Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 619 ggr
karin0627
7/30/19, 11:47 AM

HJÄLP! KNÖL PÅ HALSEN!!💔

När jag gick till buren i morse såg jag en knöl på min råtta Iris hals. Hon är född i mitten av mars och nu är det slutet av juli. Jag började såklart storgråta av oro för henne. knölen är rund och ungefär lika stor som en pekfingersnagel. Knölen var i samma färg som hennes päls, blå/grå. Den har lika lång päls som på resten av kroppen, ser välvårdad ut och inga skador, blod eller missfärgningar. Iris är lika busig som vanligt och leker, äter, dricker som vanligt. Men den där knölen gör mig så himla orolig! Hon är ju inte ens ett halvår!! Vet inte om detta har med det att göra men Iris har alltid nyst, ända sen vi köpte henne. Under en liten period var det kraftigare nysningar och då gav jag henne rött te. Och sen blev det små nysningar igen och lite färre. Men hon har alltid betett sig som vanlig. Jag vet att jag borde gått till veterinären när hon nyste men jag har inte råd, mina föräldrar säger att jag måste betala själv. Jag köpte buren för 15 hundra, det var den största och billigaste jag kunde hitta. (Den är lika stor som två critter nation) jag köpte leksaker till dom, och sydde egna hammockar. Men jag har inte råd med vetrinär!! Snälla hjälp! Är det bara att ge upp eller går hon att rädda?

Annons:
Findus70
7/30/19, 11:57 AM
#1

Du kan ju ringa veterinären, det är gratis och så kan du få tips. Jag hittade en rosa knöl under min dvärghamsters hals för några dagar sedan men det visade sig att han bara hade förlorat päls dr och blivit lite svullen för att han hade sprungit i sitt hjul så mycket när han är så tjock. Kan ju va något liknande? Att hon har gjort sig lite illa eller nått sånt så hon är svullen? Eller så kan det i värsta fall kanske va en liten tumör? Om jag var du skulle jag ringa en smådjurs klinik i närheten där du bor och fråga om tips och så.

zickan
7/31/19, 3:09 AM
#2

Ingen panik. Tyvärr är de mer känsliga på halsen. Finns en rad orsaker till hur de uppstår. Men det du beskriver är varböld. Typ inkapslad infektion. Beteer sig som en finne. Spricker oftast av sig själv när huden under är bättre. För att oftast läka utan problem. Om de sitter illa till, man vill hjälpa snabbare eller blir stora och trycker på. Kan veterinär öppna och tömma åt en. Och om den envisar från att läka kan medicinering behövas

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mymlan&Vifs
7/31/19, 11:05 AM
#3

Det är förmodligen en varböld. De brukar spricka av sig självt, men det kan behövas hjälp med att tömma den efter att den har spruckit. Såret behöver sedan göras rent med koksaltlösning.
Hur lätt en råtta drar på sig diverse sjukdomar beror utöver miljö i hög grad på gener. Särskilt råttor som köpts i djuraffär råkar ut för mycket problem, då de som föder upp dessa djur föder upp dem en masse utan att hålla särskilt stor koll på varje individs välmående.

Du kan ringa t.ex. Roslagstull för rådgivning:
https://evidensia.se/klinik/evidensia-djurkliniken-roslagstull

Du kan även försäkra råttorna på Agria. Du kan få en försäkring på 53 kr/månad per råtta. Då betalar du själv upp till 700kr + 25% av veterinärkostnaden, resten täcker försäkringsbolaget. Vid detta lag kommer dock inte försäkringen gälla för sådant som råttan redan hade innan försäkringen börjar gälla.
https://www.agria.se/

Om råttan nyser eller verkar förkyld, se över vad du kan förbättra i deras miljö mer än att bara ge dem huskurer. Hur är luft och temperatur i rummet de bor i? Hur ofta städar du buren samt rummet som buren står i?  Vad har du för bottenströ/toaströ? Finns det något i deras inredning som kan störa? etc.

Personligt råd: Gällande din ekonomiska situation gäller det att se till att spara undan pengar till en buffert med alla medel som går. Att ha råd med veterinär bör man egentligen se till innan man skaffar ett husdjur, men är köpet genomfört får man göra vad man kan för att spara undan pengar till veterinärkostnader, och det gäller alla djur. För en råtta kan det kosta mellan 1000-10000 kr beroende på situationens allvar. Även avlivning kan kosta uppåt tusenlappen beroende på klinik.  För hund och katt är kostnaderna ungefär som för råtta x5. En god ekonomi är det som hjälper dig att lösa svåra situationer. När jag själv råkade ut för en svår knipa där en råtta behövde opereras startade jag en insamling och det gick att lösa inom ett dygn. Så även om du personligen inte har råd så finns det massor med råttmänniskor där ute som vill hjälpa till. :)

Upp till toppen
Annons: