Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 654 ggr
HamsterMarie
2019-11-01 17:56

Förändrat beteende, aggressiv

Hej!

En av mina hanar är ca 6 månader gammal och han har nyligen visat ett förändrat beteende. Han var alltid snäll och lugn innan detta. De senaste två veckorna har han bitit mig så att jag blöder två gånger. En av gångerna var det ett rätt djupt sår. Han nafsar så fort jag har handen nära, och efter några gånger så hugger han. Jag tycker även att hans balanssinne har försämrats. Han har börjat med konstiga beteenden. Han ålar sig fram på sidan och river i marken och har annorlunda beteenden som jag aldrig sett förut. Han biter i allt som finns framför honom som att han är frustrerad. Han har aldrig betett sig såhär förut. Jag litar inte på honom över huvud taget längre. Jag kan inte plocka upp honom eller klappa honom för då vänder han sig om och försöker bita.

 Har någon av er upplevt det här med era råttor och vad tycker ni jag ska göra? Själv tror jag att han är sjuk och jag funderar på om avlivning är ett alternativ i och med att han försämras och blir mer och mer aggressiv och för varje dag som går?

Annons:
Honestyisdead
2019-11-01 18:19
#1

En av mina råttor blev aggressiv v7d den åldern. Attackerade både mig och sin bror helt plötsligt. Uppfödaren trodde på för mycket hormoner eller hjärntumör och han avlivades, uppfödaren ordnade det.

cacsaw
2019-11-01 20:00
#2

Det är dominansbetenden som han uppvisar tror jag. Det funkar väldigt bra och ofta med kastrering. Så blir de sina vanliga jag igen! Avliving ska inte behövas! Prata med kunnig veterinär!

HamsterMarie
2019-11-01 20:45
#3

Tack för svaren. 

Det här är mina första råttor jag ägt. Vet att de kan visa dominansbeteenden men betyder det även att de attackerar mig? Trodde det mest skapade bråk mellan råttorna. 

Han är ganska trött nu, senaste dygnet. Inte lika livlig som vanligt. Han lägger sig på sidan och ser död ut, men har ögonen öppna. Hans sett att bete sig får mig att tänka att det är nått fel i hjärnan, hjärntumör eller liknande.

cacsaw
2019-11-01 21:12
#4

Okej, läste ditt inlägg en gång till och jag är nu 100% säker på att det är hormon problem! Alltså kastrering! Inte avlivning! Skulle det vara något mer än hormon problem så är det lättare att se efter kastration. Avlivning är alltså inget alternativ då hanråttor brukar vara helt återställda några veckor efter operationen! Men som sagt gå till råttkunnig veterinär och se till att han får sövas med gas under operationen! Hoppas det här hjälpte!

cacsaw
2019-11-01 23:00
#5

Hormonerna tär ofta på råttorna och ja det blir ofta väldig aggressiva mot människor när det gäller sådana här problem. Lättare att anta om jag sett video men tycker att det låter som hormoner. Deras beteende t.ex. balanssinnet och "ålandet" och "rivandet" i marken är väldigt typiskt för råttor som ska försöka hävda sig och markera. Men som sagt, boka in tid hos veterinär! Och så håller jag tummarna att allt går bra!

Upp till toppen
Annons: