Annons:
Etikettannonsering
Läst 893 ggr
Alvirpo
11/13/19, 10:46 PM

Råttuppfödare Dalarna/Uppsala

Hej! 

Någon som föder upp eller vet någon som föder upp råttor, antingen i Dalarna runt Siljan, eller i typ centrala Uppsala? Eller som kan leverera till något av ställena?

Kan bara ta mig runt med buss eller cykel i Uppsala, därför gärna centralt, eller någon som kan komma in i stan, vill inte gärna resa långt på buss med små råttungar 🙂 I Dalarna har jag bil, så lite varstans funkar.

Söker 2-3 st honungar. Färg eller så spelar ingen roll, vill bara ha trevliga och friska sällskapsråttor!

Annons:
[134643]
11/14/19, 9:32 AM
#1

Det är inga problem att åka kommunalt med små råttor :) Jag bor själv i Uppsala och har köpt råttor av Zickan i Västerås. Är inga problem att åka kommunalt där emellan!

Alvirpo
11/14/19, 8:10 PM
#2

#1 Tack! Jo jag vet att det går att åka kommunalt, tänkte mest att det kanske var dumt med nya små råttungar eller något. Men då kanske jag kan tänka om angående det. 

Tyvärr inte hittat någon i rätt ände av landet som har någon aktuell kull så vi får se hur det blir, längtar ihjäl mig och har inte ens något pågång 🤐

Ingen som vet någon uppfödare med kull typ nu/snart som kan leverera till någonstans i mellansverige?

Corlay
12/4/19, 6:26 PM
#3

Det enda problemet jag ser med att resa kommunalt med sina råttor är väder. Nu när det är vinter tillkommer minusgrader och vind. Det antagligen svårt att hålla råttorna helt skyddade från detta, framförallt temperaturen. Ska du då promenera mellan hållplatser, vänta utomhus för transport, kanske inte det är att föredra precis? Eller promenera/cykla längre sträckor…  Eller tänker jag fel :o

zickan
12/4/19, 6:56 PM
#4

Köpt råttor i f8nland, tyskland, danmark, tjeckien, norge osv. Längre resor. Se till så uopfödaren inte släpper dom för tidigt. Bör ha bra vikt helst mot 100 gram o över vid lämgre resor. Planera o inreda bur efter årstid. Eller söka transporthjälp.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[134643]
12/6/19, 4:35 PM
#5

#3 Jag har inte haft problem med det heller. Har haft transportbur med mycket filtar och virat in den i en hel filt och sen lagt ner både transportbur och filt i en sportbag. Lämnar lite öppet så att frisk luft kommer in och tar upp transportburen när man sitter på tåget/bussen. Har väntat på bussar och tåg i typ en halvtimme i -10 och det var tokvarmt i transporten när jag tog upp den. De alstrar väldigt mycket värme de små djuren. Ska man vara ute mycket längre i mycket kallare temperaturer kan man även stoppa ner varmvattenflaskor i väskan ☺️

Alvirpo
12/7/19, 9:42 AM
#6

Hämtar hem 3 små tjejer om en vecka 😍 Då är dom 6 veckor. Kommer möta uppfödaren i Stockholm, så resan därifrån till Uppsala är väl inte så värst lång. Ska vara ca 2-3 plus den dagen jag hämtar dom, så kylan borde väl inte vara något större problem. Planerar iaf att göra lite som #5 beskrev, bädda med filtar, vira runt buren och ner i någon slags väska så att de är väl skyddade ändå. Kommer bara vara ute i kylan medan vi väntar på tåget hem till Uppsala, och en kort stund efter vi klivit av och ska på en buss hem. Sedan är det en väldigt kort promenad till lägenheten.

Annons:
Troberg
12/18/19, 10:48 AM
#7

Tips för värme:

Lägg ner en handduk i transportburen, så att de kan gosa ner sig. Det känns lite tryggare för dem också.

Behövs det extra värme, så är kemiska handvärmare bra: https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/accessoarer/accessoarer/handskar-och-vantar/handvarmare-959123/

Lägg dem i en plåtburk (Fishermans Friend finns ibland i lagom stora plåtburkar), så kommer inte råttorna åt att gnaga på dem, och det blir ett lite värmeelement som varar i en halvtimme. Ladda upp den igen genom att koka den i vatten.

monsi
12/19/19, 8:31 PM
#8

Brukar ha mina innan för kläderna. Men annars en transportbur full med rivet tidningspapper, i en väska typ mjuk kylväska med en handduk eller filt runt buren. Glöm inte att inte täcka för luft hålen .

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

monsi
12/19/19, 8:32 PM
#9

Blommans råttor finns i Uppsala 🙂

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Upp till toppen
Annons: