Annons:
Etikettavel
Läst 624 ggr
Aviendah87
2/3/20, 11:37 PM

Sälja till zoobutiker

Är det vanligt att uppfödare här i Sverige säljer ungar till zoobutiker?

Annons:
ks.gerbil
2/4/20, 8:11 AM
#1

Ingen seriös uppfödare säljer till djurbutiken då de inte kan hålla koll på var ungarna hamnar, om de blir sjuka osv Men tyvärr vet jag inte svaret på just din fråga om hur många "uppfödare" som gör det.

Gerbil-hemsidan hittar du R

Aviendah87
2/4/20, 8:10 PM
#2

Nej jag trodde jag hade jag hade hittat en seriös uppfödare men sen visade det sig att dom säljer till zoobutiker och annat knepigt så tackade nej. Blev bara lite ställd och undrade hur vanligt det är då jag är ny i rått världen.

Sebro
2/6/20, 10:33 AM
#3

Det lär ju vara vanligt för det är väl så Zoo-butiker får sina råttor. 

Obs bara ett antagande - en killgissning ;)

Maleficum
2/7/20, 12:28 AM
#4

#3 Tyvärr kommer många av djuren i djuraffärer från grossister som i sin tur får djur från ställen som kör massuppfödning, inte alltid under de bästa förhållandena heller och många gånger från andra länder än Sverige.

Fick tex överta ett par kanariefåglar (som använts vid filminspelning) som köpts i djuraffär och dem lyckades jag spåra till Nederländerna (med hjälp av ring) och en av dem hade nummer 153 (eller liknande) vilket innebär att uppfödaren fött upp minst så många ungar det året (högst troligen fler än så). Och om det så ändå är uppfödare som föder upp för utställning och liknande är det knappast de bästa (och friskaste) djuren de säljer iväg till djuraffärer. (En av de tre kanariefåglar jag fick dog tyvärr och alla tre var sjuka när de kom hem till mig).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: