Annons:
Etikettråttägare
Läst 218 ggr
rasmussonsara
3/18/20, 4:30 PM

Presentera råttor för hund

Hos mig bor 3 hundar och förhoppningsvis snart 2 råttor, vad behöver jag tänka på för råttornas skull när jag tar in dom i ett hem med hundar? När dom ska presenteras för varandra? Hundarnas bit har jag koll på, för att vänja hundarna vid råttorna (jobbar som hundpsykolog), men detta blir mina första råttor så har ni tips & råd blir jag glad :)

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

Annons:
cacsaw
3/18/20, 11:17 PM
#1

Råttor ska inte vara ihop med andra djur, man kan ha andra djur i samma hem men de ska aldrig vara ute/lösa samtidigt tillsammans. Kan sluta i en väldigt tragedi. Jag vet inte om det var det du syftade på med presentation eller om du bara menade presentation genom galler? Ha råttorna i ett rum där det finns dörr att stänga så att de får vara ifred både i buren men framförallt när det är de har utetid. En bra grej att tänka på är att ha buren högre upp så skyddas råttorna men också hundarna då råttorna säkert kan "lyckas" få till ett rejält bett även genom galler. Bara man är försiktig vid råttornas utetid så att alla i hemmet är medvetna om att det och inte öppnar dörren och släpper in hundarna + ha säkerhetsåtgärder som nämnt ovan, speciellt att kunna stänga en dörr emellan dem när inte är hemma och passar. Tvekar inte på att hundarna kan lära sig att råttburen är ett "big no no". Men det är bra att vara extra försiktig då det finns så många hemska berättelser från personer som trott att råtta + hund/annat djur varit vänner men som slutat i katastrof. Lycka till med de små!

rasmussonsara
3/19/20, 8:17 AM
#2

Precis, tänkte på delen att ta in dom i ett hem där det finns andra djur redan. Kan det bli en stress för dom att det redan finns hundar i hemmet? Det är alltså inte ens mellan galler jag tänker, utan komma in i ett hem där det doftar hund & rör sig mycket. För hundarnas skull finns det bland annat Adaptil man spraya i hemmet för att få extra Fermoner (lugnande hormon), hur tänker man kring råttor? Vill att deras första tid hemma ska vara bra ju. Eller räcker det med att hundarna kanske inte är hemma första timmarna/dagen så dom får vänja sig själva med att de är i ett nytt hem? Eller övertänker jag allt?

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

rasmussonsara
3/19/20, 8:17 AM
#3

Precis, tänkte på delen att ta in dom i ett hem där det finns andra djur redan. Kan det bli en stress för dom att det redan finns hundar i hemmet? Det är alltså inte ens mellan galler jag tänker, utan komma in i ett hem där det doftar hund & rör sig mycket. För hundarnas skull finns det bland annat Adaptil man spraya i hemmet för att få extra Fermoner (lugnande hormon), hur tänker man kring råttor? Vill att deras första tid hemma ska vara bra ju. Eller räcker det med att hundarna kanske inte är hemma första timmarna/dagen så dom får vänja sig själva med att de är i ett nytt hem? Eller övertänker jag allt?

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

cacsaw
3/19/20, 12:20 PM
#4

Nej tycker inte du övertänker! Det är bra att tänka en gång för mycket än för lite! Jag har aldrig haft egen hund men däremot varit hundvakt ett antal gånger, då har jag varit tydlig med att hundarna inte får vara nära buren och störa råttorna. Jag kanske har haft tur men de råttor jag har haft som varit i samma hus som hund har inte brytt sig alls. Det beror på var du köper ifrån. Du skulle kunna kolla om du hittar uppfödare som redan har hund i hemmet då de kommer vara van med lukt och skall, eller omplaceringar med samma förutsättningar. Jag rekommenderar inte överhuvudtaget att köpa bebisar från djuraffär/grossit av många skäl, men framförallt om man utgår från din fråga för att de kan vara mycket mer nervösa och inte lika säkra i sig själva. Råttor från seriösa uppfödare är i regel väldigt fina individer med goda förutsättningar att bli väldigt sociala och trygga så jag tycker du ska kika runt lite och skicka intresseanmälan till den uppfödare du fastnar för. Rekommenderar listor med uppskrivna seriösa uppfödare som finns bl.a. i Facebookgrupper. Tror det ska finnas en här på RiF men det var ett tag sen jag kollade på den så vet inte hur uppdaterad den är. Jag vet många som har råttor med hundar/andra djur i samma hem och det funkar super! Så när du har bra förutsättningar som t.ex. bebisar från uppfödare så borde det funka utmärkt!

cacsaw
3/19/20, 12:25 PM
#5

Glömde tillägga: Om det blir bebisar från bra uppfödare så brukar de små inte behöva vänja sig allt för länge med nytt hem, de brukar vilja få komma ut och umgås rätt så snabbt. Men om de behöver lite tid att känna in det nya hemmet så kan du sätta in dem i buren och låta råttorna vänja sig en stund först lite ifred, stängd dörr eller lite på glänt de första timmarna, det är nog bra att de vänjer sig vid hunddoften så fort som möjligt men behöver de lite extra tid i buren för sig själva så kan du se till så att hundarna inte kommer in i samma rum.

Chinesecrestedlover
3/19/20, 3:14 PM
#6

Hej! 

#0 Skulle inte vara orolig alls för råttorna (annat än om du har utpräglade jakthundar som kommer sitta vid buren och dregla hela dagarna, haha😉). Jag har två hundar och diverse andra djur och har aldrig märkt något som helst rädsla hos råttorna p.g.a. detta. 

Jag har dessutom enbart tagit emot omplaceringar och de allra flesta har varit över året då de kom hit. Nu har jag en kull råttungar dock, eftersom en råtta jag fick hem var dräktig då hon kom hit (hon hittades övergiven ihop med pappan i samma bur…). Det går även det hur bra som helst. Nyfiknare små får man nog leta efter❤️. 

Dock ska kanske tilläggas att mina hundar har vana av smådjur…och inte är speciellt jaktintresserade. Även om ena hunden älskar att jaga flugor och andra insekter😂

Lycka till med råttorna!

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Upp till toppen
Annons: