Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 679 ggr
Emmie andersson
6/5/19, 9:01 AM

Mat till råttbebisar?

Hej. Jag har två råttor men inom dom kommande dagarna ska vi avliva den ena eftersom att han har blivit hastigt sjuk och vi misstänker en hjärnskada men också sorg för att en annan råtta som bodde med dom innan tyvärr dog 🙁 Och eftersom att Alfons (han som inte ska avlivas) är väldigt pigg och glad ska vi köpa två råttbebisar som kan vara han till sällskap och få ett bra liv här hos oss. Och jag vill såklart att dom ska få den bästa kosten så därför undrar jag vad som är bra? Har för mig att lite fetare saker som ägg tillexempel är bra. Även mycket grönsaker. Men förutom det, vad är bra för dom?

Annons:
Moa hal
6/10/19, 7:39 AM
#1

Testa selective råttfoder. Eller Brit dom har funkat bra för mig

[134643]
6/11/19, 6:03 PM
#2

Du menar färskfoder utöver torrfodret alltså? Ungar ska ha mer protein än vuxna, själv brukar jag ge ägg och kyckling eller vegetabilisk mat med högt proteininehåll. Jag brukar också tycka att det är viktigt att variera maten så mycket som möjligt när de är små, jag tycker att de brukar bli mindre petiga som vuxna då :) Utöver det extra proteinet kan du ge de små i princip samma mat som din äldre får, fast oftare och man behöver kanske inte tänka så mycket på att hålla ner fettet. Så grönsaker, frukt, pasta/ris/potatis, nötter, gröt osv :) Om du även funderar över Torrfoder gillar jag JR farm råttkalas som du kan köpa på t.ex zooplus eller någon av ISA-mixarna från ratrations.com (men då behöver du även köpa vitaminer).

Emmie andersson
6/12/19, 3:02 PM
#3

Ja jag mena utöver torrfodret :). Tack för tipsen

Upp till toppen
Annons: