Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 511 ggr
VampireGirlElvira
4/7/20, 2:49 PM

Gå upp i vikt?

Min lillgubbe börjar bli till åren, och han har gått ner mycket i vikt.

Han är segare och bakbenssvag, och revbenen syns.

Hur får jag honom att gå upp i vikt?

Mitt mammahjärta går snart sönder för jag vet vad det menas. 💔

Han är just över två år.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Mymlan&Vifs
4/8/20, 10:49 AM
#1

Äter han normalt, eller äter han helt enkelt sämre. Om du ger honom extra mat vid sidan av, äter han det med god aptit? Kan ju vara så att han drabbats av någon sjukdom vilket inte är ovanligt vid hög ålder.

När jag haft råttor som ätit dåligt så har jag givit dem majspuré som extra. Jag har även en kaffekvarn hemma som jag använt till att mala ned torrfoderpellets till ett pulver som sen kan blandas ut i purén, så får råttan i sig näring också. Man man även blötlägga foder och mosa det till en slags puré.

VampireGirlElvira
4/8/20, 12:23 PM
#2

Kan man inte tvångsmata honom med hjälp av en ”matspruta”?

Går det med banan?

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Mymlan&Vifs
4/8/20, 1:04 PM
#3

Jo det funkar, det har jag gjort många gånger men då har råttan varit ganska sjuk. Särskilt råttor med lunginflammation eller liknande sjukdom brukar tappa aptiten och mest ligga och vila. Banan kan enkelt mosas och tryckas in i en oralspruta. Jag tycker det är lättast att pressa in bananmoset ifrån bakänden på sprutan, sen när sprutan är fylld så sätter jag in "pinnen" om du förstår vad jag menar?

Tänk på att om du måste tvångsmata råttan för att få i den mat så är den förmodligen rätt så sjuk. Jag skulle säga att det är värt att boka ett veterinärbesök. Kan ju vara så att en eventuell antibiotikakur kan sättas in och möjligen förlänga livet på råttan. Om inte annat kan man upptäcka vad det är som besvärar råttan och därmed få en inblick om det är värt att fortsätta eller om råttan bara lider.

VampireGirlElvira
4/8/20, 1:27 PM
#4

Okej, tack för svaret.

Jag ska ta och handla in banan så att jag kan mata honom sen med sprutan lite försiktigt.

Och jag ska för säkerhets skull ringa till veterinären idag.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

VampireGirlElvira
4/8/20, 1:42 PM
#5

Jag såg just han äta lite av den mosade maten jag gav honom tidigare, så jag får hoppas på att bananen kommer att hjälpa honom mer, och dom på djursjukhuset hade ingen tid förän den 15, jag tror att han inte klarar sig till den dagen, så jag fick tacka nej till den tiden, men dom sa att ifall det blir mycket värre, så kunde vi ta en akuttid dit sen.

Jag hoppas att folk här har förståelsen till att jag tackade nej till den tiden dom hade.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

VampireGirlElvira
4/8/20, 10:42 PM
#6

Jag har börjat ge honom lite kokt skinka till kvällen, och han äter utav den! ❤️

Jag hoppas att det går åt rätt håll sen.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
VampireGirlElvira
4/9/20, 11:13 AM
#7

Nu har han börjat äta utav hans favoritgodis som jag lade till han nyss.

Han äter dom. ❤️

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Upp till toppen
Annons: