Annons:
Etikettavel
Läst 751 ggr
Novelia
2020-01-29 14:13

Vart är alla uppfödare?

Det verkar vara väldigt svårt att hitta uppfödare idag. Vart har alla tagit vägen? Finns det någon uppfödare runt stockholm/uppland området? Jag ska inte skaffa råttor nu, men en vän som nyss förlorat en av sina råttor hade det väldigt omständigt med att hitta en uppfödare när hon skulle skaffa en ny kompis till sin. Och då slog det mig att det för några år sedan fanns många uppfödare. Har de flesta lagt ner eller är det vi som inte tittar på rätt ställe?

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
Snuttisen79
2020-01-29 20:33
#1

Det är nog sämre med aktiva uppfödare nu. Jag bor i Kalmar län men måste ta mig ända till Lund för att köpa råttor. Finns inte en enda i Kalmar för tillfället. Det är synd. Risken blir större att affärer börjar sälja igen för att fylla en efterfrågan. Det är ju bättre med riktiga uppfödare. Hoppas att det inte försvinner fler.

ks.gerbil
2020-01-30 08:39
#2

Japp jag håller med, finns enstaka men många är inte särskilt aktiva längre. Jag vet faktiskt inte vad detta beror på :/ tycker dock absolut att det behöver vänta med tanke på att djuraffärerna skulle kunna börja sälja igen :(

Gerbil-hemsidan hittar du R

ks.gerbil
2020-01-30 08:40
#3
ks.gerbil
2020-01-30 08:40
#4
zickan
2020-02-01 13:29
#5

Det har överlag blivit mindre vettiga uppfödare. Men även tvivelaktiga, grossister, ormmats uppfödare verkar ha minskat. En del har bara haft för mycket otur med sina djur och aveln att de inte orkat längre. Strul i privatliv och några har valt lägga ner för att andra lagt sig i för mycket och huggit i ryggen. 
Men det har även dykt upp nån gammal uppfödare som tagit upp avel igen. Och nya verkar komma men inte lika rasande fart som det var för ett par år sedan. 
Så antalet födda kullar verkar ha minskat. Även antalet födda bebisar per kull verkar gå upp och ner. Vilket märks att det blivit mindre råttor där ute sista åren. 

Vilket i sin tur leder åter till det bekymmer vi alltid haft. Att om det inte finns uppfödare som har bebisar och det blir väldigt svårt att få tag på råttor. Så vänder sig fler till zoo butiker och grossister. 
Jag hoppas vi får se fler uppfödare på råttor i Sverige snart. Och att dessa inte huggs ner på en gång utan får stöd att växa och bli bättre.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2020-02-01 13:36
#6

Var man vill ta råttor ifrån och vad man vill stödja är upp till var och en. 

Det jag kan komma på just nu i dessa områden och säkert missat nån isf ursäkta till den uppfödaren. Är en tjej som hållit på lite till och från i Uppsala. Inte sett nån annons från henne på ett tag och jag kan inte komma på vad det var hennes uppfödning kallades. 

I Stockholm tror jag ännu kortnos håller till, men osäker hur det ser ut med kullar,. Kattvikens, tror jag är aktiv. Samma som lyckans.Katoz har flyttat till dalarna(om jag säger rätt). Verra brukar kunna lämna i sthlm men annars strängnäs. Gammal räv har dykt upp igen och verkar börja om med avel, Phoenix. 

Jag finns i Västerås,. Och har haft färre kullar samt färre födda sista året. Haft för lite tid, för mycket strul och inte haft lika många bra djur jag tyckt passat för avel.  

Bluewhiteangels är i Örebro men brukar ibland ha transport mot Västerås. Inte så långt från uppland och sthlm. 

Sassko tror jag ännu är aktiv. För mig Eskilstuna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Upp till toppen
Annons: