Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 1292 ggr
Anntho
3/5/19, 3:47 PM

Göra om fågelbur till råttbur

Hej, Nu är det dags för ännu en uppgradering för råttorna. Jag har fått tag i en hög fågelbur. 160 cm.. Hur ska jag tillverka avsatserna? Tänker mig någon form av plastmaterial. Det blir mycket klättring för dem men vill ha några ansatser för foder mm.. Hur har ni gjort som byggt era egna? Det är vanligt gäller i buren. Tack!

Annons:
Guldl0ck
3/6/19, 6:35 AM
#1

Är det just att du vill tillverka själv? Annars är det nog enklast att bara köpa ett hyllplan, googla på ”Ferplast sitthylla”. Den passar de flesta burar. Tips: se över detta med Strömatning, då har du inte maten i skålar utan bejakar deras naturliga beteende att leta efter maten= aktivering.

[134643]
3/7/19, 8:09 PM
#2

För några veckor sedan tog jag ut alla hyllplan i min bur, och herregud vad skönt det är att slippa torka upp kiss konstant. Det är så mycket fräschare. Med tanke på att Torrfoder helst ska strömatas finns det inget behov för matskål, och om färskfoder ska ges i skål tycker jag med fördel att de får klättra lite för att nå det ändå. Vattenflaskor kan sitta över korgar eller rep, eller vart som bara de kan stå på något litet när de dricker. Med andra ord tycker jag inte att hyllplan behövs.

Meeen, om du absolut vill ha det ska du självklart ha det. Vet att folk t.ex har använt skärbrädor som de borrat hål i och fäst. Det finns även en del badrumshyllor och sådant som går att fästa i buren, det finns någon poppis hörnhylla från Ikea som jag vet att många gillar.

Anntho
3/7/19, 9:52 PM
#3

Kanon! Tack för hjälp :) Men så ni menar att jag egentligen kan skippa sitthyllor helt? Det är våra första råttor här hemma. Nu har de en bur med olika våningar men jag tycker den är för låg och liten.. Då kör jag bara på rep, stegar, hammockar mm? Trodde de behövde någon plats så.. men de har ju botten där jag kommer ställa toan tex.

tanglytails
3/10/19, 11:21 PM
#4

Mitt tips är ist in med massa grenar, rep, korgar, hängmattor!

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[134643]
3/11/19, 2:48 PM
#5

#3 Nej du behöver inga hyllor 🙂 Jag har inga, har istället rep, korgar, pinnar, broar, hängmattor osv. Deras toaletter hänger också, hade jag bara haft en på botten hade de inte använt den då det är lata djur hehe 😊

Anntho
3/23/19, 11:21 PM
#6

Vi skippade hyllplanen. :) satte upp typ nätkorgar på sidorna, rep, hammockar mm. Men. De verkar inte vilja gå på det ostadiga som hammockar och rep. De klättrar bara på burens sidor och sover i korgarna längst upp.. Ingen lek eller klättrande i det andra. Jag har provat att sätta lite godis på de svåra ställena och de försvinner men inte mycket mer… De verkar mest osäkra när de går på en vinglig hammok tex. Hur får jag dem att faktiskt utnyttja hela den enorma bur vi faktiskt har nu?

Annons:
[134643]
3/24/19, 8:32 AM
#7

#6 Hur gamla är dem? Ibland kan det ta lite tid innan de vågar använda ostadiga grejer :)

Anntho
3/24/19, 9:45 AM
#8

De är ca sex månader nu. Ska ta in lite grenar av äpple idag som jag liksom kilar fast så blir det kanske lite stadigare .

Upp till toppen
Annons: