Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 870 ggr
zickan
2019-03-24 01:19

Rekommenderade burar

En fråga som ofta dyker upp. Vilken bur är bra. Vilken bur skall jag köpa. 

Vad rekommenderar just du för bur och varför?
Några negativa saker med den buren. Några tips man kan göra för att förbättra?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
jojjobojjo123
2019-04-05 00:47
#1

Putt! Är ute efter en ny bur nu. Skulle uppskatta rekomendationer på bra och rymliga burar till ett rimligt pris :)

[134643]
2019-04-05 09:45
#2

Ja men då ska vi se, jag kan recensera 3 burar i alla fall. Just nu har jag royal suite 95 double, finns på zooplus för ca 3000 (?). Köpte min för 2300 men tror att priset har gått upp. Den är i alla fall sjukt smidig, helt underbara dörrar som gör att man når överallt. Lättstädad. Liiite svårt att inreda om man är själv eftersom man inte når runt och kan sätta fast saker i baksidan. Det blir ju också bara tre väggar att fästa t.ex hängmattor vilket också kan vara lite krångligt ibland. Men man lär sig hur man inreder bäst! Botten fungerar inte riktigt, det blir en glipa mellan skvättskydden och botten, så om man inte vill ha strö överallt behöver man fixa en ny botten. Antingen gör man sin egen eller så köper man den största samlalådan på Ikea :) Jag kan starkt rekommendera den i alla fall, tycken den är helt underbar. Färgen är kanske ett minus haha! Den finns ju i XL variant också, vilket har en snyggare färg men inte plats för förvaring under. Några tycker att XL varianten är lite rangligare också. Savic Zeno 2 använder jag som extra bur bland annat eftersom den går att plocka isär rätt smidigt och tar då lite plats. Den har bara en lucka fram, vilket gör att man får sträcka sig in ordentligt när man ska inreda vilket är lite småkrångligt. Jag vet inte om jag bara är kass på att montera ihop den, men jag tycker att den ibland är lite ostabilt och svår att flytta på då man lätt drar loss någon del haha. Men ska den bara stå på en plats är den stabil! Tycker överlag att det är en schysst extrabur, men hade gärna haft en lucka i taket också! Jenny-bur. I samma storlek som savic zeno2 buren, men går inte att fälla ihop. Har en liten lucka fram, liten lucka bak och stor lucka i taket. Jag tycker faktiskt att den är lättare att inreda, jag tycker om luckan i taket. Men absolut negativt att den inte går att fälla ihop om man inte ska ha den. Det är de 3 burarna jag har i dagsläget. Skulle ju välja rs 95 alla dagar i veckan, på grund av storleken och dörrarna. Finns hyfsat många begagnade burar att köpa också för att få ner priset.

Pandi00
2019-04-05 10:23
#3

Savic Royal Suite 95 double: Älskar den. Gott om utrymme, man kan dela av den till 2 burar (jag gillar inte att dela av den, men det går). Lite jobbig att sätta ihop bara. Dörrarna är stora och bra så man verkligen kan umgås med råttorna även i buren. En annan negativ sak är att ströt åker ut ur buren då botten inte är så hög, så ströt åker ut på sidorna, men man kna ju göra en egen botten. Rekommenderas! Furet Tower: Bra med utrymme, bra botten så man kan fylla på rikligt med strö. Negativa är att den är svår att inreda, svårt att få tag i råttorna, man får ont i nacken/tyggen vid städning. Rekommenderar inte. Savic Zeno 2: Lite för liten för min smak, men bra extrabur. Bra botten så man kan ha rikligt med strö, ganska enkel att inreda, enkel att plocka isär. Kan vara lite svårt att få tag i råttor som inte vill bli fångade. Ok för 2-3 råttor, men skulle inte använda den permanent

Upp till toppen
Annons: