Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 892 ggr
the_ratmusician
2019-03-22 22:04

Filtar i bur

Jag har fleece-filtar i buren hos mina råttor och efter som att fleece avger plastpartiklar varje gång man tvättar de så undrar jag om det finns något bättre alternativ för filtar? 🤓

Tacksam för svar😃

Annons:
Äppelsnäckan
2019-03-22 22:20
#1

Lakan kanske? Handdukar går ju tyvärr inte eftersom de har trådar i sig.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Maleficum
2019-03-22 22:58
#2

#0 Finns speciella tvättpåsar som samlar upp microplast när man tvättar tex fleece. Kan ju vara en lösning om du vill fortsätta använda det men inte bidra med microplaster i vattnet.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[134643]
2019-03-23 08:47
#3

Om du har råttor som tuggar på tyger är du lite ner begränsad eftersom de flesta tyger trådar sig när de går sönder, kan vara bra att tänka på. Jag använder microfiber handdukar i min bur och tycker det är super! :)

myismyname
2019-03-23 09:18
#4

Det finns bomullsfleece 🙂 Jag vet inte om det är gjort i 100% bomull, men det är garanterat bättre än klassisk polyesterfleece

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Anntho
2019-03-23 23:03
#5

Tuggar de på tygerna? Mina gör det inte så använder handdukar. Om de inte tuggar kan du köpa i bomull på Jysk :)

zickan
2019-03-24 01:10
#6

Finns tvättpåsar man kan köra till fleace. Eller handtvätta hemma i handfatet.  inte så skoj dock. 

Haha noll koll vad microfiberdukar och handdukar innehåller. Men är inte det plast så kanske det kan va något. Jag brukar köpa små att ha på hyllplanen där de kissar som mest. Men finns även handdukar att köpa.

Annars är det väl mer rivet papper, tidningspapper mm som isf funkar. Men även bebis produkter finns utan plast. Typ ekologiska snuttefiltar. Dock lär de va rätt dyra :-/
Handdukar är kökshandukar enklare än vanliga dusch handdukar. Köksdukarna tycke rjag inte blir lika trådiga och inte lika lätta att fastna med klorna i. 
brukar köpa till att göra hål i kanterna och bara hänga upp. Smidigt när man inte orkar eller hinner sy hängmattor
Annars återanvända kläder borde funka. Mjukisbyxor som blivit slitna mm lär va super mys.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
zickan
2019-03-24 01:12
#7

Nog en av de svåraste sakerna att undvika plast. Ja kallas minihitler på mitt jobb. Satan vad arg jag blir på kollegor när de slarvar med återvinning. Det blir verkligen sjuka mängder past. Konstigt ändå att det är plast i och till nästan allt. 
Gillar din tanke att försöka hitta något som inte är plast.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: