Annons:
Etikettråtthjälpen
Läst 761 ggr
Danael
2019-12-25 14:06

Avlivnings ångest

Hejsan!

Jag har en gammal råtta som har  en godartad knöl i mer än ett halv år nu. Men hon är pigg och livlig och det ser inte ut som hon har besvär med den. För två dagar sen när jag tog ut henne så hoppa hon upp i mitt knä och började tvätta mina fingrar och helt plötsligt så bet hon mig. Och det var inte bara ett bet hon bet mig om och om igen och vägrade släppa mig, men till slut fick jag loss henne efter några sekunder. Hon bet igenom hela fingret och vi behövde åka till doktorn.  Det konstiga är att jag har haft henne i över två år och hon har aldrig gjort något liknande, hon har alltid varit snäll och bits knappast alls. Min mamma tycker hon har blivit konstig på sista tiden och jag litar inte på henne mina föräldrar och jag diskuterar om man behöver avliva henne. Det känns ju fel att ha ett djur man inte kan lita på och är lite rädd för.

Vill gärna veta vad ni skulle göra i mitt läge.

Annons:
monsi
2019-12-25 17:36
#1

En klok vän sade en gång att den dagen man börjar fundera på avlivning så är det dax. Din vän har visat klart och tydligt att hon inte mår bra. Beklagar 😢

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Danael
2019-12-27 12:34
#2

Tack. Det är ett jobbigt beslut men det måste nog göras.

zickan
2019-12-27 20:24
#3

Ett snällt gammalt djur som plötsligt får oförklarlig humör ändring. Och som kan ledas åter till att ha ont. Med risk ha mer knölar inne i kroppen man inte ser. Bör uppsöka veterinär kontroll eller tyvärr göra som du gör. Ta beslutet att låta somna in. Alltid lika svårt besluta över liv och död. Om man gör rätt eller fel. I slutändan är det mer vi ägare som lider av att djuren avlivas. Men i din situation kan det va sista snälla sak du kan ge din tjej. Att hjälpa henne över regnbågsbron. Men igen här inne är veterinär som kan ge den bästa faktan på om hon har ont och därför biter. Det kan va en trolig orsak sett på ålder, tidigare lugna beteende och numer knöl som med stor risk har spridit sig inne i kroppen. Oftast känner man som ägare sina djur och vill dom det bästa. Har du på känn att det kan va något på gång. Är det troligen risk att du har rätt som känner henne.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: