Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 725 ggr
Helenaw87
2019-09-15 23:33

Svårt att andas trots behandling

Hej! Jag har 16 ungar som nu är 6 veckor gamla. Jag tog över dem när de var 4 veckor. Alla nyser så var hos veterinär som skrev ut vibranord till ungarna samt baytril till de vuxna. De vuxna är en enorm skillnad på nu och de nyser knappt men några av de små har istället försämrats och jag är så orolig. Vissa nyser bara mer men några riktigt rosslar. Känns inte som vibranorden hjälper på de små så ska ringa veterinär direkt imorgon och prata men tänkte se om någon här har något förslag eller vet något som kan hjälpa. Tydligen ger man inte baytril till djur som växer men om vibranord inte hjälper då?

"Fantasy abandoned by reason produces impossible monsters"

Annons:
monsi
2019-10-05 11:17
#1

Vad har du för bottenmatrial? Ge dem kamomilltea och blåbär att äta. Det höjer imunförsvar. Robbios tea har jag hört ska vara bra också. Sen behöver både vuxna och ungar en längre kur med medeciner än 7 dagar ,ca 14 dagar för att det inte sk komma tillbak.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

zickan
2019-10-07 17:08
#2

Oj vilken jobbig situation.  Glöm inte meddela detta till ev köpare senare bara. 
Så de är beredda på att det kan va problem med imunförsvaret. 

Mycket viktigt är tanken på vad de äter. De behöver boosta på sina immnförsvar. Men även mamman behöver bättre. Hon brukar kunna ge bebisarna lite skydd första tiden via mjölken. Men kan hon inte detta kan det va strul med hennes eget imunförsvar också. Eller har du fått in ett virus. Väldigt bra att behålla bebisarna tills de är runt 8-10 veckor.
Råttungarnas immunförsvar är inte fullt utvecklat innan 6 veckors ålder. Och minsta karantän man bör hålla är 14 dagar. Om de är helt friska under denna tiden är det troligen lugnt. Men informera nya ägare så de har lite halvkarantän i eget hem eller möjlighet att själva välja.  Men väldigt bra om du håller dom hemma ytterligare minst 14 dagar efter de är helt friska. 
Men även för bebisars skull i nytt hem så har alla hem egen bakteriekultur. Har de försämrat försvar kan en normal bakterieknock sätta igång nysning och rossel. 
 Nu var de även flyttade till ny miljö rätt nyligen. Det kan skapa en del stress, ny bakteriekultur. Sånt kan som sagt sätta igång nysningar. Även för djur som inte är sjuka.  Flesta brukar kunna ta sånt själva utan stöd av mediciner. 
Hoppas dina med lugnar sig snart och deras kroppar tar upp kriget så de inte behöver medicineras en massa. Kan bli lite negativa effekter att medicinera unga djur. 
Inget konstigt om de kommer växa sämre, kanske få mer problem med immunförsvaret som äldre. 

Men boosta på med massa nyttig mat som har gott om vitaminer och mineraler. Gärna kost med en hel del antioxidanter. Typ ha frysta/färska blåbär i gröten mm. 
Går att köpa vitaminer i pulver/vätskeform man kan ha i vattnet. 
Jag älskar enchinagard brustabletter eller på flaska i vattnet. Det kan även friska råttor dricka. Jag kör dos som står på för människa.  
Även ört te, eler te som inte innehåller tein/koffein. Gärna med honung. Kan stödja en hel del och honung är rätt nyttigt. Bara lite sött så inte stora mängder ofta. 

Men som nämnt ovan. Gå igenom inredningen. Har du strö som kan irritera. Ifall kutterspån är det en stor risk att va boven i dramat. Har du en mer instängd bur. Typ stor duna. Så kan det va för dålig ventilation. 

 Vad tvättar du du ev tyger med. Kan det va sköljmedel eller haft för mycket tvättmedel. Parfymer i hemmet som stör?
En redan upprörd slemhinna kan bli mer känslig och störande av kringliggande lukter, dålig luft.  Även drag. 

Och just nu har vi iaf väldigt torr luft ute. Jag måste duscha fåglar oftare. Irriterar själv i halsen av torrhet. 
Ha med hela familjen in på toaletten när ni i familjen badar/duschar. Och låt dom få sitta med där det ångar. Mycket skönt för irriterad luftväg.  En del har även valt skaffa luftfuktare i hem som har mer torr miljö.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2019-10-07 17:16
#3

Som sagt. Man vill helst inte medicinera dräktiga, digivande äldre och för unga.  Vissa veterinärer är mer hårda andra kanske går att övertala lite mer.  Men testa först enchinagard, kan jang och liknande. Får de bara boost till imunförsvaret kan de gå från dåliga till frisk över en natt. 
En vecka på medicin är väldigt kort. Och oftast skapar sånt bara en risk att man får börja om ny kur kort efter. Och ökar risken för resistens. Än att ta problemen ordentligt på en gång. 

Samt stor koll så de får i sig massa nyttigheter i kosten. Kan va de har fått bristande kost i förre hemmet. 

Många uppfödare gillar barngröt. Jag kör en hel del till mina. Speciellt i början när de precis börjat smaka vanlig mat. Dessa är oftast även berikade med extra vitaminer och mineraler. Finns flera att välja på. Nått som kanske värt att ge lite av en gång om dagen. Stötta lite.  Och det kan va ett sätt dölja vibranord med att ge varje bebis lite medicin och lite lite mat på en sked så de äter upp allt. Om man inte väljer spruta istället. 
https://www.semperbarnmat.se/produkter/barngrot?field_product_category_tid_i18n[]=60#

https://www.semperbarnmat.se/produkter/valling?field_product_category_tid_i18n[]=58#

https://www.hippbarnmat.se/barnmat/produkter/barngroet/

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

swirling
2019-10-10 10:16
#4

Hur gick det? 

Jag fick behandla länge, länge innan min råtta blev bra, men han blev bra och levde i ett år till.

Upp till toppen
Annons: