Annons:
Etikettgenetik-utseende
Läst 576 ggr
swirling
2019-10-10 10:15

Nyfödda råttbebisar

Jag tog emot en omplaceringsråtta på enligt ägaren 5 månader. Hon såg ut att vara rex, men det är inte så tydligt då det mest är att morrhåren är lockiga samt ser hon lite fluffig ut i pälsen, inte lockig. 

Upptäckte ganska snabbt att hon var dräktig, ägaren har ingen bra förklaring till detta mer än tjuvparning då hennes barn haft råttorna (eller så visste hon och ville inte ha kvar råttan därför, men vad hon sa var att det var pga allergi), och i så fall är pappan också rex.

I förrgår födde hon 6 ungar, varav 5 har klarat sig. Hon är en duktig mamma trots sin unga ålder. 

Min undran nu är att om hon är rex så blir en del av ungarna dubbelrex? När kan man se vilka som är vanliga, rexade och dubbelrex? Jag har ingen erfarenhet av uppfödning (och hade inga planer på att bli uppfödare heller). Jag läser på så gott jag kan nu. Tar gärna emot tips.

Annons:
LouiseB02
2019-10-10 15:01
#1

Har inget svar på din fråga men hoppas det går bra för dig med ungarna! 😊

myismyname
2019-10-15 10:44
#2

Åh, tråkigt att hon blev tjuvparad men jättebra att du läser på nu för att kunna ta hand om mamma och bebisar på bästa sätt ❤️ Tveka inte att ställa frågor om det är något du undrar över.

Ja, om både mamman och pappan är rex så lär det dyka upp dubbelrex i kullen. Utslaget vid parning rex + rex ser ut som så att hälften "bör" bli vanlig rex, en fjärdedel dubbelrex och en fjärdedel släta.  Detta är bara vad korsningsscheman säger, men i verkligheten kan det bli helt andra proportioner. Redan när bebisarna är nyfödda kan du se på morrhåren vilka som är släta och vilka som är rex. De rexade bebisarna har lockiga och spretiga morrhår redan när de föds. Dubbelrexar har ofta extra lockiga morrhår och ögonfransar, men skulle tro att det är i stort sett omöjligt att se skillnad på dubbelrex och vanlig rex innan de har fått sin päls.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Upp till toppen
Annons: