Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 296 ggr
monsi
4/4/20, 7:53 PM

Avmaska

Vilka avmasknigs medel använder ni?

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Annons:
zickan
4/4/20, 7:58 PM
#1

Beror ju på vad de avmaskas för. Stronghold, ivermec, axilur osv

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

monsi
4/4/20, 8:18 PM
#2

Ok så får lämna in prov till vetrinären. Har inte sett något i avföringen men de är för smala trotts bra mat. Friska i övrigt Inte mina råttor

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

zickan
4/11/20, 5:18 PM
#3

Kan lika gärna va genetiken eller annat som ligger bakom. Så länge de inte är undernärda. Själv föredrar jag de åt mer stora muskulerade men mer slanka smala i kroppen. Försöker avla mer mot just det hållet. Nu går det lite upp och ner där som med det mesta. Men behöver inte va mask :-)

Kanske förbränner bra, rör sig mer. Yngre. Anlag för mer slanka än att lägga på sig. Mask kan du se i avföringen om det ser mer trådigt ut hela tiden. Rör sig osv. Alltid irriterat bajs med vitt slem runt. de är normalt att de kommer ibland men inte dagligen. Då är det något i tarmen som stör. 
Eller om de tappar vikt, ser undernärda ut. Kan de va mask, bakterier, virus, infektion, inflammation osv som stör. Men är de i övrigt sunda, ej undernärda, ej ser/känns sjuka, ändå äter och dricker. Rör sig som normalt. Så skulle jag inte va för orolig eller avmaska. 
Kom även på  att ohyra som skabb och löss mm kan dra ner orken och de kan tappa vikt av det. Men sånt syns oftast alltid utåt med att de kliar sönder sig osv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

monsi
4/12/20, 7:45 AM
#4

Okej tack. Ännu är de pigga äter mängder och hamstrar mycket 🤔. Dock väldigt slimmade.. Håller koll om de går ner mer. De väger runt 230 nu skulle jag gissa 🤔. Ska väg dem nästa gång . De är unga aktiva vuxna honor.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Upp till toppen
Annons: