Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 393 ggr
Mli.H
2020-02-27 10:52

Svullen mage

Hej, gav mina hanar lite ärtor, broccoli och nudlar igår och den enas mage svullnade upp. Han verkade inte ha ont utan sprang omkring som vanligt och idag är han som vanligt igen.

Verkar som hans mage reagerade på något av dessa foder (kan tänka mig att det är ärtorna?), så jag tänkte fråga om ni har råttor som är känsliga mot någon mat?

Annons:
zickan
2020-02-27 16:04
#1

Nog mer nudlarna han reagerade mot skulle jag gissa. Ärtor och broccoli är bättre mat än nudlar som mer är bukfylla. Och ofta gjort på mjöl som kan ge lite gaser även hos människor. 

Brukar va laktos känsliga. Bör akta för mycket socker och fet, stark mat. Akta ensidig kost så de inte får brist på någon vitamin/mineral. Inte ge mat som bukflla för mycket och för ofta.  Annars är det mest liten mängd och variation. 
Ende som är tokgiftigt för råttor som jag känner till är lutfisk. Men givetvis även sånt som kan va giftigt för oss bör aktas.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mli.H
2020-03-04 16:47
#2

Det var kokade nudlar utan sås/kryddor och endast i en väldigt liten mängd (typ en matsked) men kanske ska vara lite försiktig med det då :)

zickan
2020-03-07 23:41
#3

Borde inte reagera på det eller så lite.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: