Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 501 ggr
Tootz75
2019-06-22 12:26

Tips för hopsättning med flera råttor

Jag skulle vilja ha lite tips.. Jag har förtillfället 4 hanar mellan 1,5 och 3 år… Och om ett par veckor får vi hem 2 bebisar. Jag har tidigare satt ihop råttor, men då har det alltid varit 1 enda ny råtta att introducera. Hur gör jag bäst för att få in 2 bebisar i flocken? Det är en av 1,5 åringarna som är "boss"… 3åringen är störtcool och älskar allt och alla typ… De andra två 1,5 åringarna följer oftast "bossens" beteende… Men för sig själva utan "bossen" är de lite mer som gamlingen i sättet. Bör jag introducera bebisarna med gamlingen först, eller med "bossen", eller alla på en gång, eller… Vad brukar funka bäst helt enkelt? :)

Annons:
[134643]
2019-06-22 13:36
#1

Jag skulle börjat med att introducera den snällaste råttan med de två bebisarna. 

Jag vet att andra säger att man ska starta med "bossen" och sen fortsätta med den du tror är snällast och fortsätta därifrån - tanken där är att när bossen accepterat de nya kommer de andra råttorna också göra det. Jag tycker dock att det är schysstare för de nya att få träffa en snäll råtta först. Du får avgöra själv vad som känns bäst  :)

Botta
2019-08-05 19:49
#2

Jag har aldrig haft problem med att introducera råttor just när det gäller ungar. Av min erfarenhet så har de vuxna ofta ganska stort överseende med dem. Min rekommendation skulle vara att ta ha ungarna i en egen liten bur eller dylikt precis bredvid den andra buren så att råttorna kan höra och känna doften av varandra utan att utgöra något direkt hot. Då ser du ganska snabbt hur de reagerar.

Upp till toppen
Annons: