Annons:
Etikettråttägare
Läst 422 ggr
NathalieM
5/26/20, 8:43 PM

Hur mycket luktar råttor?

Hej, jag förstår att det här är en upprepande fråga som många säkert är trötta på att få höra, men hur mycket luktar råttor? Jag ska förmodligen skaffa råttor om några veckor, helst 2 hanar. Alla verkar ha väldigt olika uppfattning om hur mycket råttor luktar. Jag har själv inga stora problem med djurlukt men då jag bor hemma så vill jag inte att det ska bli ett problem för min mamma. Jag ska ha dem i mitt rum, kommer lukten spridas runt i vårt hus eller stannar den i mitt rum? Jag ska också köpa en luftrenare, ha hampaströ på botten och sedan ha fleece på hyllorna med valpmattor under, sedan också kattpellets eller sand i toaletterna - och en sten. Egentligen är min fråga fortfarande, hur mycket luktar två hanråttor? Alla verkar ha så olika uppfattning om det. Hur brukar gäster reagera på lukten? Tack i förhand!

Annons:
blondiie
5/26/20, 10:02 PM
#1

Jag tycker inte hanar luktar nå speciellt om man går in i ett rum tex men att lukta på själva råttan och att hanar markerar överallt gör att jag tycker dom luktar ganska mycket.

werobellan
6/7/20, 8:52 AM
#2

Jo hanar luktar mer. Vi har tre råttor just nu och de bor i en stor bur i mina söners rum. Hela rummet luktar ibland och jag byter rent i buren en gång i veckan. Hannar luktar i början då de är ungar och tonåringar sen försvinner den där starka lukten när de blir äldre. Vi har två gamlingar och en tonåring då den ena av de yngre blev så sjuk att han behövde somna in vid 8 veckors ålder så nu blev han ensam tonåring. Han markerar väldigt mycket oxå så det luktar starkt men man vänjer sig.

Mli.H
6/7/20, 9:49 PM
#3

Har två hanar i min 25 kvadrat lägenhet, själv tycker jag inte det luktar så mycket men min kille kan ibland påpeka det när han kommer in om jag inte städat ordentligt på nån vecka. Sen luktar ju det de markerar också ;)

cacsaw
6/8/20, 9:46 AM
#4

Råttor luktar inte mycket bara man städar hos dem ca 1 gång i veckan och där emellan byter toa och mattor vid behov. En fälla är dock hyllplan, speciellt med fleece på, de kissar gärna på hyllplan och fleece luktar förj*vligt väldigt fort enligt min erfarenhet. Skulle rekommendera att skrota hyllplan och istället sätta in extra grenar/pinnar och massa rep! Broar och andra roliga klättersaker. Angående kattsand så är det inte bra, varken för lungorna och är det dessutom klumpbildande så är det ren farligt. Papperspellets är alltså the way to go!

Upp till toppen
Annons: