Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 636 ggr
Haralddd
2020-01-19 16:24

Att tämja råttor

För en vecka sedan skaffade vi råttor. Då var dom 8 veckor. Vi har matat dem ur handen utan att de har varit rädda och de har haft en stor bur med mycket att gömma sig i och klättra på. Men nu har min pappa läst att innan dom är helt tama ska man ha dom i en bur med väldigt lite inredning och ta upp dem då och då för att de ska bli tama. Nu har deras bur bara några pinnar, en bajsskål och en hängmatta i buren. För det mesta ligger dom ihopkrupna i ett hörn men ibland klättrar dom på burgallret för att dom är rastlösa. Jag tycker väldigt synd om dem. Är det här rätt sätt att tämja dom på eller ska dom få tillbaka den gamla buren?

Annons:
ks.gerbil
2020-01-19 21:32
#1

Nej det kommer inte hjälpa. Ge dem den gamla buren, det är viktigt att de får grejer att göra i buren. Hur tom buren ser ut har ingen positiv påverkan på hur snabbt man tämjer en råtta. Tänk själv att bo i ett hus där det enda som fanns va en säng, en toa och en stol liksom. Det kan till och med göra det värre för de kommer bli rastlösa och irriterade vilket kan göra dem mer bitiga. Det tar tid att göra dem tama, det finns en artikel här på sajten om hur man tämjer råttor och hur du började är helt rätt. Man får låta dem långsamt vänja sig vid händerna och till slut lovar jag att det inte kommer vara några problem att plocka upp dem. Råttor är nyfikna och sociala djur.

Gerbil-hemsidan hittar du R

Sebro
2020-01-20 09:29
#2

Det handlar mer om kanske inte ha massor gömställen och grottor till dem första tiden. Fortfarande minst var sin sovplats. Lite mer öppen planlösning så att säga, så är det lättare för er att komma in med hand med nån godis och få dem intresserade och vänja dem vi er.

Men för all del, fyll på med massor av leksaker och roliga grejer så det inte blir uttråkade, det vinner ingen på.  Uttråkade råttor kan dessutom börja gnaga på allt och inget.

Sebro
2020-02-06 10:34
#3

Hur går det Haralddd?

Upp till toppen
Annons: