Kan det bli en Brun?
Jag har en Dumbo tror jag det heter (Hel brun. flicka) och en vit med brunt huvud . Hane, Han har också lite "Fläckar" här och var.-Altså lite tecken ner mot svansen.. Kan det bli en helbrun dumo om jag parar dom? ^^,
inte för att vara hemsk, men jag tycker du ska vänta lite med att avla och lära dig lite mer först!
du kan ju köpa en helbrun råtta om du vill ha dert istället!
Vad menar du med brun? Det finns flera färger som är "bruna". Chocolate, agouti, vissa minkar är mycket åt det bruna hållet, dålig svart kan se brun ut..
Hanen låter som en hooded då..
Teckningsgenetik är jag rätt dålig på, men jag tvivlar på att du får en "helbrun" råtta i kullen om du parar honan med en hooded. Vet du vad de har för teckningar längre bak i släkten?
Är inte hanen dumbo så är det inte ens säkert att det blir dumbo i kullen heller, eftersom dumbo är ett recessivt anlag. Bär hanen på det så kan det bli dumbo i kullen, men det är inte säkert då heller.

Ninja - Bara för att hon inte har full koll på genetik vad gäller färger så behöver hon inte vänta med att ta ungar på sina råttor. Man förväntar sej sånt av uppfödare!
Men så länge råttorna är friska och man själv är seriös så behöver man inte vara allvetare vad gäller färger & genetiska arvsanlag!

#3 Inte för att vara sån, men man måste känna till att honan bör ha en bra vikt och vara under året i första parningen och inte innan hon är 5 månader, honan ska iaf ligga på över 300 g vid parningen. Hanen bör ju då även vara ett år MINST, gärna ännu äldre. Jag kan tycka det är okej att man inte kan ngt om färgerna och teckningarna, men man bör ju ändå veta så pass mycket att det inte skadar djuren och gör en kanske dålig parning om hanen visar sig vara en ungråtta som senare blir kass i tonåren i temprament. Jag tycker att man ska iaf veta grunderna innan man parar, det är ju A och O att veta att ens råttor duger till det, hälsan ska ju vara redigt bra på dem också, och eftersom frågan var om hon fick "helbrun" råtta vid parningen så fick hon ju svar på frågan, följdfrågan till henne från vår sida är om hon verkligen kan grunderna, för kan hon inte det får man ju hoppas att hon tar reda på det innan hon parar för sina egna råttors bästa.
Tror inte att någon säger nåt för att vara direkt elaka mot någon heller, utan tänker bara till råttornas bästa. Om hon vill ha en helbrun råtta som är dumbo är det väl lättare att köpa en istället för att para sina råttor som mest troligt bara bli toppörade dumbobärare om hanen inte är dumbobärare i parningen. Detta för att hon ville ha EN, hon lär ju få en hel hög med ungar annars varav hon vet att en ska stanna, sen är det inte säkert att alla har ett hem senare, och då sitter hon med massa ungar som hon kanske inte planerat, ska hon skänka dem som ormmat eller avliva dem eller behålla alla? Man måste tänka lite längre än söta ungar och jag ska behålla en av dem. Inga som helst påhopp utan bara en tanke om vad som kan hända. Jag som reggar mina råttor och har nog större koll än att de är söta letar fortfarande hem till några av mina, det är sånt man får räkna med helt enkelt. =)
Men kan hon dittan och dattan så är där ingen som hindrar henne. Då får man ju bara hoppas att ungarna får en bra uppväxt och hittar senare bra hem till alla.
Jag tycker hon ska läsa runt på lite infosidor först, söka och göra lite småkollar på vad som gäller. Har ingen sida i huvudet men om någon kan en bra infosida om avel så skicka den för allt i världen så hon KAN läsa på om det.. =)

Alltså, inte för att vara elak, men du verkar väldigt oseriös, faktiskt. Du tar ungar på råttor från zoo, bl a hanar som är ca. 6 månader(Jag vet för att jag har frågat henne…), du säljer ungar för en spottstyver, tar kullar bara för att det är kul och kan inte ens grundläggande genetik… Nä usch…
Färgerna bryr jag mig inte om, men jag tycker att man bör ha vissa kunskaper om genetik innan man börjar avla. Då blir kunskap om färger inblandat till viss del, men sen kan man strunta fullständigt i vilka färger råttorna man parar har och satsa enbart på temperament och hälsa, vilket alltid är allra viktigast. Men kunskapen bör finnas där ändå, och bryr man sig inte om genetiken så tolkar jag motiven att avla endast är att få fram ett gäng söta råttungar.. Men det är ju jag det. 

Instämmer väldigt mycket med Absinthe och Ninja här ( för en gång skull
)
Om du vill para så läs på, allt du hittar på internet, bara läs, läs och läs. Åldern på dina råttor är jätteviktig och också om dem är nära släkt med varandra. Om du köpt dem i en zoo affär så kan dem mycket väl vara syskon eller inavlade eller nära besläktade. Det är INGEN bra avelsgrund även om dina två är hur snälla som helst.
Om man vill börja med avel så ska ju självklart nån gång vara den första och visst kan det bli fel,.Men läs så mycket du bara kan innnan och tänk noga efter. Du kan ju förlora din honråtta pga det i värsta fall.
Jag hade haft råttor i flera år innan jag började avla och ändå spenderade jag timmar med att läsa allt jag kom över. Hade nog också kunnat göra betydligt mer fel med första flocken om jag inte haft 2 goda vänner som gav mig råd och hjälp så fort jag undrade ngt.

NeJ! Ta inte ungar på råttor från Zoo! Du vet ju ingenting om dom! Dom kan bära på genetiska fel, doms syskon kanske har varit agressiva, och jag tror knappast att jag behöver nämna inavels risken osv osv. Listan kan göras lång!
Läs inte bara på internet, där står det olika saker och man vet inte vad man ska tro på. Kontakta uppfödare och be om råd och vägledning samt läs böcker!
Jag trodde endast att du undrade om färgen =S Jag håller med dom andra, ta reda på mycket mer fakta och avla INTE på djuraffärs råttor! Ha koll på vad det är för råttor dina råttor kommer ifrån. (vilket är omöjligt om dom kommer ifrån djuraffär som har fått sina från ex. grossist)
Alltså igen av mina rådisar är från zoo, vad kommer det ifrån?!?

Jag fick det ifrån efter att ha läst dom andra inlägg. förlåt

Alltså, hon ställde en enkel fråga. vi ska ju inte döma innan vi vet vad saken gäller! man ska bilda sig en egen uppfattning.
Istället för att tro en massa saker och ta för givet att hon är oseriös med sin uppfördning av råttor så kan ni ju ta och fråga henne istället hur det ligger till! men nej, istället så börjar man klanka ner utan att veta hur det ligger till, det gör inte jag heller men jag börjar inte skälla på henne heller.
Jag kan inte heller nåt direkt om färgerna på råttorna, gör det mig till en dålig ägare då eller?
Jag hoppas inte nån tar allt för illa upp över att jag skriver det här men inte ska vi väl skrämma bort dom som är intresserade genom att skälla och mästra?
ja, då fick jag skrivit det
Jag behöver bara komma med pekpinnen här eftersom det alltid, särskilt hos zooråttsägare verkar finnas en åsikt att genetik är en ointressant överkurs som man inte behöver, utan att det bara är råttsnobbarna som ägnar sig åt det. Helt fel! Iaf om man ens tänker på att sätta råttungar till världen!
Genetik handlar inte bara om färg eller teckningsavel för utseendets skull!
Lite genetik behöver man kunna om man ska avla eftersom det finns kombinationer som faktiskt är dödliga. Ungarna dör i magen eller strax efter födseln och så finns det varianter man inte ska para för tätt, eller ens överhuvudtaget med en partner av samma variant då det leder till stor risk för allvarliga problem hos ungarna. Och det är sånt man som seriös behöver kunna innan man sätter ihop ett par råttor. Utan den kunskapen är man slarvig och kan inte uppriktigt kalla sig seriös då man leker med liv för att man är för lat, för oengagerad eller bebiskåt. Är så fallet så ska man inte avla i första taget. Läs, lär och skaffa bra avelsråttor innan avel är grundläggande steg.
Så nu fick jag det sagt igen. Det kan inte sägas för många gånger.
Soulonfire: Det är skillnad mellan en råttägare som inte bryr sig om färger och teckningar och någon som funderar på att ta en kull som inte bryr sig. Råttägaren riskerar inget genom en okunskap om detta vilket de som avlar gör. En råttägare leker inte med liv vilket en uppfödare gör. Och vilka får lida av resultatet? Jo råttorna förstås och det vill väl ingen som bryr sig om våra besvansade vänner? :) Kunskap är viktigt även om man inte är intresserad av färg- eller teckningsavel.
----------
Så till att svara på frågan.. Nej, du kommer förmodligen få tecknade råttor. Är hanen inte dumbo eller bärare av dumbogenen så får alla vanliga öron.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/

Okunskap leder oftast till att råttorna lider i slutändan.. =/
Man måste veta vad man vill och man måste ha viljan att lära sig, det fungerar inte alltid 100% bra annars.
Plugga gärna om avel, det gäller alla. Även om man inte tänker avla kan det vara bra att veta och sedan ställa frågor hos uppfödaren man köper råttor hos. Samt även förmedla info vidare till folk som vill lära sig. Det finns inga nackdelar med kunskap!
på din presentation står det att du redan har parat en hona?
Ingen idé att försöka övertala då parningen redan verkar vara gjord.
Däremot verkar du planera fler "för att det är kul"
Skulle rekomendera att du läser på mer om råttgenetik och råttavel för att dels ge dina råttor bästa förutsättningarna och dels för att kunna leverera uppriktigt välavlade råttor till dina köpare.
≧◔◡◔≦

Bellona: Jovisst är det så, djuren är alltid det viktigaste! men det jag reagerade på var det att folk alltid ska tro det värsta, alltid ska vara först med att döma men utan att ta reda på fakta först!
Och jag skrev ju det att jag vet inte själv hur det ligger till här men jag tycker att man iaf kan ta reda på fakta innan man börjar läxa upp nån, eller hur?:)
Som sagt jag skrev inte det för att göra nån arg eller ledsen (det vore väl förargligt!)
Djuren är och kommer alltid vara det viktigaste för mig!
Alla mina råttor kommer från seriösa uppfödare.
& Jag hade inte enns tänkt avla, ville bara Veta, & lära mej mera.

Men seriöst vad håller ni på med????
Så här skrev rosapussbanan:
Jag har en Dumbo tror jag det heter (Hel brun. flicka) och en vit med brunt huvud . Hane, Han har också lite "Fläckar" här och var.-Altså lite tecken ner mot svansen.. Kan det bli en helbrun dumo om jag parar dom? ^^,
Var i den texten står det att hon ska ta en kull?? Det är väl ändå mer en genetik fråga.. Tror att hälften av dem som svarat borde läsa igenom Grodans mobbar tråd och ta sig en funderare.
Ni gör det här forumet riktigt jävla tråkigt att vara på. Ingen får ens ha en fråga utan att bli påhoppad, på ett verbalt aggressivt sätt. Vet inte hur många sådana här trådexempel jag sett. Men det är mer än trevliga exempel iaf.
Men seriöst, håll käften om ni inte har något konkret att komma med istället för att tracka ner på dem som vill lära sig!!! Ni snackar om troll?!? Dem är ju iaf roliga, er får man ju bara huvudvärk av!
SKÄMS!!!!
Det här är väl ett lärande forum, inte ett uppläxande! Jag lovar att dem har föräldrar som tar hand om den biten.
Hur lärde ni er "allt" om råttor… troligvis inte genom påhopp! Va glada för det och dela med er istället… fy fan säger jag.
Om du vill lära dig mer så kolla dessa sidor:
www.r-at.net (svenska)
hade även för mig att det fanns en sida där man kunde virtuellt korsa råttor (om man kände till sina råttors färger)
≧◔◡◔≦

Helt rätt Nicciz!!!
Håller med dig…
Alla ni som tycker så mycket och är så duktiga?! Fick ni eran kunskap i Cornflakes paketet…
Ni pratar om att mata troll??!!!
Kan ni inte äta lite Råttgift? bara för att se om det fungerar!
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
#9 Så då blev det helt plötsligt fel att ta kull? Medans det annars är så otroligt rätt?
#21 Att du är mindre brydd om råttor och de svenska linjerna är lite för uppenbart.
Troll är sådana som enbart skriver inlägg för att provocera. Du börjar te dig som ett sådant själv. Med uttrycket mata trollet innebär att dom tycker det är roligt när folk blir ledsna och förbannade, det är enda anledningen till att dom cirkulerar på forum. Antagligen är dom små svaga människor som inte vågar säga ifrån i verkliga livet och då tar ut sin frustration på folk som bryr sig väldigt mycket om något…
På detta forum tycker dom oftast att rena nakenråttor är det bästa som finns och att det inte spelar någon roll att dom inte lever så länge som man skulle vilja…
På hundforum pratar dom säkert om att hundar inte behöver kunna röra sig mer än inne i utställningsringen…
På kattforum är det säkert att det är helt ok att slänga ut sommarkatterna i skogen när dom inte är söta längre eller att det inte ens finns sommarkatter…
Allt enbart för att provocera.
Och skulle inte du vilja ha tag i ett så bra cornflakespaket som alla dom som kan så mycket och är så duktiga?
Du får testa råttgiftet själv, jag är redan körd i kistan.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Men snälla vad alla överdriver det hela. Jag förstår ni som vill att det ska vara viktigt med kunskap innan man tar en kull. Håller helt med er.
Samtidigt så håller jag med er som tycker att de andra överdriver.
Men snälla, ironi och kritik går tydligen inte att ta på internet. Kan inte alla bara… Ge sig. Orkar inte hur alla ens orkar lägga sig i om vad andra skriver, bli arga, och spåra ur. Kan inte alla bara ta det lugnt och förklara saker för varandra, UTAN PERSONLIGA PÅHOPP tack.
Med en helbrun tjej dvs agouti och en sk hooded hane kan det mycket väl bli helbruna råttor men det kan också förekomma hooded. Vet ju inte hur dina råttor ser ut men något i den stilen skulle det tänkas bli. Kan va kul att veta vad resultatet blir kanske trotts att man inte planerar parning på dem. 
Dock måste jag nog hålla med många andra här att man helst inte ska ta en kull innan men vet en grundläggande genetik osv. Personligen hade jag för brottom för länge sedan att ta en kull men mycket hejdade mig och jag skaffade inte en kull förrän jag lärt mig en hel del vilket jag har många att tacka för. Säger det enbart pga djurens välfärd och pga att du säger att du är villig att lära dig.

Jag förstår nu efter #22 varför ni känner er så uppgivna av att folk inte tar åt sig av er kritik!
För ärligt, så vet jag att #21 bryr sig mycket om de svenska linjerna. Tom hårdpluggar genetiken bakom, fast det visste kanske inte du Allamej??? Utan du bara tog för givet och bildade en helt egen och missvisande uppfattning utifrån något annat inlägg.
Börjar fundera på att krypa tillbaka in i det hål jag kom ifrån och helt ge upp hoppet om råttvärlden.. IGEN. Börjar likna SKK, klubben för egen inbördes beundran och inavel!!!
Och det vill inte jag stå bakom… usch vad trist…
#25 så att man ska käka råttgift är en helt ok kommentar i din bok? Att om man tar illa vid sig av vissas inlägg så ska man bara böja sig fram och be om mer?
Att han pluggar genetik har väl inget med råttgiftet att göra?
Det spelar ju ingen roll hur man försöker förmedla sig. Oavsett om man lindar in det i bomull eller säger det rakt ut så får man på nöten… Varför bry sig i huvudtaget då?
Jag har fått rätt hårda inlägg mot mig när jag var helt ny på forumen. Ok, jag tyckte att det var orättvist då men jag tog till mig av kritiken och lärde mig något.
Men jag ska skärpa mig…
Inse att ingen bryr sig om vad man säger eftersom dom frågar inte här, dom formulerar som en fråga men dom vill bara ha bekräftelse…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Allamej: håller med dig. Själv har jag varit ur usel på den delen med att ta in information, som du kanske vet, och kanske bara varit för ivrig utan att tänka men med tiden har man förstått att "kunskap är enda vägen till lycka".

#22 Och du vet vem jag är?`Vad jag kan? Vad jag bryr mig om?
Vad jag studerar, är du fullt insatt i? och har mer kunskap om än vad jag har och gör med våra råttor.
Som svar på det du skrev så: NEJ jag skulle inte vilja ha den kunskapen i ett cornflakes pkt, tror mer på att lära mig genom att läsa, ta del av andras arbete, lära av andras misstag och ta det till mig!?!
Sen att du bildar en uppfattning för att jag skrev att jag tycker att det *ursäkta svenskan* Liknar själva fan att ni era jävla idioter.. Inte låter någon ställa en fråga utan att bli påhoppad!
Vill ni ha någon utveckling eller är ni bara för inveckling, inavel och ett jävla skit-kastande på varann istället för att hjälpa folk som har funderingar om avel, kombinationer och råttskötsel?!
Trots allt så har vi 21råttor(9honor&11hanar) hemma, har oxå orm, spindel, ödla och en stor hund.. och med tanke på den blandningen av olika djur, kön och annat så är det ju konstigt att djuren ännu lever?!
Och att jag har viss förkärlek för vissa av våra djur, där ibland våra nakenfisar som hur ni än vill kasta skit på naken råttor är dom som varit friskast av våra råttor, även om det är fel och allt vad man tycker så spelar det ingen roll för mig… Sen är det väl så att jag är kanske för mycket djurvän och bryr mig inte direkt om människor men det kommer inte att finnas ett djur som lider i mitt hus, sen kan ni komma och tycka att det är fel?!
Och ni påstår er vara för råttors och djurens bästa?
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Vill ni kräka ur er skit så var snäll och gör det i tråden avsedd för det (mobbingtråd).. Låt den här tråden vara en fråga, med svar, om genetik i stället för att idka smutskastning.

#26 Usch vad svårt det kan vara att kommunicera över nätet… 
Jag tror knappast att -käka råttgiftkommentaren var riktad till dig då du inte skrivit tidigare i tråden, utan mer en annan formulering på att - lägg ner att klaga på troll när ni bara klankar ner på folk själva.. alltså så länge man själv inte har en bra attityd har man ingen rätt att kräva det av andra. Det är egentligen bara två olika sätt att "smutsa" ner ett forum. Inget av sätten är vidare trevligt.
Du hänger ju även på r8, och du måste väl hålla med om att det är en trevligare stämning där, överlag??
Jag ville bara försöka påpeka att JAG tycker det är så hemskt trist att nästan alla trådar börjar med påhopp, istället för hjälp och guidning… ett typexempel
Fråga:Min råtta nyser jättemycket, kan det vara myco?
Svar: *chokad!!* Har du bara en råtta??? Råttor är flockdjur och ska vara minst 2!!! Slut svar
Det kan ju vara så att den som skrev frågan har fler råttor fast skrev Min råtta, pga att frågan bara handlade om en av dem. Men den som svarade såg bara språkmissen och hakade upp sig på den och tog därför förgivet att personen bara hade en.
Tänk istället om svaret varit: Oj! Har du precis fått hem den, eller har den stått i drag, för då kan det ju vara osv osv osv..
Och sen förresten.. har du bara en råtta, -vänta på svar och sedan berätta hur det "bör" vara. Det kan ju även vara så att råttan är aggressiv.
Det jag menar är att folk tar så mycket för givet och läser in egna saker, att det bara blir pannkaka i alla trådar.
Och att det blev dig jag använde som ex, var för du var den som skrev ett inlägg imellan. Ingenting emot dig alls!!
OCH jag tycker man ska säga till när saker är fel! Och försöka lära dem som vill!!! Men man kanske ska fundera på hur man gör det?
Och självklart ska man inte bara ta emot skit… man får ge tillbaka oxå, iform av fakta 

Fast #29 tråden började ju med pajkastning *blink* Isåfall vorde det väl bättre att radera alla svar och spara ursprungsfrågan, Och börja om på rätt sätt… 
#30, tragiskt nog så kan man ge fakta tills man står upp till knäna i det och ändå inte få någon respons… Jag erkänner att jag kände mig påhoppad men nu är allt utrett oss imellan iaf :)
Att ens skriva råttgift i ett råttforum är dålig smak i överlag tycker jag men men… det var det som fick mig på krigsstigen.
Ja, r8 är fredligare just nu men jag har varit där när det inte varit det så jag misstänker att det går i vågor överallt :) Alla forum tappar humöret då och då, misstänker att det är en övergående utvecklingsgrej.

#32 Hehe jo jag vet, visst är det utmattande.. det är det jag menade med att hjälpa dem som vill bli hjälpta.. vissa är ju så inskränkta i sina uppfattningar att det inte spelar någon som helst roll vad man än säger…
*skratt* och jag tänkte inte ens på ordvalet..
ännu ett bra ex. på att alla uppfattar saker olika och tar åt sig för olika saker..
Jaja, vi kanske har lärt oss något iaf… *blink
jag tror det här e det värsta forum jag varit med om faktiskt, mycket sandlåda här, fast kan ju bero på att det e många unga här åxå, hehe drar alla över en kam, alla som e under 17 år. 

Oj oj…..det här va ju inge roligt alls eller…….*smyger iväg*
folk vågar ju inte ställa frågor längre, det kommer att sluta med att istället för att de frågar folk som "kan" eller kan, det vet inte jag, kommer de testa själva. Bara för att ingen, och inte jag heller, vill behöva ta emot oförtjänt skit från andra.
nu vill inte jag vara med och leka i rattor.ifokus längre, nu tar jag snart till flykten i böckerna i stället. Jag som till en början tyckte det var så skönt att kunna få råd av erfarna råttägare och uppfödare. Och snällt av alla som tog sig tid att svara! Nu tänker jag att ni kanske skulle ta och umgås mer med era djur, lugna ner er och hålla tassarna borta från tangentbordet ifall det aldrig kan komma något snällt och hjälpsamt ur det.
Over and out
Jag undrar om någon vill ha lite råttungar fick nyss två kullar med 10-12 ungar i varje. Orkar inte med djuren så det är bara att komma och hämta.
#38 "Orkar inte med djuren så det är bara att komma och hämta"
Va? Menar du allvar eller vill du bara sporra folk att börja ordhugga dig? Om du inte orkar med djur varför skaffar du dem då??
#39 Jag orkar med föräldrarna helt plötsligt ploppar det bara ut en massa ungar vad ska jag göra??!!?
hur länge har du haft dom och har du satt ihop dom själv, eller va dom på tjocken redan när du fick dom? har du satt ihop dom själv så e det ju inte deras fel..
kanske finns nån med ormar som vill ha dom?
kan låta elakt, men om du inte orkar me dom så e det ju lika bäst, speciellt för mammorna som måste ta hand om dom..
ja just d vore juh smidigt kanske skulle skaffa en orm då. någon som säljer ?
Izze. Har du honor oxå nu? Om du inte vill ha kvar hanarna så får de flytta tillbaka till mig!
Gah jag från säger mig allt ansvar jag ställer ut råttburen på baksidan den som vill ha kan komma och hämta dom.

herregud hoppas att du skämtar

#43 Är det någon du känner? Kan du ev. svara på om det ligger allvar i det här eller om det är ett försök på att skapa uppståndelse?
# 42 och # 43….ååh trollkompisar 
#44 menar du verkligen allvar??
#48: Nej, hon skrev så för att reta folk…
ok, det hoppas jag verkligen :/

#49 hur kan du vara säker?

ooops dubbel
ingen har hämtat råttorna än och det snöar nu tar in dom en stund så dom inte fryser ihjäl.
Har jag varit blind, har det här forumet alltid varit så fyllt av människor som bara vill provocera?
Hård ton, missförstånd och liknande är en sak - men det här?
Såklart jag är ute för att provocera det här forumet har redan gått för långt. Jag blir lika irriterad varje gång jag går in o läser en tråd där en liten tjej ställer en fråga, hon blir givetvis dum förklarade av alla er kunniga som har haft råttor i sjuttio elva år. Och sen nämner hon parning och då är hon verkligen på djupt vatten enligt alla att det är farligt för hennes råttor osv.
Men nu är det faktiskt så att det är hennes råttor, Och hon / övriga frågor efter råd inte kritik och speciellt inte efter eran åsikt för den ger jag iaf blanka fan i sen kan man tycka att mina inlägg var larviga och omogna men erat betende är fan värre i min mening.
Jag nämner inga namn men dom flesta här vet att det förekommer, Och andra tycker att jag kan undvika att gå in här om jag tycker att det är så träligt men det faktiskt så att det här är sveriges ända riktiga råttforum vad jag vet.
Jag borde göra en helt ny tråd om detta men men.
för övrigt så är jag inte en hon "kickanW" utan jag är en Han.
izze, finns visst ett till riktigt fråttforum på nätet :)
Ett mycket bättre än det här enligt mig iaf :) Inte lika mycket pajkastning och vi är mer måna om varandra där än vad det verkar vara här iaf..
r8forum.kanske.net

#56 Fast man kanske inte tipsar om det forumet till såna troll???
#55: Visst, folk beter sig dumt här och det gillar du inte… Så då går du och beter dig lika dumt? Logik?
#56..Oj tänkte inte riktigt så långt 
#58 jag riktade bort eran uppmärksamhet från jäkelskap. den så kallade pajkastningen. För övrigt så tror jag inte mobbing har något med mobbing att göra, logiskt att jag skulle reta dig överhuve taget ? logiskt att jag skulle mobba dig ditt fetto ?
#57 Troll kan du va själv din häxa.
#60: Pajkastning, retning o sådant är en sak men att kalla folk för häxa och liknande är otroligt lågt. Du går ju hela tiden till samma nivå som dem du klagar på.
#61: För helvete jag gav svar på tal så nu lägger du ner att försöka mamma mig lilla dam.
#62 du måste vara rejält konstig. Du tror alltså inte att de som har haft råttor i flera, flera år kan bättre än du? Och att de inte vet vilka stora misstag man kan göra?
Du är ju bara avundsjuk. Du gillar inte att folk vet bättre än dig, råttor var mer seriösa djur än du trodde och då vägrar du ta emot mer fakta, utan skyddar dem som vet lika lite som dig och smutskastar erfarna råttägare som bara vill råttorna deras bästa.
Sen kommer du och skriver en hel massa jävla skit för att göra oss upprörda? på vilket sätt skulle det hjälpa? är du helt dum i huvudet eller?
Snälla, stick härifrån. Vi behöver inte sådana som dig.
#63 Du har ju bara läst min sista post så du behöver ju inte yttra dig som jag skrivit ungefär hundra gånger så handlar mina roliga inlägg om att "vissa" personer är såna jävla besserwissrar här och krankar ner på dom nya som kommer och pratar jag har inte blivit utsatt själv men jag är så jävle lee på att läsa skiten sen när jag försvarar dom svaga blir jag själv attackerad men det är skit samma.
För jag förstår att du är rejält konstig i huvet. Men men inget som kan hjälpas du får sitta där i din besvärliga lilla värld o tycka att jag e jätte elak. Avundsjuk för att dom kan massor om rått avel? herregud det finns väl viktigare saker i livet ? mitt liv kretsar inte kring mina råttor på det visset jag har dom som mina husdjur jag har inte dom som nåt offer jag ska exprimentera på jag vill inte leka gud eller dadda.
Men lilla gumman utan såna som mig så saknas ju verklighets uppfattning och det vore väl ändå tråkigt ?
Men förstås jag är bara dum och elak nu ?
Och som vanligt orkar ni inte läsa hela posten utan ni lär väl läsa det ni vill läsa.
För den delen att inte gilla att folk vet bättre än mig det kanske jag inte gillar men vad spelar det för roll? Jag ser inte hur det har med saken att göra? Såklart man vill vara bäst. Fast du kanske vill vara sämst?
Aja frågestunden är över återgå.
Haha :'D

OMFG!!!!!
#56 haha, det var nästan det roligaste jag läst…
inte lika mycket pajkastning som här
måna om varandra
LOL