Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 448 ggr
IsaacSenpai
2020-03-26 20:46

Avbruten Tand

Hej! Igår så bråkade mina två pojkar på 7 månader i sin bur. De har aldrig bråkat på det sättet någonsin tidigare. Lucifer nästan tryckte upp Jaxon helt mot gallret (alltså så han nästan hängde, fast tryckt mot gallret). De båda slogs mot varandra i luften och skrek riktigt högt. Så det första jag gjorde var såklart att ta ut Lucifer som då var den som attackerade och kollade till honom. Han hade ett lätt rivmärke vid nosen (som helt är borta nu). Han hade även ett bett i ryggen och det mest allvarliga är att hans tänder är avbrutna. Det gäller båda framtänderna i den övre käken. De båda är avbrutna helt, nästan längst upp i munnen. Han såg inte ut att ha några sår eller liknande i munnen. Jag har läst i gamla forum om avbrutna tänder på råttor och ringde till en veterinär. De tyckte att jag skulle ta in honom dit. Problemet är att det kostar minst 810 kr. Vilket jag såklart kommer betala om det behövs. Men eftersom jag bara är 16 så vill jag helst bara behöva betala för det om det är viktigt och leder till något. Jag har särat på råttorna och de är i varsin bur just nu. Lucifer har fått mjuk mat som han dessutom har ätit av med normal aptit och även druckit. Men under hela dagen låg han i sin sputnik och vill absolut inte lämna buren över huvud taget. (Jaxon är inte i samma rum). Nu på kvällen vågade han sig ut och jag tog även en extra titt på honom. Jaxon har för övrigt inga skador någonstans vilket är en lättnad. Men jag har några frågor. -Borde jag ta honom till veterinären. Är det så pass allvarligt? Eller repar han sig med tiden? Jag vet att jag kommer behöva slipa ner tänderna i underkäken, men just nu undrar jag bara om undersökning är relevant och viktigt. -Hur länge borde jag ha råttorna ifrån varandra? I vanliga fall är de aldrig osams och är jättemysiga med varandra. Kan bråket ha berått på hormoner eftersom de båda är 7 månader? -Hur pass allvarligt är detta? Hur orolig borde man vara? Finns det andra sätt att ta reda på om han är okej än att ta honom till veterinären? För somsagt så verkar han må bra förutom att han är mycket mer försiktig men han springer runt och äter som vanligt. Tacksam för svar! -Isaac och Lucifer :)

Annons:
zickan
2020-04-04 20:00
#1

Håll koll så de inte växer asnett. en råttan ständer växer hela livet så de kommer växa ut igen. Men kan som sagt växa snett isf kan det krävas att man måste klippa hos veterinären flera gånger innan de börjar växa åt rätt håll. Eller om de är mycket vassa kanter som kan skava i tandköttet behöver den dit nu och slipa lite

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: