Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 583 ggr
celineamelia
2020-02-02 20:42

Mat till råttor

Hej,  så jag har funderat över att skaffa råttor och har fått fram mycket bra information som stämmer överens med det mesta man läser på nätet. Men ett svårt ämne är mat. På vissa sidor står det att man ska ha mycket pellets och lite färskfoder, vissa säger man behöver ungefär 50/50, på andra sidor står det lite pellets och mycket färskfoder, sedan är det lite delat på vilka grönsaker och frukter som faktiskt går att ge till sina råttor. Är bara helt lost över detta och hade gärna uppskattat som hjälp samt lite tips på hur mycket pellets / färskfoder en råtta ska ha om dagen.

Annons:
Honestyisdead
2020-02-02 21:03
#1

Inga pellets. Bäst är att blanda egen mat hemma. Du hittar recept bland artiklarna.

zickan
2020-02-02 21:08
#4

Torrfoder skall alltid stå framme. Så det behöver man inte mäta på hur mycket de skall ha. Färskmat bör man inte ge för mycket av så de inte äter torrfodret. Torrfodret bör innehålla all näring de behöver få i sig. Och tugga på hård mat hjälper hålla tänderna i chack, även om de nu kan slipa dom själva mot varandra. Så hjälper även Torrfoder att bränna lite energi på att äta, stimulerande tugga på hård mat mot mjuk mat. Samt att mjuk mat kan de äta fortare och där med även mer. Med större risk gå upp i ohälsosam  vikt. 

Alla tycker olika. Jag ger växande råttor upp mot ungefär tonåren. Där runt halvårs ålder. Lite mer färskmat. Samma med gamla råttor brukar jag stoppa till mer färskfoder, låta smaka mer på min mat utanför buren mm. Gamla råttor kan ha svårare ta upp näring i fodret och ta längre tid på sig att äta Torrfoder. Där kan man stoppa till mer lite extra gott. 
Normal vuxen råtta ger jag bara färskmat nån gång i veckan. Varje dag skulle  många av mina bli överviktiga feta bollar. Låta dom slicka lite varje dag på tallrik av det jag ätit kan jag gå med på. Men inte ge dom så de kan äta sig mätta på färskfoder. Så de inte äter torrfodret. De äter givetvis det godaste först och inte alltid det nyttiga de kanske behöver äta. Blir lite enformigt om man inte kan ge jätte stor variation av färskfoder varje gång man ger det. 
Sedan bör varje ägare även utgå efter sina råttor. Hur de är i hullet. Hur aktiva de är varje dag.  Deras allmänhälsa överlag. 

Med fetma och övervikt har du ökad risk för tumörer, hjärtfel, trycksår på tassar osv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ks.gerbil
2020-02-03 08:47
#5

Man behöver inte blanda själv om man verkligen inte vill, det är svårt, dyrt och tidskrävande. Bra färdiga blandningar finns på ratratios och råttkalas på Zooplus är också rätt bra foder.

Gerbil-hemsidan hittar du R

Honestyisdead
2020-02-03 10:40
#6

Är varken svårt, dyrt eller tidskrävande enligt mig. Man hittar bra recept och köper stora förpackningar, blandar ihop och förvarar i tättslutande passande förvaringsburk. Billigare än färdig blandning.

Annons:
ks.gerbil
2020-02-03 14:48
#7

Är man ny råttägare kanske man tycker lite annorlunda och chansen att det nte blir bra är större. Det första man borde göra är kanske inte att försöka göra egen blandning när det finns bra färdiga alternativ.

glömde länkarna i min övre kommentar

https://ratrations.co.uk/rat-mixtures

denna är 36 kr/kg:

https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/jr_farm/rattor/343085

Gerbil-hemsidan hittar du R

celineamelia
2020-02-10 13:19
#8

Hur länge brukar en JR Rått-kalas räcka för en råtta? (vet att man ska ha fler råttor, vill bara veta hur mycket det kommer att kosta per månad ungefär) :)

ks.gerbil
2020-02-10 15:38
#9

Om man räknar utefter den stora påsen och 17g per råtta så skulle den räcka i nästan 1 år (294 dagar), säg att man köper två råttor och att man får lite spill så typ, 4 månader så det skulle kosta 45kr i månaden för en väldigt varierad och naturlig kost. Menar inte att Hera har fel med att man kan göra eget men att försöka hitta bra ingredienser för en balanserad kost till tillräckligt lågt pris att man får ner det till 45 kr i månaden… Det tar tid och jag skulle själv inte ha en aning om vart jag skulle börja leta. Har man inte den tiden tycker jag att det funkar väldigt bra med den maten.

Gerbil-hemsidan hittar du R

Alvirpo
2020-02-10 15:39
#10

#8 Har haft mina 3 tjejer i typ 2 månader nu och har minst halva påsen kvar. Så för en råtta lär det ju räcka i evigheter känns det som!

Upp till toppen
Annons: