Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 911 ggr
ks.gerbil
1/7/20, 4:51 PM

Finns det en gräns uppåt?

Jag sitter och kollar på burar och hittade en som är 462 liter. Jag väntar på två råtttjejer, är det för stort? Jag vet att det är en lite konstig fråga men känns bra att vara på säkra sidan ändå. Jag har länge haft gerbiler och då brukar man säga att 300 L är lite av en övre gräns för då kan dem börja försöka skapa egna revir och bråka om utrymmet.  Jag hittar en annan bur för ungefär halva det priset jag hittar denna men då ligger volymen på 145 som jag skulle personligen tycka låter som lite litet, eller har jag fel? Åsikter och tankar välkomna!

Gerbil-hemsidan hittar du R

Annons:
Cecilia.S
1/7/20, 4:55 PM
#1

Hur är buren utformad? Längre eller högre? Jag har inte alltför mycket kunskaper kring just råttor och vet inte hur dom skulle bete sig, men vet om att högre men smalare burar fungerar alldeles perfekt trots stor volym. Om de däremot är långa men låga kan jag tänka mig att problem kan uppstå.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

ks.gerbil
1/7/20, 5:03 PM
#2

#1 den är 100 x 55 x 84 medans den mindre är 58 x 38 x 65 båda är gallerburar med en relativt djup plastbotten. Höga burar båda två.

Gerbil-hemsidan hittar du R

Alwyn
1/7/20, 6:58 PM
#3

Nej det finns ingen övre gräns. Många har dem till och med frigående. Varför mäter du i liter? Är det en plastbur/glasbur?

ks.gerbil
1/7/20, 7:10 PM
#4

#3 Nej det är gallerbur, 1,5 cm galleravstånd med en sån vanlig plastbotten som jag skrev precis ovanför. Jag skrev i liter för det är så jag är van att skriva burmått, visste inte att det va ovanligt när man pratar råttor. Måtten i cm står också precis ovanför om du är nyfiken :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

ks.gerbil
1/7/20, 7:12 PM
#5

#3 Tack för svaret då vet jag att jag kan köpa den stora!

Gerbil-hemsidan hittar du R

Mymlan&Vifs
1/8/20, 8:24 AM
#6

#2 Den mindre buren du beskriver är i min mening för liten för 2 råttor. Råttor som växer upp ihop delar på revir så det finns ingen riktig övre gräns. Råttorna samsas genom att etablera en rangordning. Mer eller mindre så är det den råttan som är bäst på att brottas som har högst rang i flocken. När man sedan introducerar nya råttor till flocken så finns det en process för att vänja råttorna vid varandra och för att få de nya råttorna att bli accepterade i flocken.

Annons:
ks.gerbil
1/8/20, 9:48 AM
#7

#6 Tack för svar. Jag hittade en hög gallerbur, den är en sammansättning av två burar, den ena är 47x82x66 och den andra är 32x48x44 så ihop blir buren 110cm hög, tror jag kör på den! Mindre än största jag nämnt ovan men den känns fortfarande rymlig nog tror jag? Bor i en etta så när jag är hemma kommer jag många gånger kunna öppna buren och låta dem gå fritt i hela lägenheten (råttsäkrad och under uppsyn såklart).

Bebisarna jag ska köpa är från samma kull :)

Gerbil-hemsidan hittar du R

Upp till toppen
Annons: