Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 570 ggr
Vigator
0

En eller två?

Tjo, köpte precis en tamråtta till mitt projektarbete (ja ska göra honom tam, lära honom lite tricks etc. etc). Läste ganska mycket om råttor innan jag köpte honom och pratade med en del som verkade veta vad dom snackade om. Ja har dock märkt att i princip ingen av er har mindre än två råttor. Man har sagt till mig att de går att ha en och en men att de då kräver mycket mer tid.
    borde jag springa och köpa en vän till honom med en gång eller kan jag vänta lite? vill att han ska kunna lära sig så mycket som möjligt, lär ju bli svårare ifall de år två.
    Tro nu inte att jag köpte en råtta bara för att fixa ett arbete, kommer absolut se efter hans bästa. Har haft två Degus förut och jag ser verkligen fram emot detta :).

Mymlan
0

De ska Alltid vara minst 2 st då de är flocklevande djur. Läs på lagen JBV har L80

De mår dåligt av att bo ensam..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Allamej
0

Blir mycket bättre projekt om du har 2 råttor som gör tricks…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Terato
0

Det blir inte svårare att träna råttan för att han har en kompis heller! tvärt om kommer han att må mycket bättre och glada råttor är pigga och nyfikna råttor!

Men sen är det olika från råtta till råtta hur benägna de är att vilja lära sig tricks. Det är lättast att hitta bra råttor och få dem karaktärsbestämda om man vänder sig till en uppfödare.

Det finns en här på forumet som har tre hanar kvar från sin kull just nu. Ratpaw heter hon.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Vigator
0

blir det inte svårare att lära dem saker då? hur kan man göra isåfall? separat träning eller ngt? :P

TienMu
0

va gör du me råttan när ditt projekt e klart?

[Inana]
0

Du ska inte tro att det blir svårare att träna din råtta, den kommer heller inte att bry sig mindre om dig för att den har en kompis, bara må bättre och därför vara gladare och piggare på att lära sig nya saker och att umgås med dig :)

Terato
0

#5 Hon skrev ju att hon inte bara köpte den till projektarbetet

#4 Du kan ju träna dem både separat och tillsammans om du vill. Men det är inte så lätt att träna en råtta som man kan tro. Mina är alltid lite hariga när de just kommit ut ur buren men sen när de hunnit bli varma i kläderna och vågar vad som helst brukar jag utnyttja det.

Den ena av mina råttor kan klättra upp för mitt ben när jag ropar och hoppa upp på en väska på befallning. Men bara när hon vill och om hon får godis. Har aldrig provat på allvar med klicker och så.. Tips på godis är de här mjölklinserna de säljer på ica. Kanske inte speciellt nyttiga men råttorna går över eld för att få tag i dem. Men det där med inkallning är ju lite knepigt. Ofta kommer de ju oavsett om jag ropar eller inte. Men den ena spetsar alltid öronen när jag ropar hennes namn. Det är dock inte säkert att hon kommer för det. Hon gör som hon känner för.

Men agilitybana kanske vore något?

teratos.r8or.se

Vigator
0

Tackar för hjälpen Terato, ska börja me o fixa honom en kompis =)

Terato
0

Här har du lite trådar förresten: :)

Klickerträna?

Agility

Trick - moment 2

råttor som hoppar bra

teratos.r8or.se