Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1657 ggr
Chinesecrestedlover
2020-02-08 01:44

Eventuellt "blivande mamma" (råtta) - Råd tack...

Hej alla råttfrälsta 😉

Jag har precis fått hem två underbara nakna "sötsvansar". Se info här: https://rattor.ifokus.se/discussions/59304d1ace12c4679e000d03-valkomna-efterlangtade-rattor-vantan-ar-over?participating-1  (information kring mina nya familjemedlemmar finns i inlägg 43). 

Till saken hör att dessa bott ihop innan de kom hit och det är en hona och en hane…så det finns ju "viss" risk att honan är dräktig. Det jag fått veta från Emberg (som räddade dessa) är att de bodde ihop då de hittades och de har befunnit sig hos Emberg i fyra dagar (fortfarande boende tillsammans). De särades på efter att de kommit hit, så sent på kvällen den 7/2. 

Alla uppfödare och andra som har mer erfarenhet än mig kring råttors dräktighet och ungars skötsel, jag vill hemskt gärna ha era råd och tips. "Bombardera" mig hemskt gärna med råd kring hur jag bäst tar hand om henne inför en eventuell förlossning och vad jag ska tänka på när (om) ungarna är födda. 

Jag köpte en gång för läääääääääänge sedan (i tonåren) en mus som visade sig vara dräktig (hon kom från en zoobutik) och den gången slutade det inte lyckligt för ungarna. Honan var antagligen för stressad eller nåt (brist? fel på ungarna? eller om en av de andra honorna gjorde det?) och det var inte kul att se fram emot en kull sötnosar i veckor…bara för att se det sluta i tragedi💔…så vill inte att detta ska upprepa sig och hoppas verkligen att denna tös inte ska känna sig tvungen att döda sina små (om det blir några bebisar). Att begrava en hel kull småttingar är inget jag vill behöva uppleva igen😢…så alla råd och tips för att ge denna tjej de bästa förutsättningarna mottages med tacksamhet. 

De ser unga ut och är ganska små (visserligen kan det ju vara delvis för att de är nakna, men jag gissar att de inte är allt för gamla). Jag har ju ingen aning om när hon skulle kunnat blivit dräktig (vet ju inte om dessa t.ex. är kullsyskon eller hur länge de bott ihop sedan könsmognad) men är det någon som vill ge sig på en gissning; dräktig eller inte? Om dräktig; ungefär hur långt gången gissningsvis? 

Något som är speciellt bra i matväg för en (möjligtvis) "blivande mamma"?  Hon har nyst lite sedan hon kom hit, hoppas verkligen bara det är lite "flytta-snuva" och inget mer allvarligt, verkar pigg i övrigt och väldigt nyfiken😍. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Ghostling
2020-02-08 12:44
#1

Är det navelbråck på magen?

Chinesecrestedlover
2020-02-09 14:02
#2

#1 Vet inte, inte ens tänkt på det. Hon är ju naken så allt syns ju mer på henne än på en "vanlig" råtta…men det är möjligt att det är ett litet bråck. 

Min lilla dam är väldigt skygg och jag ser henne knappt framme alls. Vet att hon äter dock för maten har försvunnit. Pasta var speciellt uppskattat. Hon gömmer sig mest i ett av hennes "hus". 

Har henne i en låg bur på ca 76x45x45 cm…men har börjat fundera på om jag borde byta bur (om hon är dräktig)? Ska jag ta bort hängmattan förresten, läskigt om eventuella ungar hamnar i den ju…(men samtidigt fungerar den lite som extra tak för min skygga lilla tjej)?

Hennes nuvarande bur

Sett rekommendationer om att använda sig av T.ex. en "dunabur". Vore det bättre (har en på ca 72x46x32,5 cm)? Känns som att det kanske kan bli för instängt i en sån bur eller? Fördelen är ju att bottenlådan är djup till skillnad från på den nuvarande buren. 

Har en extra sån här bur som inte används i nuläget: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71IAnkl-CgL._AC_SL1480_.jpg

Mina möss i ena buren (har alltså en likadan bur som står tom)

Alwyn
2020-02-10 20:31
#3

Har du en köksvåg? Jag föreslår att du avvaktar med att byta bur och börjar väga henne dagligen. Då märker du om hon är dräktig. Ge nyttig mat med hög proteinhalt till båda. De är unga och behöver protein. Vad ger du för foder? Om hon är dräktig behövs en proteinhalt på minst 23% och extra mineraler och vitaminer. Särskilt kalcium är viktigt.

Chinesecrestedlover
2020-02-11 02:56
#4

#3 Ja, en köksvåg kan jag nog leta fram…sen hur jag ska kunna få tag i denna skygga lilla dam och väga henne är ju en annan fråga🤔…men ska se vad jag kan göra. 

Protein får de, har givit lite extra proteinrik färskmat (till båda) sedan jag fick hem de. Tänkt både för att hon kanske är dräktig men också för att de var övergivna och därmed antagligen inte fått så mycket mat i alla fall den senaste tiden. 

Jag ger ju Torrfoder också (hemmablandat men även "pellets (i form av stora block)" och "råttkalas" (från Zooplus) men framförallt så har jag satsat på att försöka ge så proteinrik och varierad färskmat som möjligt. 

De har även fått lite Torrfoder för hund (med kyckling) samt hårdare hundkex (med bra ingredienser, inget socker eller annat tjafs) att gnaga på. 

Har inhandlat diverse mer saker idag, barnmat, ägg m.m. för att kunna göra lite extra lockande "röra" för att de (och då speciellt hon) ska få i sig mer varierad protein (och även animaliskt; jag är vegan så det fanns lite lite av den varan hemma så behövde fylla på "djurmatsförrådet"). Sen ger jag även olika färska grönsaker, frukt, pasta, linser, m.m. 

Igår fick de även lite Rooibos te och honung i sin "kvällsröra" eftersom jag hört de nysa några gånger och tänkte att det kanske kunde vara bra.

myismyname
2020-02-12 12:40
#5

Utifrån bilderna är det jättesvårt att säga om hon är dräktig eller ej, för det är så himla olika hur mycket de går upp under en dräktighet. Den största vikten lägger de på sig den sista veckan också, så innan det är det inte säkert att det syns mycket alls. Håll koll på vikten, och kolla även underlivet dagligen för att se om hon löper. Alla råttor svankar inte och blir små hoppgrodor när de löper, utan vissa märker man det bara på genom att underlivet blir lite mer öppet och svullet (ibland lite lila-blått).

Om jag var du hade jag gått till veterinären och försökt få dem att skriva ut Galastop till henne. Det framkallar abort/resorption hos råttor och är inte farligt för mamman. Det kan vara svårt att få svenska veterinärer att skriva ut det i det syftet (det används annars som behandling vid till exempel hypofystumörer), men det är absolut värt ett försök, dels för att mamman verkar vara väldigt ung, och dels för att hon är naken. Det är inga gener man vill sprida vidare i onödan, och dessutom har vissa nakna problem med mjölkproduktionen, så har du riktig otur kan du råka ut för att en hel kull svälter ihjäl eller behöver stödmatas för att mamman inte kan producera egen mjölk.

Så vitt jag vet har den vanligaste nakentypen i Sverige (fuzz) oftast inte dessa problem med mjölkproduktionen, men det är omöjligt att avgöra vilken nakengen det handlar om genom att bara titta på råttan då flera är i princip identiska när de kommit förbi bebisstadiet (många påstår att "riktiga nakna", dvs shorn eller rowlett, är helt nakna och inte har fjunet på huvudet som fuzz har, men det stämmer inte, alla nakenvarianter har mer eller mindre fjun och morrhår i ansiktet).

Det är tyvärr inte heller ovanligt att hårlösa mödrar kväver sina bebisar när de ligger hos dem i boet, helt enkelt för att de saknar päls som annars bildar en liten luftspalt mellan henne och bebisarna.

OM det inte går att få veterinären att skriva ut Galastop:

Mat har du redan fått en del bra tips om. Extra kalciumrik kost är bra (till exempel Calcivet i vattnet till henne). Även extra selen (finns i tex paranötter) är bra för dräktiga råttor. Så länge hon får ett bra Torrfoder behöver du egentligen inte ändra speciellt mycket (lite extra protein bara, och gärna nyttigt grönt dagligen, till exempel grönkål och broccoli). Hon kommer i övrigt få i sig det hon behöver bara genom att hon helt enkelt äter mer under tiden hon är dräktig (dräktiga honor äter ca 25% mer än normalt i slutet av dräktigheten). Tänk på att hon inte behöver något extra fett under dräktigheten. Det är lite av en balansgång när man matar dräktiga honor; å ena sidan vill man att hon ska få i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler, men å andra sidan vill man inte att hon ska få i sig för mycket kalorier eftersom en överviktig hona kan få mer problem vid förlossningen.

Angående bur, är den första buren du visar en Finca Pequeno med låg botten? I så fall skulle jag stryka den direkt eftersom den inte går att ha ordentligt med strö i. Om du har möjlighet hade jag rekommenderat denna bur (zooplus brukar vara snabba med leveranser):
https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/hamsterburar/metall_plus_80cm/340386

Den funkar från födsel tills ungarna är ca 3 veckor gamla (för den går att sätta lite rolig inredning i), sen behöver de en större bur med mer klättermöjligheter, till exempel en Savic Zeno 2. Om du inte har möjlighet att få tag i en Alaska innan ungarna föds, så hade jag använt Dunaburen som du har, för den kan du åtminstone ha bra med strö i. Den bör du däremot byta ut lite tidigare (kanske vid 2-ish veckor när ungarna börjar lämna boet) till en gallerbur med bättre ventilation.

När du misstänker att förlossningen är nära, så ta bort alla hängmattor och all annan inredning i buren (ta även bort vattenskålar om hon har såna, använd bara flaska så inga bebisar riskerar att hamna i vattnet). Vissa använder något slags hus utan botten åt sina dräktiga honor, men det är inget måste (mina honor får aldrig något hus för de bygger sina egna bon). Fyll buren med ett ordentligt lager strö. Tänk på att ströet inte ska bytas ut under den första veckan honan har bebisar, så det är viktigt att man sätter dit ett tjockt lager. Ge henne även gott om strimlat tidningspapper att bygga sitt bo med (om man vill kan man hänga en höhäck med tidningspapper på utsidan av buren, så kan honan dra in mer papper om hon vill). Täck gärna halva buren med en tidning eller en filt så honan får lite lugn och ro under förlossningen och den första tiden med ungarna.

Säg till om du har fler frågor 🙂

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Chinesecrestedlover
2020-02-13 13:37
#6

#5 Jag kommer inte ta henne till veterinär för att framkalla abort, det känns alldeles för riskfyllt och tvivlar dessutom på att de skulle gå med på att göra det. Jag vet ju inte ens om hon är dräktig. Dessutom skulle det innebära lång resa med buss (med flera byten) och kräva att hon skulle vara ute i kylan, stressas osv. vilket inte känns som en bra idé med en skygg råtta som precis börjat våga sig fram lite mer.

Om hon är dräktig så kommer jag göra allt för att det ska gå bra för henne och bebisarna. Om det betyder att jag behöver stödmata så kommer jag göra det (om jag inte kan hitta en lämplig ”amma” om behovet uppstår). Om stödmatning skulle krävas; vilken "mjölkersättning" ska man då använda sig av? 

Ja, hon är naken och jag hade inte valt att avla på henne (hade inte valt att avla på något djur, finns alldeles för många i behov av nya hem redan; vilket är varför de allra flesta av mina djur är omplaceringar) men nu är det något som redan hänt i så fall, så kommer göra det jag kan för att det ska gå bra för henne och eventuella ungar.

Jag tänker inte ta ut en massa ”kan hända”, ”om” osv. i förskott, innan jag ens vet om hon är dräktig. Visst det skulle kunna bli problem för att hon är naken, men det kan också gå bra. Jag väljer att hoppas och tro att det kommer gå bra, oroar mig tillräckligt för mina djur ändå. 

Naturligtvis lite beroende på om det blir en extrem rekordkull eller en normal kull…men min tanke är att jag ska spara ungarna och ha honor med mamman och hanar med pappan. 

När jag för vad som känns som en livstid sedan, tog en kull på en en av mina kaniner så fick hon sju ungar; jag sparade fyra av dessa och var beredd att behålla alla ifall jag inte skulle få någon såld. De tre som jag inte behöll "hamnade tyvärr fel" (trots att jag var noga då jag bestämde vilka som skulle få köpa, svårt att få det rätt då köparna ljuger). Med vetskapen av hur extremt orolig jag var för kaninungarna jag sålde och sökandet efter var de hamnade för deras hela förväntade livstid och lite till (ingen av de jag sålde till behöll kaninerna) osv.  så vill jag inte gärna sälja iväg råttungarna (om det blir några). Jag fäster mig "för mycket" för att det ska vara bra för mig och jag skulle oroa mig för "mina små", så vill hellre behålla de så jag vet att de har det bra. 

Mina råttor kommer ju behöva kompisar eftersom de bodde tillsammans innan (vilket ju inte precis är en bra idé). Har en äldre råtthona (som blivit ensam nyligen) så honan kan få en kompis oavsett om hon visar sig vara dräktig eller ej.Hanen kommer antingen få sina söner till sällskap eller så kommer jag leta upp några omplaceringar till.

Ja, det är en ”Finca pequeno” (en av mina extra burar) som hon bor i just nu. Jag kommer inte köpa en ny bur för att ha några veckor och sedan inte ha någon som helst användning för, det har jag inte plats för (eller lust att lägga pengar på heller för den delen). Jag har redan tillräckligt med extraburar till mina diverse djur…snart får jag väl inte plats hemma själv längre🤪 (tar ju hand om omplaceringar och många av dessa har fått med sig en bur), haha. 

Jag har dock kommit på en kanonlösning som jag ordnat med i dag (om hon visar sig vara dräktig så vill jag "bråka" så lite som möjligt med henne senare). Jag har satt in botten av "dunaburen" i buren hon har (Finca Pequeno buren) och därmed så har jag nu det bästa av båda burarna för en eventuellt blivande "mamma"= god ventilation (vilket ju alltid är att föredra med råttor) och en djup bottenlåda så hennes ungar inte kan "ramla ut" eller nåt sånt. 

Fullt medveten om att hon behöver en större bur sen (och även eventuella ungar), har en låg bur nu eftersom jag inte vet om hon är dräktig eller ej och inte vill riskera att hon skadar sig eller lägger sina ungar på ett olämpligt ställe.

#3 Lyckades väga henne hjälpligt i alla fall, hon var inte still alls så svårt att säga något exakt men hon väger runt 355-365 g (eller nåt sånt). 

Under natten till idag har hon varit väldigt flitig med att dra upp massa tidningspapper (som låg under mattorna i buren) och boa med det även i sin toalåda (innan hade hon boat med toapapper jag givit henne, i det ena "huset" och lite i hängmattan). Vet inte om det betyder något annat än att hon gillar att mysa på olika ställen😉, men kände att jag tar det säkra före det osäkra och ordnar med  att förbättra buren idag. Hon har fått en plastlåda (öppen mot buren) med en massa toapapper och tidningspapper i som hon kan använda att boa med. 

"Nya" förbättrade "mamma-bebis-buren"

De två "kulorna" är valnötter, haha.

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-02-15 12:00
#7

Min briljanta buridé har straffat sig…nu har jag inte längre någon fungerande "sjukbur" till min guldhamster (vilket "dunaburen" i fråga användes som vid behov). 

Min lilla dam bestämde sig nämligen igår kväll för att tugga sönder kanten för kung och fosterland och nu är där ett rejält hål…tack vännen…suck… 

Den buren (som ju inte är en "dunabur" egentligen) är varken världens lättaste att hitta eller direkt superbillig så…great, haha😮. 

Chinesecrestedlover
2020-02-18 03:30
#8

Hon har tuggat sönder buren ännu mer😮 på ett ställe så mycket att hon lyckats skvätta ut strö! J@v#la råtta…det finns ju massor med annat för henne att gnaga på; en träleksak, hundkex (hårda), valnötter med skal och inte minst massor med annan plast (hus och leksaker)…men hon var såklart tvungen att ge sig på buren…suck…haha, ibland är det kul med djur🤪. 

…så…det var den buren det…

Lyckades väga henne idag igen, prövade en lite annan teknik och det gick lättare…men fortfarande inte säker på att vågen visade rätt (hon ville inte vara still och jag vägde även en låda). Jag har såklart försökt "nolla" vågen innan med lådan utan råttan…men…man får ta det med en nypa salt i alla fall. 

Vikt igår kväll (17/2): ca 420 g (?) 

Nu är ju frågan om viktuppgången beror på att 1) det är en ung tjej som inte verkat haft ett så bra liv innan (och därmed kanske varit lite undernärd/underviktig…även fast hon har en mage, haha), 2) att hon växer (ser som sagt ung ut)…eller om det är 3) för att min lilla dam väntar småttingar. Kan ju vara alternativ 4) också…att min våg helt enkelt är kass och visar fel…kan inte uteslutas (hon vill ju aldrig samarbeta och vara still heller). 

Lite bilder:

Nä…det är inte en julskinka, hihi…det är hennes mage/rumpa ovanifrån

Grodan
2020-02-21 13:02
#9

Mina honor gick upp 100-150 gram under en dräktighet. De var dräktiga 21-22 dagar.

Ang gallerburar med plastbotten… skyll inte på råttan, skyll på tillverkarna, zooaffärerna som vägrar tillverka tåliga burar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Chinesecrestedlover
2020-02-21 13:16
#10

#9 Ok, ska försöka väga igen och se om hon gått upp ytterligare, något krångligt dock med tanke på hur skygg hon är men ska göra ett försök. 

Hehe…ja, insett så här i efterhand att "dunaburens" botten är gjord av ganska mjuk (och lockande?) plast, bra för den spricker inte…men tydligen väldigt enkel att gnaga stora hål i…mindre bra😂 Sen eftersom själva kanten ju normalt täcks av plastlocket av hårdare plast (med galler bara i själva taket) så skyddas ju kanten av den mjuka botten ganska väl. Alltså om buren liksom används som det är tänkt…så kan inte riktigt skylla på tillverkarna i det här fallet heller (har nog bara mig själv att skylla på). Mina möss och även tidigare hamster som blev sjuk som använder/använt dessa burar har nämligen inte lyckats gnaga hål…eller om de bara är mer uppfostrade och inte velat gnaga sönder sitt hem, haha😉.

Chinesecrestedlover
2020-02-22 03:14
#11

Ok…så alldeles nyss (japp, nattuggla här👋)gick jag förbi buren och hörde något som jag hört förr och inte kan misstas för något annat…låt oss säga såhär, jag behöver inte väga min dam något mer😉…

Alla små urgulliga pip avslöjade vad som hänt och när damen själv kom ut från sitt kartonghus (för att jag stoppat in färskfoder)…så talade även blodet på svansen sitt tydliga språk…Hon är inte längre en eventuellt blivande mamma…hon är nybliven mamma till ett gäng rosa och väldigt söta små "korvar" ❤️ Var inte riktigt beredd på att det skulle ske just precis nu, tyckte att hon såg tjockare ut…men var inte ens säker på att hon var dräktig innan jag hörde de där speciella pipen.

Skitdålig bild och bebisarna är under henne men här är den fina lilla mamman i sitt bo i alla fall…

Nu håller jag tummarna att hon inte känner sig stressad eller så och att hon tar hand om de små väl. Hittills verkar de ha gått bra, svårt att se exakt…vill inte störa för mycket nu när det är alldeles nytt. Inser dock att jag måste försöka få en bättre titt sen för att se så att alla verkar äta som de ska, det inte finns döda osv. Lyckades i alla fall se att de var små, sprattlade och var rosa…så såg ok ut såhär långt i alla fall. Hon började boa (och stöka till i buren) väldigt mycket för nån dag sedan och jag tänkte…hm…är det ett tecken tro…och det var det tydligen.

Grodan
2020-02-22 08:45
#12

GRATTIS!!! Hoppas allt går bra! ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Chinesecrestedlover
2020-02-22 12:00
#13

#12 Tack 

Jättenervös att något ska hända som gör att hon äter på sina små (som i musens fall) men hoppas att jag slipper hitta halva bebisar denna gång, för det var då verkligen ingen rolig syn💔

När jag hörde en massa pipande så var det mest så att jag kollade så att det inte såg ut som ett blodbad…(som sagt gick ju mindre bra med mössen). Dock är jag inte helt säker på hur jag ska göra för att göra en mer noggrann kontroll av ungarna, ska jag vänta ett tag med det eller bör man göra det snarast (tänker så det inte ligger någon död eller så) och hur gör jag det på bästa sätt (för att inte stressa mamman)? Hon är ju väldigt skygg, så det är inte så enkelt att liksom bara lyfta ut henne ur buren eller så…tips? 

Vid kontroll av bebisar är det någonting mer jag ska hålla utkik efter än 1) om det finns döda (och naturligtvis plocka bort dessa  i så fall) 2) kolla så att de verkar äta som de ska ( = mjölkband)?

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-02-22 23:47
#14

Så jag tog alldeles nyss mod till mig och bestämde mig för att göra en lite noggrannare kontroll av bebisarna. Jag hoppas nu att hon inte stressar upp sig för att jag varit där och pillat…

Jag tänkte att det borde vara bäst att få mamman ur vägen eftersom hon är skygg och tänkte så hon inte ser vad jag gör. Jag lät henne därför självmant (slippa stressa henne genom att lyfta henne, vilket hon avskyr) gå över till buren som hon och pappan kom hit i (så luktar ju bekant) och sen arbetade jag så fort jag bara kunde. 

Tog bort papper, tidningspapper och fleecebitar försiktigt med hjälp av en lång pincett (reptilägare, haha😉) och hittade ungarna under en rejäl massa av detta. Hon har bäddat om de bra. De verkar varma och goa. Ser levande och friska ut hela bunten (verkar vara nio stycken små…men kan ha räknat fel om någon låg under eller så, men därikring). 

Så galet söta 😍Hittills verkar hon ta väl hand om sina små, i alla fall så vitt som jag kan bedöma.  

Var så nervös så jag höll på gå sönder när jag skulle kolla till de små "korvarna"…men de lever och hon har inte "tuggat på de små" 🥵

En betydligt smalare tjej, lilla mamman <3 Inte så bra bild (som vanligt), hon är sällan stilla, haha <3

Världens sötaste "korvar" <3

Världens sötaste små "korvar" <3

Chinesecrestedlover
2020-02-24 02:36
#15

Gjorde kontroll av ungarna idag igen (eller ja nyss…så nu inatt…jag är inte så mycket för det där med att gå och lägga sig tidigt😉), för man vet ju aldrig om något går fel och någon dör…inte så bra om den ligger kvar med de andra då  ju. 

Big momma (ja, hon får heta det ok😂, haha) klättrade självmant över i den andra buren och åt lite god färskmat medan jag kollade till de små. När allt var kontrollerat och klart så lät hon mig (!) flytta över henne med händerna och hon sa inte ett pip. Hon var lite sprattlig en sekund (precis då jag lyfte upp henne) men sedan lät hon sig bli klappad i famnen (bara en kort stund såklart) innan jag lät henne komma hem till sina små igen och fortsätta mumsa på färskmaten (som jag flyttat över till hennes vanliga bur). 

Pappa Malcolm (😉) är fortfarande väldigt skygg  men han är nyfiken och kommer gärna fram och tittar vad jag gör osv. numera så jag antar att det går framåt sakta men säkert. Han blir förhoppningsvis mer framåt då han får sällskap (hoppas i alla fall en eller ett par ungar är hanar). 

De små "korvarna" verkar fortfarande må bra, puh! 🥵 Vissa är dock mindre än sina syskon, det gör mig lite nervös men hoppas att de ändå är ok. Ska man stödmata när de är mindre än de andra eller låta de vara (bästa mjölkersättningen i så fall)? Hon verkar ju ta väl hand om sina bebisar så vill ju inte lägga mig i om det inte behövs, men samtidigt vill jag ju inte riskera att de som är mindre dör… Svårt att se om de har/inte har mjölkband tycker jag, men de lever ju och verkar växa…så borde ju få mat tycker jag. 

Har nu räknat igen och ja, nio små sötnosar är det. Jag är glad att det inte blev någon rekordstor kull om jag ska vara ärlig. Dessa nio kommer utan problem kunna stanna här och då vet jag ju att de kommer vara älskade och väl omhändertagna hela sina liv. Det ska bli roligt att kunna följa dessa små hela livet, även om jag absolut inte hade valt att avla på henne…men under omständigheterna så är jag tacksam att hon verkar ta mammarollen på allvar och att de små mår gott hittills. 

Mamman verkar sköta de små för de är varma (var lite orolig för hur hon skulle klara av att se till att de håller värmen, eftersom hon inte har päls men det verkar gå bra) och boet är bra konstruerat för det är som en grop så de inte kan "ramla ur". Hon äter bra och jag ger fortsatt bra med extra protein och kalcium. 

Big momma <3

Big momma <3

Söta "korvar" i sitt bo <3

En del ser så väldigt skrynkliga ut…behöver de stödmatas eller är det bara "normal" skrynklighet för att de är små och nakna "korvar"?

Större och mindre syskon…något jag behöver oroa mig för?

Alwyn
2020-02-24 06:34
#16

Jag strömatar inte när de har kull. Stor skål med massor av nyttig proteinrik mat. Sepiaskal för extra kalcium. De har fullt upp med bebbarna 😊

Chinesecrestedlover
2020-02-24 09:14
#17

#16 Hon har en stor skål med Torrfoder och får även färskmat med proteinrik mat varje dag. Ska "kasta in" ett sepiaskal också (det har jag faktiskt inte ens tänkt på att man skulle kunna ge), hon har fått ägg med äggskal och kalciumrika grönsaker osv. varje dag dock.

Alwyn
2020-02-24 13:05
#18

Låter jättebra. Får hon extra vitamintillskott? Det kan behövas om hon inte går på ett kommersiellt helfoder.

Chinesecrestedlover
2020-02-25 02:55
#19

#18 Nja…hon får typ. "labb-pellets" förutom grönsaker, sitt vanliga Torrfoder osv. sen har hon idag (eller ja…den 24:e blir det ju) fått "modersmjölksersättning" med tillsatta vitaminer (läste någonstans att det kan hjälpa mamman att producera mer mjölk till sina ungar, så tänkte vad har jag att förlora). Hon fullkomligt älskade det. 

Tyvärr har tragedin som jag hoppades jag skulle slippa denna gång hänt nu, vet inte varför så här långt efter födseln när hon tagit så väl hand om de innan…men idag då jag skulle kolla till bebisarna så hittade jag bara sju levande ungar (och en halv😭💔).  

De kvarvarande  bebisarna är varma, har vad jag kan bedöma mjölkband osv. men förstår inte vad som gjort att hon ätit upp en och en halv unge helt plötsligt. 

Hon får mycket och varierat protein osv. så knappast proteinbrist…Kan det vara att hon plötsligt stressats av min dagliga koll av ungarna? Bör jag sluta med det? (men åh…andra sidan hade jag ju inte hittat den halva ungen utan att ha gjort kontrollen och det är ju inte heller bra, med döda som blir liggande menar jag). 

Nu är jag livrädd att hon ska döda resten också…trodde vi liksom var över den risken med tanke på hur bra hon tagit hand om de små. Kan det ha varit något fel på de två hon dödat? Varför först vara en bra mamma bara för att plötsligt vända såhär? Med musen som åt sina ungar (eller om det var burkamraterna den gången) så hände det i det närmaste direkt efter födseln och alla dödades. 

Big Momma i boet…

De sju kvarvarande bebisarna <3

Gullplutt <3

myismyname
2020-02-25 09:29
#20

#19 Så tråkigt att höra att två ungar har gått bort. 😕 Tyvärr är det sånt som kan hända under de första dagarna, så det kan vara bra att man är beredd på. Efter en vecka brukar man kunna slappna av mer. Exakt vad som hände är svårt att säga. Det kan ha varit något fel på ungarna från början eller så har hon till exempel råkat kväva dem av misstag (det är som sagt inte helt ovanligt med nakna mammor). Det är inte alls säkert att hon dödat dem med flit. Däremot har hon säkert börjat städa ur boet för att undvika att döda bebisar ligger kvar och riskerar att locka till sig rovdjur (en naturlig instinkt hos råttmammor), så det är därför du har hittat en halv unge i boet. 💔 Det är ovanligt att råttor biter ihjäl sina egna ungar om det inte är så att något är galet med ungarna från början.

Stress hos råttmammor brukar märkas genom att ungarna inte ligger fint samlade i boet, utan utspridda lite här och där i buren. En duktig och lugn råttmamma håller koll på sina ungar och bär tillbaka dem till boet om de till exempel råkar följa med ut för att de hänger kvar i en tutte när mamman lämnar boet, medan en stressad mamma kan låta dem ligga kvar lite överallt. Så länge hon håller koll på sina ungar, du ser mjölkband på dem, och hon i övrigt verkar lugn så skulle jag fortsätta som du redan gör. En daglig koll när mamman självmant lämnar boet och sitter i en annan bur under tiden du kollar bebisarna alltså (aldrig röra i boet medan mamman är i buren, och alltid vänta tills hon själv lämnar boet av egen vilja innan man flyttar henne till en annan bur/transport). ❤️

För att svara på en tidigare fråga så är Esbilac mjölkersättning (finns på apoteket) en av de bättre sorterna att ge OM du skulle behöva stödmata ungarna. Stödmatning behövs dock inte om du ser mjölkband på alla ungar vid den dagliga kontrollen och de fortsätter öka i vikt. Så länge mamman själv kan producera mjölk och ungarna får i sig det så är det det absolut bästa! ❤️

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-02-25 13:07
#21

#20 Ok, då hoppas jag att det "bara" var att hon städade då. Väldigt otrevlig upplevelse hur som helst…att hitta en halv liten sötnos alltså💔. Var ju beredd på det precis i början, men nu kändes det liksom tryggare i och med att jag sett att hon verkade ta väl hand om sina små och då blev det ju ännu mer av en chock. Fy…det var inte roligt😭. 

Ok, alla ungarna har legat i en liten hög i en grop och varit väl övertäckta, vid varje kontroll så hon verkar ju hålla de på plats i alla fall. De har varit varma och goa vid varje koll också, så hon verkar ju göra ett bra jobb…tills vad det nu var som hände (så hoppas det var fel på de och det var därför det blev såhär tragiskt). 

Vissa är ju fortfarande mindre än andra…men en tanke som slagit mig är om det kan ha varit två som liksom inte växte "tillräckligt" bra eller så som dog. Vid kollen innan så tyckte jag ju att vissa var väldigt "rynkiga" så tänker om de kanske inte fick tillräckligt med näring och hon liksom valde att "minska mängden ungar som mjölken skulle räcka till" för att klara alla andra ungar? Ur "naturens synvinkel" så är det ju liksom bättre att klara av att föda upp några ungar, än att alla dör för att de inte får tillräckligt med mat. Generna förs ju liksom vidare även om de blir färre ungar att ta hand om då…

Vid kollen när jag upptäckte detta tragiska…att det nu endast är sju kvar så hörde jag en massa pip innan (och tänkte att hon gav de mat) så väntade tills Big Momma kommit ut ur huset, innan jag erbjöd henne att självmant klättra över till den andra buren.

Övriga tid (dvs. när jag inte kollar bebisarna en gång/dag) så försöker jag låta henne ha så lugnt som möjligt runt sig. Jag har en filt som täcker halva buren och har dämpat lyse i rummet för det mesta. Hon får färskmat två gånger om dagen och i övrigt kan jag gå förbi någon gång och se så allt verkar lugnt och prata tyst med henne, annars får hon vara…allt för att inte stressa henne. 

Hon brukar när jag tittar till henne, för det mesta komma fram nyfiket och kolla vad som händer…så har inte haft känslan av att hon är stressad. Detta gjorde mig extra chockad över att hitta den halva bebisen…men om det är så som du tror/säger, så kanske hon inte var stressad, utan att det hade andra orsaker. Kanske det inte var mitt fel då…vilket gör att jag får något mindre dåligt samvete över detta…blev panikslagen över att det kanske var för att jag varit där och "pillat"😮. 

Ok, ska kolla om jag kan hitta Esbilac, just in case. Jag köpte en vanlig ersättning för bebisar igår, för jag visste inte riktigt vad som skulle vara bäst. Jag har sett så mycket olika förslag (när jag sökt information) allt från ersättning för katt, ersättning för människa, getmjölk osv…(så blev lite förvirrad.). Tyckte det lät lite halvlogiskt med ersättning för människa i och med att råttor precis som människor (förutom jag då eftersom jag är vegan, haha) är omnivorer och därmed bör ha lite liknande näringsbehov (om än i betydligt mindre skala😉).  

Det är så jag tänkt också, alltså att det bästa såklart är om hon själv klarar av att ta hand om sina små men vill vara förberedd OM det skulle behövas. När jag läste att det eventuellt (skeptisk, men vad finns att förlora) kan öka mjölkproduktionen om hon själv får dricka lite ersättning så tänkte jag…det lär ju inte skada och då (om det fungerar) slipper jag förhoppningsvis stödmata ungarna. Allt för att hon själv ska kunna göra detta utan min inblandning.

Chinesecrestedlover
2020-02-26 02:22
#22

Dagens kontroll: Fortfarande sju ungar 🥵 Varma, låg i en hög i boet och hade alla mjölkband. De har vuxit och börjar få lite "färg". 

En av de små är dock väldigt liten fortfarande. Den är mindre än alla andra, svårt att få med skillnaden ordentligt på bild, men ser nära på hälften så stor/rund ut som de övriga ungarna i verkligheten. Verkar dock frisk och har även den mjölkband som de andra. 

De är så söta och börjar bli mer rörliga…så snart får nog Big Momma fullt sjå att hålla de på plats😃 Otroligt sorgligt med de som dog, men jag är väldigt lättad att se att de kvarvarande verkar må bra. 

Tillbaka i boet efter kollen. Vissa försökte smita och fick flyttas tillbaka direkt. Snart får nog Big Momma kämpa med de små busungarna för att de ska hålla sig på plats, haha <3

Minstingen med ett "normalstort" syskon <3

Minstingen med ett "normalstort" syskon <3

En av raringarna <3

Chinesecrestedlover
2020-02-27 01:49
#23

Dagens koll: Fortfarande sju ungar. Alla har mjölkband och är varma och alla ser pigga och friska ut. Det är fortfarande en som är väldigt liten som jag beskrev i gårdagens inlägg (#22) men även den ser ut att må bra och få i sig mat. 

Big Momma väntar i den andra buren på att jag ska kolla till hennes bebisar…

De små "korvarna" i boet <3

En jättegullig tjockis <3

Lillskrutten med "normalstort" syskon <3

Hela högen kontrollerad och klar <3

Ghostling
2020-02-27 16:46
#24

Ska du behålla alla? Var finns dem annars?

Chinesecrestedlover
2020-02-27 18:01
#25

#24 Ja, jag kommer behålla alla.

Chinesecrestedlover
2020-02-28 03:57
#26

Dagens koll: Alla mår fortfarande bra. Även den lilla. Mamma Big Momma gör ett bra jobb. 

I boet innan enskild kontroll <3

En sötnos <3

"Lill skrutten" <3

"Lill skrutten" och ett "normalstort" syskon <3

Tillbaka i boet efter kollen <3

Chinesecrestedlover
2020-02-29 05:13
#27

Koll igen: Alla mår bra, är varma, pigga och kryper runt och har tjocka fina magar, även "lillskrutten". 

Big Momma äter lite färskfoder efter jag kollat att hennes små mår bra. <3

"Korvarna" i boet innan koll individuellt…fick leta lite denna gång, de börjat bli mer rörliga (men Big Momma gör ett bra jobb så de är på ungefär samma plats) <3

Sötnosar kollade och klara att läggas tillbaka i boet <3

En gullplutt <3

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-03-01 01:43
#28

Koll: Alla mår bra och vissa äter nästan oförskämt bra (runda små "korvar"). Även "lillskrutten" mår bra. 

Alla sju gullungar i boet innan kollen <3

En sötnos <3

"Lillskrutten" och "normalstort" (och runt) syskon <3

Alwyn
2020-03-02 17:30
#29

Så skönt att det går bra! 🥰

Chinesecrestedlover
2020-03-09 11:41
#30

#29 Ja 😃 blev orolig när de två små dog i början där…men allt har gått kanon efter det. 

Dags för uppdatering här, har så klart kollat de och fotat som vanligt men inte orkat lägga upp här…men nu så. 

Lite bildbomb från den senaste veckan, mycket har hänt😍:

En hög med bebisar <3

Sötnosar <3

Gullunge <3

Öppna ögon! <3

Öppna ögon! <3

Bebisar i boet <3

Två sötisar <3

Alla sötsvansar i en kartong <3 Någon som vågar sig på att gissa färg?

Två sötnosar i min hand <3

Två gullungar <3

Gullungar boet <3

Bebisarna har delat upp sig i två "högar" i boet <3

Big Momma med bebisar i boet <3

En bebis på väg ut ur boet <3

En gullunge som undersöker utanför det trygga boet <3

Två söta bebisar som smakar färskmat <3

En urgullig bebis på upptäcktsfärd som äter lite färskmat <3

Big Momma med sina småttingar i boet <3

Alwyn
2020-03-09 13:22
#31

Men gud 🥰

Chinesecrestedlover
2020-03-09 17:05
#32

#31 Ja, men eller hur😃 så galet söta 😍och de förvånade mig "en aning" genom att plötsligt ha päls, det räknade jag inte riktigt med, inte med tanke på föräldrarna men de kanske tappar den sen eller nåt? Eller kan två nakna få pälsade ungar? 🤔

Alwyn
2020-03-10 06:04
#33

Ja det beror på vilken nakengen det är. Men om de är Rex behöver de inte tappa den. Jag föreslår att du läser allt du kan hitta om de olika nakengenerna för de är förknippade m olika hälsoeffekter, och kan behöva anpassad föda mm. Hoppas de får leva länge och må bra 🥰

Chinesecrestedlover
2020-03-10 11:09
#34

#33 Aha! Ok, kanske att de är rex inblandat då för de är ju lite "lockiga" eller alltså deras päls ser inte ut som andra "normala" råttors i alla fall. Ska göra det…vore ju lättare om man kunde komma på vilken gen/vilka gener som är inblandade så att jag vet vad jag har att vänta. 

Ja, hoppas verkligen mina små sötnosar får leva friska och långa liv trots att de inte precis var en planerad parning och jag inte har en aning om föräldrarnas bakgrund osv. 

Jösses vad man fäster sig vid såna här små. När jag såg en vandra ut ur boet för att smaka lite färskmat första gången höll jag på att smälla av, så galet gullig, en pytteliten stapplande bebis som undersöker världen utanför tryggheten med mamma i boet❤️

Big Momma verkar ta det hela med ro och sköter bra om sina små, ofta ligger hon på kartongen (huset) och sover; antar att hon behöver ta en paus från alla sina bebisar ibland😃.

Annons:
Alwyn
2020-03-10 20:38
#35

#34 jag hade en mus som gjorde likadant, låg på boet och vilade sig från kullen. Gulligt 😊

Chinesecrestedlover
2020-03-17 02:44
#36

#35…nu är hennes fridfulla hus inte så fridfullt längre, haha. Ungarna tar sig enkelt upp på kartongen nu och är typ. överallt 😃

När ska jag sära på dessa sötnosar och sätta ihop gossarna med pappa Malcolm? Är det exakt på dagen som gäller och är det 4 eller 4,5 eller 5 veckor som gäller? Vill under inga omständigheter riskera att det blir fler…det räcker såhär ett tag, tack😉 "Bollar" börjar bli synliga så…känns som det börjar bli dags, trots att de känns så små…tycker lite synd om gossarna som måste lämna mamma…men vill ju inte ha flera som sagt… 

De föddes någon gång under kvällen 21/2, allt var klart då jag upptäckte det (runt 3 tiden den 22:a, nattuggla här…så ja) och alla små "korvar" var redan födda då…men hade inte hört någonting tidigare under dagen/eftermiddagen så bör ha skett under kvällen. Datum då jag bör sära på hanar och honor?  

Chinesecrestedlover
2020-03-19 03:53
#37

"Big Momma" får inte längre vara ifred ovanpå sitt hus <3

Chinesecrestedlover
2020-03-19 03:53
#38

Hane

Chinesecrestedlover
2020-03-19 03:54
#39

Hona

Chinesecrestedlover
2020-03-19 03:56
#40

Hona

Chinesecrestedlover
2020-03-19 03:57
#41

Hane

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-03-19 03:58
#42

Hane

Chinesecrestedlover
2020-03-19 03:59
#43

Hona

Chinesecrestedlover
2020-03-19 04:00
#44

Hane

Chinesecrestedlover
2020-03-19 04:03
#45

Middag :-)

Chinesecrestedlover
2020-03-27 13:42
#46

Pojkarna har flyttat ihop med pappa Malcolm nu och hittills går det bra.

Upp till toppen
Annons: