Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 614 ggr
SSK
2019-06-15 15:47

Aggressivitet mot människor

Hej, (varning för långt inlägg) Jag har lite problem med min råtta Sören. Sen vi skaffade honom har han varit väldigt skygg, rädd för det mesta och alla. Vi fick honom när han bara var åtta veckor och nu är han 6 månader, så vi har haft honom ett rejält tag nu. Han har bitit oss förrut, men i efterhand kan jag se att jag kan ha varit orsaken med att jag stört honom eller trängt honom när jag försökte klappa. Men nu för ett tag sen så bet han mig, och jag har grubblat men inte kommit på varför. De var ute och sprang i min säng, så satte jag ned handen i sängen och vänder mig bort. Efter typ en sekund kände jag en smärta i fingret, så vände jag mig om och då hade Sören bitit mig så att det kom blod på tapeten och täcket. Alltså var det ett ganska seriöst bett. Jag har försökt grubbla på vad som kan ha hänt men jag hittar faktiskt ingen orsak varför eller vad jag kan ha gjort. Han är en råtta där man kan se att han har ganska mycket testosteron i kroppen (väldigt biffig) så kan det vara en orsak? Efter den händelsen så har jag blivit ganska rädd för att hålla på med honom, han har nafsat ganska rejält innan på mina armar, ben, fötter och händer men aldrig så att han bitit mig förrän då. Så jag börjar bli lite desperat över vad jag kan göra för att minska hans ”bitighet”. Hjälper kastraktion mot aggressivitet mot människor? Eller vad finns det för lösningar?

Annons:
Emmie andersson
2019-06-15 17:12
#1

Roligt att vi båda har en råtta som heter Sören :)) Men ja, det kan nog hjälpa med kastrering. Är inte helt säker men det tror jag

Upp till toppen
Annons: