Annons:
Etikettavel
Läst 523 ggr
Chinesecrestedlover
2020-03-19 19:27

Sära på honor och hanar - råttungar, när/ålder???

Hej!

Har sju små bebisar hemma, se mer info kring mamma och bebisar här:

https://rattor.ifokus.se/discussions/5e3e04778e0e74413a008158-eventuellt-blivande-mamma-ratta-rad-tack?discussions-1

https://rattor.ifokus.se/discussions/5e5b07b18e0e741bdb000dbf-konsbestamning-av-rattungar-lite-hjalp-tack?discussions-1

Har redan skrivit följande frågor i en av trådarna länkade ovan, men kände att de kanske syns lättare i en egen tråd; så att jag kan få snabbare svar…det börjar ju bli lite bråttom att veta nu🙂. 

När ska jag sära på dessa sötnosar och sätta ihop gossarna med pappa Malcolm? Är det exakt på dagen som gäller och är det 4 eller 4,5 eller 5 veckor som gäller? Vill under inga omständigheter riskera att det blir fler…det räcker såhär ett tag, tackSkämtar "Bollar" börjar bli synliga så…känns som det börjar bli dags, trots att de känns så små…tycker lite synd om gossarna som måste lämna mamma…men vill ju inte ha flera som sagt… 

De föddes någon gång under kvällen 21/2, allt var klart då jag upptäckte det (runt 3 tiden den 22:a, nattuggla här…så ja) och alla små "korvar" var redan födda då…men hade inte hört någonting tidigare under dagen/eftermiddagen så bör ha skett under kvällen. Datum då jag bör sära på hanar och honor?  

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
cacsaw
2020-03-19 21:58
#1

Sära på dem före 5 veckor. Ca. 4 veckor och 5 dagar! :)

cacsaw
2020-03-19 22:43
#2

Kom ihåg att pappan troligen inte bryr sig om att det är hans avkommor och kan ta ungarna på fel sätt. Vissa råttor accepterar nya burkamrater bättre än andra så kör på en säker introduktion med pappan och de pojkar du har kvar när de är minst nio veckor gamla. Då har de vuxit till sig och det är mindre chans att ett bett från pappan blir dödligt. Rekommenderar tråklådemetoden och är pappan en okomplicerad hane (=inte så dominant och trevlig mot artfränder) så kan man korta ner processen i tråklådemetoden. Lycka till!

Chinesecrestedlover
2020-03-19 23:20
#3

#1 och #2 Ok, tack. Jo, förstår att han inte vet att de är hans söner det handlar om, så kommer göra precis som jag gjort då jag introducerat råttor till varandra tidigare. 

Brukar ha de på en neutral plats (litet utrymme så jag kan ha översikt ordentligt) och sedan introducera en i taget tills alla är tillsammans där och sedan låta de vara där ett par timmar och sedan placera de i en liten bur…så "tråklådemetoden" typ. Detta har gått jättebra med de omplaceringsdamer jag introducerat för varandra. 

Jag har ingen aning om hur han är med andra råttor dock. Han satt ju ihop med honan när han kom, men jag särade på de så fort jag kom hem..så lite läskigt är det ju; men eftersom det handlar om små ungar, så känns det mindre troligt att det blir något problem. 

I nuläget har jag en äldre hona som är ensam, pappan som också är ensam och mamman med sina små. Så småningom är det meningen att de ska utgöra två grupper; honor i en bur och hanar i en bur. Jag kommer med andra ord behöva göra två introduceringar; pappa Malcolm och de fyra grabbarna samt mamma "Big Momma" med de tre tjejerna och den äldre honan Peggy Sue.

cacsaw
2020-03-20 00:15
#4

Det kommer säkert gå hur bra som helst och bra att du har en plan! Och ja det stämmer att det brukar vara lätt att introducera bebisar med äldre. Men som sagt så brukar jag alltid vilja vara på den säkra sidan och låta bebisar växa till sig innan introduktion. Kan vara lite drygt och vänta i fyra fem veckor till när Malcolm sitter själv men skulle varmt rekommendera det ändå. Du får uppdatera hur det gick sedan!

zickan
2020-03-21 00:26
#5

Flesta uppfödare introducerar råttungar vid 4-5 veckors ålder med nån/några stabila hanar för att de skall vänja sig mer vid andra råttor redan innan flytt. Inget krav och man bör känna sina djur. Ha uppsikt första tiden och lätt att sära fort vid minsta tecken på irritation av den äldre. 

Säras senast 5 veckor. Men hanar brukar mogna långsammare än honor så paniken är oftast vid 6-7 veckor då hanar oftast inte är utvecklade för parning innan den tiden.  Dock kan råttor mogna fortare i en del fall så man bör inte vänta mer än till 5 veckors dagen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Chinesecrestedlover
2020-03-21 11:18
#6

#5 Ok, då kanske Malcolm slipper vänta jättelänge till på sina söner då alltså. Låter bra för tycker synd om honom ju. Han fick ju byta hem och blev ensam på en och samma gång. Hade ju tänkt att göra så (sära på ungarna och direkt börja introducera grabbarna med pappa Malcolm alltså) från början, men blev osäker när #2 #4 skrev att man bör vänta längre än till då man särar på ungarna. 

För "Big Momma" var det ju i och för sig samma sak, men inte så länge och nu känns det ibland som att hon önskar att hon var ensam, haha…bebisar överallt kanske är lite jobbigt😃.  

Kan jag göra samma sak (köra introduceringen direkt alltså) med min äldre hona Peggy Sue, den stackaren har ju varit ensam länge nu också (förlorade hennes sista kompis kanske någon vecka eller så innan de "Big Momma" och Malcolm kom hit). Tänker om det skulle kunna bli något problem i och med att det i den "konstellationen" även är "Momma" med…typ. om hon skulle kunna vilja skydda sina ungar mot Peggy eller så?

Det blir nog till att ta det säkra före det osäkra och sära på de inom några dagar då, nu är de ju 4 veckor.

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-03-27 12:43
#7

Mina små särades på igår kväll och jag kände mig hemsk (av någon anledning) men de verkar ta det hela med ro. 

Introduceringen med pappa Malcolm och pojkarna har gått bra hittills. Började med det i morse och har kunnat gå ganska snabbt fram. Nu ligger de bokstavligen i en hög och sover (nyss när jag kollade så låg Malcolm under ett gäng bebisar och hade det "gött"). Han "sa åt de på skarpen" ("tryckte" ner de) några gånger, men det var aldrig några allvarligare bråk eller så. Känns som det kommer gå fint detta. 

Introducering med "Big Momma" , bebistöserna och "tant" Peggy kommer tyvärr inte bli av. Hittade Peggy död i buren natten mellan 25-26 😭

Chinesecrestedlover
2020-03-27 12:59
#8

Fas 1: Neutral liten yta - en stor kartong med "plasthyll-delar" som skydd så att de ej gnager sig ur kartongen. Denna fas varar några timmar, tills det verkar lugnt.

Chinesecrestedlover
2020-03-27 13:35
#9

Fas 2: "Tråkburen" - en liten hamsterbur. Denna fas är en lite längre fas och tidigare råttorna har minst bott så här trångt och mysigt (?) i ett par dygn. Hur länge det blir beror på hur det går osv. men hellre lite trångt ett tag än att det blir bråk så tar hellre det säkra före det osäkra.

Upp till toppen
Annons: