Annons:
Etikettråttägare
Läst 626 ggr
Joel95a
2019-07-26 21:56

Ansvar

Vad är det jobbiga/tidsspenderande med att äga en tamråtta?

Annons:
kolpa
2019-07-27 21:44
#1

Beror på vad man tycker är jobbigt. Under mina år som råttägare blev mina långsvansar min fritid och hobby. De kräver mycket tid, bli rastade flera timmar om dagen, mata, och städa buren. Men allt det tyckte jag var roligt. 
Tyckte det var roligt att bygga hinderbanor till råttorna på golvet. samt sy inredning att hänga upp i buren efter att jag städat. Men skulle inte säga att jag tyckte något var jobbigt :)

[134643]
2019-07-27 22:29
#2

Städningen kan jag tycka blir tradig ibland. Jag städar lite varje dag och gör en storstädning en gång i veckan där allt åker ut, tvättas/diskas och sen möblerar jag om i buren. Det kan ta flera timmar, men i alla fall minst 2-3. Sen vill de gärna vara utanför buren minst ett par timmar varje dag. Vissa råttor tuggar på saker, som lister eller tapeter. Sladdar också, så de måste man skydda så att de inte kommer åt dem. De revirmarkerar och lämnar blöta snigelspår efter sig när de är ute. Gäster som vill hälsa på dem tycker inte alltid att det är så kul. Det kan vara svårt att få dem rumsrena med kiss, olyckor händer. Jag tycker hemskt mycket om mina råttor, men det innebär absolut en del jobb och engagemang för att de ska ha ett så bra liv som möjligt. Och lite pengar också, speciellt om de blir sjuka/skadar sig.

Joel95a
2019-07-28 12:43
#3

Att de får vara ute på äventyr utanför buren känns bra så den slipper lås och galler, och det gör den också till ett mer sälskapsvänligt djur. Och det har jag tid med efter jobbet. Men hur kommer det sig att buren måste rengöras så ofta? På grund av avföring? Eller något annat?

[134643]
2019-07-28 17:55
#4

#3 Det blir skitigt, helt enkelt. De går ofta att träna till att bajsa i låda, men kissa gör de gärna där de sover. Därför byter jag bomaterial och städar ur alla sovhus varje dag, och byter hängmattor typ varannan-var tredje. Toaletter varannan dag ungefär. När jag storrengör tar jag ut allt, och diskar ur alla sovplatser och rör. Men främst är det för att möblera om. Det är tråkigt om buren alltid ser likadan ut, då finns det ju inget för dem att utforska. Bottenströt däremot byter jag nog varannan månad eller något, de kissar inte på botten och bajsar gör det på låda. Det är främst pga att det blir matrester kvar av torrfodret som jag byter ströt. Gallret mår också bra av att torkas av en gång i veckan eller så, eftersom de klättrar runt med kissiga tassar osv ibland. 

Men alltså, de luktar. Det är därför jag städar, helt enkelt. Jag vet inte hur de lyckas, men speciellt nu på sommaren kan mina tre hanars bur börja lukta bara ett par dagar efter storstädning. På vintern däremot kan det går längre innan jag känner av dem. 

Viktigt är också att råttor tyvärr ofta har väldigt känsliga luftvägar, så att ligga och andas in ammoniakångor från deras urin är absolut inte bra för dem. Så att städa regelbundet minskar risken att de utvecklar problem pga det, men kan också minska problemen om man redan har en råtta med luftvägsproblem.

Botta
2019-08-05 19:40
#5

Städningen kräver tid och energi men det absolut hårdaste för mig va hur sjukdomsbenägna mina djur va. Tyckte de fick knölar och grejer nästan hela tiden så många tusen har gått åt till veterinärkostnader.

Honestyisdead
2019-08-13 23:32
#6

Städningen är det enda som jag tycker var tråkig och "tar" tid.

Annons:
Upp till toppen
Annons: