Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 490 ggr
Snuttisen79
2020-01-26 16:13

Rengöring av råtta och bur

Hej

Jag har lite funderingar på vad man skulle kunna använda för att rengöra buren och inredningen med. Skulle det kunna fungera med galltvål? Har för mig om att den inte luktar så skarpt och är naturlig. Och sen undrar jag om man tvättar råttan med bara vatten eller om det finns specialshampon till dom?

Annons:
kokobellen
2020-01-27 08:10
#1

Jag tvättar mindre inredning som tex sputniks med baby våtservetter. Men tex hyllor så tar jag disktvål och en svamp och gnuggar, Sen sköljer jag igenom noga. Buren har jag inte riktigt rengjort. Egentligen så ska man inte bada råttor, man kan bada dem varannan månad skulle jag säga. Jag använder hundschampo som vi redan har hemma sen tidigare och sköljer sedan igenom noga. Kram

ks.gerbil
2020-01-27 08:13
#2

Man kan blanda en del vit vinäger och en del vatten, det räcker för att rengöra och desinfektera :) Råttorna behöver inte tvättas om det inte är så att de typ är insmörjade i bajs eller nåt. De tvättar sigsjälva dagligen och gillar inte vatten särskilt (förutom enstaka individer).

Gerbil-hemsidan hittar du R

zickan
2020-02-01 14:07
#3

Torkar jag av buren när råttorna är i buren eller skall in i buren kort efter. Så kör jag mest varmvatten och lite gulsåpa. Tar jag ut dom  och kan våttorka av allt ordentligt som lufttorka så kör jag lite starkare medel. Speciellt när jag kör in hela rs 95 buren i badrummet och spolar den. Så kör jag diskmedel, såpa, köksrent osv beroende på vad som står hemma, Ibland väljer jag även spraya buren med virkon eller decificeringsmedel. Låta stå en stund innan jag spolar av hela ordentligt. 

Gör samma med plast och keramiksaker. Eller kör i diskmaskinen. Trä saker kan jag ta i diskmaskin men mer försiktig med starka medel ifall det skulle sjunka in i materialet på helt annat sätt. Men trä saker jag har under längre tid försöker jag ändå decificera nån gång.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: