår på en hund eller en katt tex?
finns säkert dom som gör det också..är jag helt ensam om o rake råtterna????

Jag upprepar, MATA INTE TROLLET!
Mata inte trollet? Alltså ni verkar ju helt väck här.. koo koo, vad håller du på me..? Vem ska inte mata trollet, och vems troll? Äh skitsamme.. Håll på med dina troll du…
på iller i fokus skrev dom en intressant infosamling om troll.
kan läsas här:
http://iller.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=415caecc-ce35-4a7d-babc-578b3b49cbdb

men, ´menar ni på allvar att ni tror att hon rakade sin råtta? hon har en nakenråtta.. trött man blir.. hur vet man att råttan lider? piper den extra mycket? jag har en vän som har en nakenråtta som e 2.5 år.. o den verkar må utmärkt.. pigg o glad o älskar att busa med alla.. älskar till o med att ligga o mysa med mina hundar.. ja, jag vet bara av erfarenhet av denna nakenråtta, att denna mår fint..
MATA EJ TROLLEN
nej vi tror inte hon rakade råttan, troll kan inte raka råttor..tror jag, jag har då aldrig sett ett troll raka en råtta 

Jag har aldrig hört någon "gnälla" om nakenråttor.. Vad skulle det isåfall vara? Jag är bara inte särskilt förtjust i dem.

DÅNNT FIID DÖ TRÅLLS!

#40 Va?
#41 Nutiz skrev "Don't feed the trolls" Grodan-style 
Lovelife skrev ju i en annan tråd som heter "letar efter dumboråttor" så här: "På Phalne vovvar så tejpar man ju öronen, har du testet de?" så ja det är nog ett "troll" som ni vill kalla det :D
Fast varför inte mata trollen, egentligen? De är ju roliga
*kastar kaka*
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#42 haha
Nu har jag läst om trillen. Men jag är inge sånt, jag hra nog bare en väldigt aorlunda sätt att kolla på råttorna. Vill inte skapa dålig stämmning här roligare om alla har det trevligt
å när får vi se bilden på den rakade råttan då? 
för min del existerar inte riktig nakenråtta. hoppas det släktet dör ut rätt snarast.
varför kan inte dubbelrex räcka?
de är ju så nakna en råtta kan bli utan att vara jätte sjuk. misstolkade meningen . förlåt
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#48 håller med dej.. Det enda vi kan göra är att informera folk om nakisarna & försöka minska efterfrågan. Tillslut dör nog uppfödningen ut.. =(

alltså vad är det för skitlan utseendemässigt mellan naken råttor och dubbelrexade?

#50 Nakenråttorna är helt nakna, dubbelrexarna har väl oftast lite päls här & var. Och nakenråttorna saknar nåt inre organ som är viktigt för immun försvaret..
Någon kan rätta mej om jag har fel

#50 Jaha! Utseendemässigt. Jamen det är väl att nakisarna är helt nakna och dubblisarna inte. Fast inre organen är ju utseendemässigt fast på insidan ;)
#22 Skaffa inte råttor då?

#51 ja men min lilla nakenfis har faktist lite hår på huvet, och ibland får hon lite fjun som försvinner efter några dagar, så då är hon alltså dubbelrexad och inte nakenråtta? ^^
japp din råtta e dubbelrex. de kan se riktigt kul ut ibland

Lovelife
Du säger att du har ett väldigt annorlunda sätt att se på råttorna. Menar du då vad du skrev i inlägg #2 att din syn på råttor kan sammanfattas med den meningen du skrev: "Nää dom lever kortare har inte en aning om varför men struntsamma, sen så kan man ju ta mer betalt för en nakenråtta ju."
Jag hoppas att den här tråden bara är ett troll, avsett att provocera och att du inte faktiskt har egna djur på riktigt.
Inset mycket väl att jag puttar upp tråden och bidrar till diskussionen, men jag kan väl helt enkelt inte låta bli.
Får åll the löv inn the wörld, lås den här tråden.

jag själv tycker inte nakenråttor är speciellt söta men alla tycker ju olika ;)
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

När det är så mycket tjafs om naken råttor??
Hur kommer det sig att vissa som har råttor är så mycket emot nakenråttor, men trots det har dom nakenhundar själva???
Tycker det är lite dubbelmoral!?! eller vad tycker ni??
Hälsn. Freke
Vad jag vet så har nakenhundar inte de problem som nakenråttor har. Kinesiska nakenhundar tex ska visst vara bland de friskaste raserna.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Om du säger det så?
Vi har 2 nakenråttor hemma och det är trots vad alla säger om liv och levene…. De enda som varit förskonade från förkylningar, rivmärken, bitmärken och dom lever än!!!! Visst är det konstigt? Alltså allvarligt är inte ute för att provocera eller något även om alla tror det så fort man skriver något om nakenråttor!!!
De är de som varit friskast…………och jag tycker dom är söta…
Hälsn. Freke
Är det riktiga nakenråttor du har då?

Mvh Stephanie 

tänk på att det är stor skillnad på nakenråttor och dubbelrexar… åtminstone på insidan. Båda är ju hårlösa, men där slutar likheterna..
#60: Med tanke på antalet nakenråttor som finns så lär det inte vara omöjligt att det finns enstaka undantag. Dina 2 råttor är så pass få jämfört med hur många som finns så det säger liksom ingenting.

#58 - kinesiska nakenhundar saknar inte några organ vad jag vet.. Visst, dom är kanske inte världens hälsosammaste, men vilken hundras är det egentligen? Det finns betydligt sjukare hundraser. Men det finns ingen råtta med sämre hälsa än vad nakenråttor har.
Det går iallafall inte att jämnföra nakenråttor & nakenhundar.
Nakenråttor är muterade tamråttor; man kan säga att det är ett sorts handikapp men visst nakenråttor kan vara precis lika gosiga som vanliga
_"Jag blir inte påverked av sådent, jag vet att många gnäller och hittar på saker om nakisarna, men jag kan redan allt om dom så det stemmer inte allt som står"
**Kan ingen låsa detta skämt till tråd nu, snälla? **(går det ens förresten på detta plejs?)_
#66 håller med, så sjuk tråd, eller egentligen är det ju lövlajf (grodan stajjl ;) som är sjuk… får verkligen hoppas det är ett troll..
#67 Missförstod jag nu erat extrema stavfel, menar du att Grodan är sjuk?
Det är väl inga tvivel om den saken? ^^
Annars vore det ju väldigt pinsamt för Lovelife, inte sant?

#68 Hehe, nej hon menade att Lovelife är sjuk och skrev lövlajf "a la Grodan stile" bara. Jag hängde inte heller med riktigt först..
Älskar mina stora små vänner..
#70 Precis =) Jag har lite svårt att beskriva x)

Men nu får ni inte misstolka mig, jag har inte uttalat mig på något sätt om Lovelife.
Älskar mina stora små vänner..
Varför är det ingen som bara stänger tråden?
Går det inte eller? ^^
Då ska vi alltså vara oroliga, eller? 

äh varför ska den låsas, det tycker jag är fjantigt att en moderator ska hålla på och låsa en massa trådar hela tiden. Läs inte i den om ni stör er för mycket
Därför att troll-trådar är helt onödiga på ett seriöst (*ler*) forum som detta, eller hur. Det fyller ingen annan funktion än att irritera många av medlemmarna, inklusive mig själv som satt och läste igenom halva tråden innan poletten föll ner och man insåg att det bara är oseriöst dravel menat att reta upp andra.
Därför.

*instämmer ej med föregående talare*
Det behöver du nog inte förklara. ^^

Men fortsätt skriva i tråden som du tycker är så jobbig, så den hamnar högst igen:D
Har du problem med att jag uttrycker min åsikt om idiotin med troll-trådar o.s.v. så är det ditt problem.
Sarkasm är bara onödigt.

Tycker du verkar ha problem. Jag känner mig rätt glad:D
*gone*
#82 Du tycker om att retas va?:P
Jimmy-Sama --- att du inte öppnar en tråd om alla tråkiga troll-trådar :P
Jimmy-Sama --- att du inte öppnar en tråd om alla tråkiga troll-trådar :P

#84 ja vissa är så tacksamma:P

#87 hahaha, du KAN inte låta bli va!?
Om någon vill veta min åsikt så tycker att vi ska skita i nakenråttor och stödja aveln av nakenmänniskor istället, skulle vara kul att ha ett par såna. Helst hanar för trots att de luktar mer och har tendenser att bli aggresiva (speciellt i tonåren vad jag hört?) så är de tydligen latare och mer gosiga. De är förstås känsliga för drag och så, men jag tänkte att jag kunde ha dem i klädkammaren och bara ta ut dem på sommarhalvåret.. vad tror ni? Vet någon om Kicki-selen går att göras i modell större förresten.. typ vuxen karl storlek?

Fan va behändigt :D

#89 eller hur! Jag tror det är bäst för mig att ta en omplacerad vuxen individ snarare än en bebis dock, har läst att de kan leva ganska länge, typ 30-40 år om man undviker spån (har hört att glansiga tidningar typ playboy ska vara passande bottenmaterial, fattar inte varför då de måste ha jättedålig uppsugning..??) och låter de springa fria någon halvtimme om dagen - och man vill ju hinna med så många som möjligt innan man dör liksom.

Varför låta de springa fria?
Jag vill INTE ha en sådan lös o lägenheten..Hört de smutsar ner..Hundgård kanske?

#91 ja det funkar ju på sommaren, men svårt på vintern. Deras känsliga hud blir lätt rispad och eftersom de saknar päls är de inte köldtåliga. Men du har en poäng, de luktar ju rätt illa också. Man kanske kan kakla klädkammaren och låta dem vara där, praktiskt för då slipper man strö och kan man spola av dem då och då istället.

Undra om man kan få dem rumsrena..Hmm :/

#93 jag tror det blir svårt, även om man hör historier om välavlade individer som tom lär sig använda toalett (!) så blir inte ens dessa helt rumsrena utan brukar spraya en hel del.
Nej, får nog hålla mig till renliga råttor istället..

Om man kastrerar dem kanske de blir mindre skvättiga å aggresiva… Fast ioförsej, då brukar de lätt lägga på hullet ;)

Har du erfarenhet av att kastrera nakenmän, kan man göra det hemma själv eller måste man komplicera det med dyra veterinärer?

Jag var me å kastrerade en hankatt för tusen år sedan hos veterinären.. Borde d inte va samma princip?
Me en filekniv lr nått lixom ;)

Å blir d fel skaffar man en ny för en massa pengar tänker ja inte lägga ut på en försäkring te ngt sådant!
Å som vi sa, man vill ju pröva ngra stycken innan man blir för gammal för att orka "ta hand om dem" ;P

Håller med precis! De är ju inte direkt jämförbara med katter eller råttor i intelligens (mer guldfisk, eller kanske daggmask?) och med den medfött dåliga självhygien och aggresiviteten mot andra hanar så drar de ju dessutom på sig en massa sjukdomar och skador som kostar skjortan att kurera. Det är ju allmänt accepterat att de är en slit-och-släng produkt.
Mitt råd är nog att så långt det går undvika kastrering och försöka hitta på mer stimulerande aktiviteter för dem istället. Funkar inte det kan man göra som jag brukar - rulla in dem i en matta och lämna dem i diket.

jag har kastrerat en nakenman, för ett par år sedan. jag gjorde det på följande sätt.
1: Tog en nörknäppare o knäppte tag om kulorna tills det lät KRAS.
2: Tod en rostig sax och klippte av hela skiten, den är ändå bara ivägen.
3: mixade allt i mixern och lät han dricka upp det, har hört att det är väldigt rikt på vitaminer vilket dessa djur kan behöva.

Ja brukar spola ner dem i toaletten..Precis som guppys när de dör.. Ungefär lika värdefulla.. Plus att de é lika jävliga på att sprida sin säd runt sej!
*ASG* Girrrls!

#99-100
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
*rullaruntpågolvetochhållasigommagen*
HAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHA
gny…. you're killing me!

var inte elak mot guppisen nu, de är fina fiskar!

Ja de é ju faktiskt d.. Fast precis som nakenmän gör de inte värst mycke nytta faktiskt..

nae, men om man parar dem med en hårigman kanske man kan få lite mer smarthet i generna men inte samma kropp? *tänker högt*

#106 vilda tanke! Para man en nakenman med en hårigman, jag får högst otrevliga bilder på näthinnan! HAHAHA!! Tror du inte nakenmannen skulle ha ihjäl den stackars värnlösa hårigmannen då?

#107 Skilda burar?

jo men bara jobbat blir gjort så kan han allt offras!
Eller ta nakenmannens spermier o spruta in i hårisens "barnabärandesak, vad man nu ska kalla den"

#109 "barnabärandesak" är nog det officiella namnet tror jag.. Skulle du kunna tänka dig att utföra det ingreppet? Duger era hårigamän till avel eller ska vi annonsera på "avelspartner sökes/finnes"?

jag tror att min håriga är lite för ung än, tyvärr. Annars har han väldigt fin stam och morfar är champion i hårigaste ryggen.
Kan vi inte göra en gemensam annons så kan jag göra ingreppet! *mohahaha*

Njaa, annonsera låter bättre.. Då får man ju PRECIS va man vill istället för som nu att lite brister får man överse med.. Oftast saker man inte visste från början ;)

#111 hmm.. hans morfar säger du? Har HAN uppvisat några oroande tecken än? Kanske är han en lämplig kandidat för nakenmansinsemination? (sug på det ordet)

#113 Försöker uttala ordet men misslyckas :(

#112 jag förstår, man har ju gärna vissa hårigamän som sällskapsmän även om de inte duger till avel. Hårigamän kan man ju ha fritt i lägenheten för det mesta och träna rätt bra, till skillnad från den vilda nakenvarianten. Om inte GRMJ's hårigmans morfar duger så annonserar vi ;)

Ja för ska vi starta avel måste vi ju ha bra stamhanar/tikar :S Vi kmr bli miljonärer…Wihoo :D

det ända är att han kan dregla lite precis när han ska äta men de brukar sluta bara man säger till honom, jag har jobbat vädligt hårt med uppfostran på denna och även planer på att lämna honom till en anstalt för lydnad hos lovande unghårismän.
lägger upp en bild på hans kusins avkomma. inget bra exempel men humöret skulle tydligen vara exemplariskt.

#117 JA TROR JA DÖR AV SKRATT

#117 mm.. är han till utlåning tror du? Jag skulle behöva en hane med lite med hull för en kull framöver.
Har precis suttit och läst på svenska hårigman-sällskapets utställningssida och hittade den här darlingen, han har satt standarden för silverblack-hårigamän i sverige. Tydligen är han från samma linje som Robin Williams som är en av världens mest berömda hårigamän

#119 Å Robin Milliams é ganska bra dresserad å kan T.O.M agera så måste vara bra linjer där
ha ah från naken råttor till håriga män
roligt! =D =D =D

#121 det urartade lite i natt kanske (se flummiga tråden) :P
#122 ha ha vågar man 

#123 jag vet inte om JAG vågar titta 

haha. man kan undra vad vi gjorde igårkväll :P

hehe…..de här va roande å läsa/titta på…..*le*
fast ja har kommit fram till att ja gillar päls-råttor å naken-män! 

#125 åh jag måste ju varit hög på något.. ammoniakångor kanske? (dags att byta kattlådorna..?) Fast det förklarar inte hur alla ni blev inblandade .. kollektiv sinnesförvridning kanske..?

vi satt alla här o rökte på . :)

Jag har bara vanliga tamråttor med päls med naken råttor är jätte söta

#128 HUR många ggr måste ja förklara att det ÄR de där pillrena doktorn ger oss som gör detta med oss.. UPP TILL KAMP la la la..

#130 VIVA LE REVOLUTION! *banderoller och facklor* Våga vägra psykofarmaka!! :D
Greppa era hötjugor och bemanna barrikaderna grrlz!

GÖKBOET NÄSTA!!!

*skrålar* UPP TILL KAAAAAMP, UPP TILL KAAAAMP

"Rullstolsrace i korridor 4B.. Alla välkommna. Egen rullstol skall medtagas"

#143 yay! Räkna med mig, jag har trimmat kärran så eat my dust lixom!! Förresten, kommeru ihåg ihåg sist när Tokan Torkelsson och Prutt-Gunnar med tuppkammen blev packade på läkarsprit och demolerade sina splitternya rollerKing3000?? Så jäkla party bah!

Ja d va ett jävla party måste ja påstå.. Har lyckats tillsammans med HåkanHuggorm göra inbrott i meducinlagret så ikväll é d party i mitt rum :)
Alla får medtaga egna kanyler å sprutor.. Finns i soptunnorna utanför 4B.. Elda litte på dem så blir d nog bra
jäla puckon… 

#137 Va inte lessen Grodan.. Du får också vara med å dela 
ah, ska vi byta piller med varandra?

*Inga kommentarer*

#139 ÅHHHH är dina piller rosa <3
hihi, klart!!!
Oh, det var väldigt fiiina piller måste jag säga.

Då vet ALLA varför Grodan é som hon é ;)
För att hon käkar rosa piller?? O.o

#145 Prexis :D
Då ska jag se till att Meilin inte får några såna. ^^

*gapskratt*
(och dejjdrims som trodde grodan skulle halshugga mig)

#148.. Nix för efter alla de där pillrena kan hon inte ens träffa en ladugårdsvägg ;)

Jag heter DAYDREAMS!!!!! den amerikanska halvan av mig blir tokig på alla era svenskstavade engelska ord. Jag förståååår att ni vill ha sällskap på dårhuset, men snälla låt mig slippa bli tokig än på ett tag…

#150 Kan inte bli ngt man redan é "Nickar förståndigt"
;P

#150 *nynnar* toooo lateeeee 
ps: är det vänster lr höger halva som är yankee..?
# 150
Bät sam pipel lajk tu tåk lajk dis.
^^
Jo wil suun jojn de dark sajd. O.o
Ps. LeTigre, varför trodde hon det? Ds.

Mej lejk to tajk lajk dis..

#153 för att jag i hennes frånvaro lett hela råttor i fokus rakt in i en regelrätt orgie av flum 
Aj tålk lajk dis to. Ål de tajm…

Flum? FLUM!!! Vad menar du me d? Ja vara en mkt seriös human beeing
#155 Orgier är bra. Flum är bra. Vats de pråblem aj vander? =)

#158 exactomundo. More floom-orgies to the people, that's what I say!
Aj agrii.