Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 412 ggr
Petra96
2019-09-09 21:39

Speciell mat till nakenråttor?

Hej blev för några dagar sedan ägare till två nakenråttor som nu sitter i karantän innan de ska bli introducerade med de andra. Jag vet att man ska bada de och smörja in dem om de blir torra med babyolja. De ska ha mjuka och varma gömställen då deras temperatur lätt blir låg och svårt att få upp. Men vad ska de äta? Vet att de får lätt njurproblem men vet ingen bra mat till dem, kommer söka efter svar men tänkte om någon som redan har kan svara och ge tips på allt som har med nakenfisarna att göra Är ju lätt man missar något eller blir osäker Mvh

Annons:
Chinesecrestedlover
2019-09-10 00:11
#1

Hej!

Visserligen har jag inte nakna råttor…men väl andra nakna djur (hundar och marsvin). Mina råttor är pälsbeklädda 😃 men kanske kan bidra med lite "allmän naken-djur-kunskap".

Jag smörjer mina marsvin med kokosolja vilket är väldigt bra😃 och dessutom luktar det gott och är helt naturligt om de skulle slicka i sig det. På smådjur som marsvin (och råttor) skulle jag hellre använda det än babyolja och liknande just för att det är mer troligt att de slickar i sig det än en hund (visserligen slickar de också i sig men mest det som är på typ. tassar osv.).

Med nakna marsvin som kan bli…ehm…lite (host😉) äckliga i huden så "badar" man de också med kokosolja (dvs. man undviker i möjligaste mån att bada de i vatten; naturligtvis kan man bada i vatten, men det är inte bra att göra det för mycket/för ofta). För att "bada" i kokosolja: Ta kokosolja i en härligt stor klick och smörj sedan den över huden med en mikrofibertrasa/handduk och liksom "skrubba" med trasan/handduken = vidrig trasa och kokosdoftande och ren liten "marsipangris"…eller i ditt fall råtta då.

Se denna video t.ex. kokosolja rengör väldigt bra 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=1Xmp3gwSBjE

Nakna djur behöver mer mat för att hålla vikten och värmen än "pälsade" (med marsvin så märks det att de är nakna, också på att det är ännu mer av "bajsmaskiner" än marsvin med päls, haha). Alltså mycket mat och mycket städning med nakna djur 😉

Lycka till med de nakna små.

Mvh/Chinesecrestedlover

ps. Håll klorna kortklippta och filade både på de nakna och på deras burkamrater så minskar du risken för att de får en massa rivsår ds.

Upp till toppen
Annons: