Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 583 ggr
Hanna00Lalla
2020-01-08 15:46

Avföring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har någon råtta som bajsar vanligt, men att det är vit. Är det något mat som orsakar det? Stress? Eller kan det vara nån sjukdom? Saknar de något i kosten? Jag vet inte vilken av mina råttor det är då jag har sju stycken 😅 Finns det nått sätt att ta reda på vem det är utan att separera dem eller är det som gäller? Som sagt avföringen är fast och inte lös, men vit. Alla äter, dricker och springer och leker som vanligt.

Annons:
ks.gerbil
2020-01-09 10:16
#1

De grejerna jag kan komma att tänka på är: äter de på spånet/toapappret el.dyl.? Hur ser kalcium nivåerna ut i maten? Är dem väldigt höga? Har de fått äta något inom senaste dygnen som magen blev upprörd över så de inte smälte maten ordentligt?

Gerbil-hemsidan hittar du R

Hanna00Lalla
2020-01-10 00:47
#2

Det är just det jag inte vet, jag har gett alla samma mat men inte alla bajsar det vita. Sedan har det gått flera dagar som det händer. Det ända jag kan tänka mig är att jag har gett dem hela nötter med skal (valnötter), det är det ända som har ändras i deras kost. Jag har inte sett de äta spånet, dock gillar de att leka med papper. Kanske ska ta bort det och se. Tänker att eftersom de inte ser dåliga ut, att jag ska vänta och se om det ändrar sig eller hållet i sig.

ks.gerbil
2020-01-10 11:31
#3

Är det borta nu eller fortsätter han/hon att bajsa vitt? Att prova ta bort pappret i en dag och se om det ändras tror jag är en bra början. Om det skulle vara så att det inte förändras måste det vara något med matsmältningen, då hade jag tagit kontakt med veterinär.

Gerbil-hemsidan hittar du R

Upp till toppen
Annons: