Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 735 ggr
Anntho
2019-03-10 09:06

Strömatning.

Ska börja med Strömatning och vi har nu börjat kolla hur mkt de äter på en dag så vi vet vad vi kan dosera. De äter väldigt mycket! Nästan en dl per 12 h. Är det normalt? De gömmer inte maten har kollat. De får förutom det även grönt som de också äter upp. Vi ska öka maten igen här nu och se när det ligger kvar ngt i matskålen och så kör vi på den mängden, det är väl ok? Det är två råttkillar och de är ganska stora redan vid 4 månader men inga tjockisar. De får en pelletsblandning och en frömix som jag blandar.

Annons:
myismyname
2019-03-10 10:34
#1

Det är normalt att den största delen av torrfodret äts upp väldigt snabbt. Jag matar till exempel på kvällen, och mina råttor äter upp det mesta av sitt foder under kvällen och natten. Det är normalt. På morgonen efter matning ska det inte finnas mycket foder kvar, eftersom råttor oftast äter mindre under dagen. Om dina råttor äter 1 dl under de första 12 timmarna, så behöver de alltså inte 1 dl till under de följande 12 timmarna.

Under tiden som du tar reda på hur mycket du ska strömata, ge dem ingen färskmat då det stör "resultatet". Låt dem bara äta Torrfoder tills du har kommit fram till en lämplig nivå, och sen kan du börja med färskmat igen. Det kan även vara bra att komma ihåg att på dagar när råttorna får färskmat behöver de inte lika mycket Torrfoder. Får de bara kalorisnåla grönsaker behöver man inte dra ner på torrfodret speciellt mycket, men får de en full måltid med spannmål (till exempel ris eller pasta), ägg/fisk/bönor/kött, grönsaker etc bör man åtminstone halvera torrfodergivan.

Jag brukar väga mitt Torrfoder istället för att mäta med decilitermått, men jag kollade nu bara för skojs skull hur mycket mina råttor får i deciliter. Mina 5 hanar får 17 g Torrfoder var per dag, vilket landar på strax under 2 dl (eller 85 g) totalt för alla 5. Då får de foder från RatRations som jag har blandat en del örter, bär, science selective rat m.m. i. Det är alltså ett foder med mycket hela korn och fröer och inte speciellt mycket puffar och extruderade bitar (tänk hundtorrfoder och de färgglada pluttarna i många färdiga gnagarblandningar), så det tar inte jättemycket plats. Väger jag upp samma mängd (85 g) Science Selective Rat blir det nästan 2,5 dl foder, eftersom det fodret är luftigare.

Kortfattat är det svårt att säga om 1 dl på 12 h är normalt eller inte eftersom olika foder har olika densitet. Enklast är om du väger torrfodret ( i alla fall i början, sen kan du mäta med decilitermått om det är enklare). Ett bra riktmärke är att börja med ca 15 g per råtta och se hur de mår på den mängden. Justera uppåt eller neråt beroende på hur råttorna ser ut i hullet. Honor äter ofta kring 10-14 g, medan hanar brukar ligga kring 13-18 gram. Olika linjer kan kräva olika mycket, så ett tips är att fråga din uppfödare hur mycket deras råttor får. Vilket foder råttorna får kan också påverka en del.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Upp till toppen
Annons: