Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 368 ggr
MajaJuniRats
8/2/19, 12:13 PM

Är det dags?

Våran råtta, snart 2 år, har en juvertumör. Den är ganska stor och växer snabbt (en är ca som en avlång golfboll nu). Råttan verkar mår bra och äter och dricker och vi har sagt att när hon börjar må sämre så tar vi bort henne. Men hur vet man att det är dags? Man vill ju inte att hon lider. Hon har börjat få lite matt/tuffsig päls på ryggen, jag tror det är för att hon inte kommer åt att tvätta sig lika bra. Hon kan inte längre klättra upp i hängmattorna men vill gärna vara med de andra så flera ggr har jag hittat henne stående med huvud och framben inne i hängmattan och resten av kroppen utanför. Imorse såg jag att hon valt att sova själv i ett kartonghus på botten medans de andra väljer hängmattorna uppe vid taket… Vi har valt att inte operera dels för att hon ändå är såpass ganmal, dels för kostnaden (3500:-) och dels för att hon är en ganska självständig och lite surig dam. Missförstå mig inte…. Men lida ska hon absolut inte…men när är det dags? Hur hade ni gjort? Känns ju inte kul att hon inte kan vara med de andra…kanske drar hon sig undan för att det är jobbigt?

Annons:
Chinesecrestedlover
8/3/19, 4:53 AM
#1

Hej! 

Beklagar att din råtta har fått en tumör. Vet hur det känns 😕 Jag har resonerat som så att när råttan inte längre kan ex. gå normalt/röra sig normalt så är det dags. Så länge de kan hänga med, röra sig som vanligt (eller i alla fall nästan som vanligt), äter, dricker, inte verkar ha besvär eller ont av tumören så får de leva vidare. 

Jag har tvingats avliva flera råttor med tumörer💔, t.ex. en som hade en rejält stor tumör som började störa henne när hon gick, den satt liksom i vägen för henne, då kände jag att hennes tid var kommen. En  annan hade en stor tumör som vuxit fort och som plötsligt sprack upp,  hon fick somna så snart jag fick en tid. 

Jag förstår hur du tänker kring operation…jag har valt att inte operera dels för att mina råttor oftast varit ganska skygga (omplaceringar), vilket skulle göra det väldigt svårt att sköta om såret efteråt osv.  Jag har dessutom  läst att oftast så kommer tumörerna tillbaka (eller ja nya då) inom någon månad eller så. Det känns inte värt att utsätta råttan för det om och om igen (plus så är det ju dessutom rejält dyrt, speciellt om man måste göra det inte bara en gång utan flera). 

På det du skriver om din råtta så ja, det kanske är dags nu eller i alla fall snart… men det kan bara du veta, bara du kan besluta när du känner att din råtta har gått från att ha ett bra liv till att vara besvärad eller ha ont av sin tumör. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Upp till toppen
Annons: