Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 631 ggr
Chinesecrestedlover
2019-07-22 04:47

Verktyg för att klippa galler? DIY extra lucka?

Hej!

Har tyvärr inte möjlighet i nuläget att köpa drömburen ( https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/rattburar/alla_rattburar/463098 ) och har snart slut på tålamod gällande min nuvarande bur (som egentligen bara var tänkt som tillfällig lösning). Hade hoppats att jag skulle ha drömburen för länge sedan, men tyvärr så har jag hela tiden tvingats lägga pengarna på annat. Hoppas att det ändrar sig snart så jag äntligen kan köpa buren med de underbart stora luckorna 🤤 men just nu får jag tyvärr hålla till godo med buren som driver mig till vansinne🤪 

Min nuvarande bur består av två stycken burar som är hopbyggda, totalt är den ca 76x45x135 cm. 

Underdelen är tillverkad av en sån här bur:

Överdelen utgörs av denna bur:

https://www.zooplus.se/shop/fagel/fagelburar_voljarer/kanariefaglar_finkar/ovrigt_kanariefaglar/305735

Jag har fällt undan taket på den understa buren och gjort ett hål i plastlådan på den övre (samt tagit bort det bottengaller som annars finns i den övre buren) så att råttorna kan gå emellan de båda burarna. Det fungerar kanon för råttorna att ta sig mellan burarna osv….men det är löjligt svårt att komma åt att inreda som jag vill och att komma åt att städa utan att krångla, göra sig illa osv…så skulle verkligen vilja ha större luckor så att det blir lättare att komma åt. 

Min bur i sin helhet:

Gammal bild men det syns ju hur buren ser ut i alla fall :-) Har bland annat större grävlåda i botten nu…vilket gör det ännu svårare att komma åt och städa…bryter typ armen varje gång…så det är ju kul…inte…hahaha

Kan man klippa galler i denna tjocklek (gallerstyrka: 2,9 mm) och i så fall vad för typ av verktyg behöver man? Jag är inte så stark i händerna så verktyget måste göra det mesta av jobbet om det ska kunna vara möjligt. 

Har tänkt att det borde gå att få till luckor av sånt här galler (har för mig att jag sett att någon gjort så förut🤔):

https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/utomhusburar/metallhagar/6_kantig/334609

Vet dock inte riktigt hur jag ska lösa det med "gångjärn" och "lås" på luckorna så om någon har nåt bra förslag så får ni gärna tipsa mig. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Chinesecrestedlover
2019-07-22 13:51
#2

#1 Tack så jättemycket! 😃Den verkade ju bra (enligt omdömena i alla fall) så får bli till att köpa och testa…frågan är ju bara var man testar om det visar sig fungera dåligt…vill ju inte bara "nästan klippa sönder" och få en obrukbar bur med vassa kanter eller nåt😂 

Nu ska jag "bara" lösa hur jag ska få till själva luckorna också, måste ju vara rymningssäkert även efter jag  klippt i buren…inte så bra med lösa obevakade råttor i lägenheten när man har annat som hund samt hamster och fågel m.m. = kan sluta illa.

Cragan
2019-07-22 21:59
#3

#2 tror du kommer behöva fila kanter den typen av tänger brukar lämna en liten tagg 
för luckan så gissar jag på att du inte har en punktsvets hemma för o konstruera en som dom som sitter där nu så nått litet klammer som gångjärn o en hasp på en planka (som får bytas vid behov) men det beror väll lite på hur duktiga dom är på att gnaga är väll inte så att du vill bygga nått du får byta dagligen

Upp till toppen
Annons: